رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ تیر ۱۳۸۹
معاون وزیر علوم:

پوشیدن لباس‌ «بدن نما» و «جلف» ممنوع

غلامرضا خواجه سروری، معاون وزیر علوم می‌گوید که لباس دختران دانشجو باید بلند و گشاد و به گونه‌ای باشد که «حجم» بدن آن‌ها را نشان ندهد و پسران نیز نباید از شلوارهای «تنگ» و لباس‌های «جلف» استفاده کنند.

غلامرضا خواجه سروری می‌گوید مصادیق پوشش برای دانشجویان پسر و دختر «بدحجاب» همان مصادیق آئین‌نامه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است كه در آن گفته شده دانشجویان لباس‌هایی بپوشند كه در «عرف» مردم و دانشگاهیان جای داشته باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: لباس دانشجویان باید همچون یک شخص «فرهیخته» باشد و «توجه» دیگران را جلب نکند.

به گزارش «ایلنا» خواجه‌سروری در تشریح «مصادیق پوشش مناسب» برای دانشجویان دختر گفت: «در آئین‌نامه آمده است كه نوع پوشش دانشجویان دختر باید به شكلی باشد كه لباس‌ها گشاد و بلند باشد و روسری یا مقنعه نیز بلند و به صورت كلی حجم بدن خانم‌ها را نشان ندهد.»


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم می‌گوید دانشجویان پسر باید از پوشیدن لباس‌هایی كه در اصطلاح عام «جلف» نامیده می‌شود پرهیز كنند و پوشیدن «تی‌شرت‌های تنگ و بدن‌نما» و «شلوارهای كوتاه و تنگ» ممنوع است.

وی همچنین گفت که برخوردها و تنبیه‌ها متناسب با نوع «جرمی» است كه اتفاق می‌افتد كه یا «تذكر كتبی و شفاهی» است یا «تعلیق ترم یا درس» كه بستگی به كمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها دارد.

در طول یک ماه گذشته و با آغاز فصل گرما برخی نهادهای حکومتی ایران حساسیت بسیاری نسبت به نوع پوشش زنان از خود نشان دادند و در این راستا تعدادی از امامان جمعه نسبت به گسترش «پدیده بدحجابی» هشدار دادند.

نیروی انتظامی نیز اعلام کرد که با مروجان «بی‌حجابی» و «فرهنگ غربی» برخورد می‌کند. در همین راستا اعلام شد که جریمه‌های نقدی برای پوشش و آرایش دختران اعمال می‌شود.

معاون وزیر علوم: نوع پوشش دانشجویان دختر باید به شكلی باشد كه لباس‌ها گشاد و بلند باشد و روسری یا مقنعه نیز بلند و به صورت كلی حجم بدن خانم‌ها را نشان ندهد

در همین راستا مسئولین دانشگاه‌های مختلف نیز اعلام کردند با دانشجویانی که پوشش «نامناسب» داشته باشند برخورد کرده و جلوی ورودشان به دانشگاه را گرفته و آن‌ها را به کمیته‌های انضباطی می‌فرستند.

محمود احمدی‌نژاد،‌ هفته گذشته برخوردهای صورت گرفته در این زمینه را نادرست خواند و گفت دولت در این زمینه هیچ «نقشی» ندارد. وی اعلام کرده بود دولت در این زمینه می‌خواهد «کار فرهنگی» کند.

سخنان رئیس دولت ایران با واکنش اصولگرایان قرار گرفت. علی مطهری در واکنش به این سخنان دولت را «مروج بدحجابی» در کشور دانست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به یک نفر غیره ایرانی اینها رو بگی بهت میگه جوک خیلی خنده داری بود بعد بهش بگی نه این جوک نیست واقعیت است حتمن خواهد گفت چطور مردم ایران هیچ ارزشی برای خودشان قائل نیستن و این توهین به این بزرگی را تحامل میکنند زندگی به این شکل که هیچ ارزشی نداره غروره انسانی انها باید
کاملن از بین رفته باشه

جریمه بد حجابی به این شرح است:عینک بالای سر 18000 تومان مانتو کوتاه 35000 تومان مانتو روشن مخصوصا (قرمز و سبز ) 35000تومان لاک هر ناخن 5000 تومان زولاریوم پوست 25000 تومان موی روشن از 50000تومان تا 150000تومان

-- بدون نام ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM

با پایان اعتراضات این تازه اولش هستش
خیلی بدتر از اینا سرمون میارن

-- بدون نام ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM

در طول این سی و یک سال که از عن قلاب میگزرد تنها مسنله برای حاکمان ایران حجاب بوده و بس هیچ مشگل دیگری وجود نداشته که این ارازل علاقمند به حل آن باشند.
اینان پر از عقده های جنسی هستند . و هر مسئله ای را از همان نگاه میبنند.
وای بر ما که پس از دو هزار و پانصد سال تاریخ
آخوند بر ما حکمرانی کند.
از لحاظ فرهنگی در تاریخ خیلی لنگی ها داریم.

-- مهرداد ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM

اینا نقشه برای محبوب کردن احمدی نژاده.
والا احمدی نژاد کسی نیست که با بگیر و ببند و خشونت مخالف باشه. دستشون تو یه کاسس که ما این 3 سال دیگه این آقا رو راحت تر تحمل کنیم.

-- بهار ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM

کاملا موافقم

-- فانوس ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:20 AM

خوب می شد اگر حداقل این اقا که عنوان معاون وزیر علوم!! را بارش کرده اند سرش را از داخل شلوار زیر مردم می کشید بیرون. باندازه کافی ایت الله و حجج با ریش و پشم شپشو سرشان داخل تنبان و زیر لحاف مردم هست. و می ترسم شپش های ریش های ان ها وارد اسافل اعضای ما بشود ، و چه خارشی هم می اورد.

صادق هدایت صد سال پیش نوشت و ما ان موقع نفهیدیم که "" کل اسلام بر احکام نجاسات و طهارت و زنا و لواط و خون قاعدگی بنا شده. اگر پائیش تنه را از اسلام بگیری ، روی خودش می خوابد.""

-- محفوظ ، Jun 22, 2010 در ساعت 08:20 AM