رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹

ممنوعیت ورود دو بازرس آژانس به ایران

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید دو تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر «ارائه اطلاعات غلط در مورد تاسیسات ایران» دیگر «حق ورود» به ایران را ندارند.

صالحی با بیان این‌که ایران به عملکرد این دو بازرس اعتراض کرده است، گفت: این دو نفر در آخرین جلسه شورای حکام در وین گزارشی «غیر واقعی» در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه کرد‌ه‌اند.


مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز

به گزارش خبرگزاری «مهر» ایران ضمن اعتراض به این مسئله اعلام کرده است که دیگر به این دو شخص «اجازه ورود» نخواهد داد و آژانس باید دو بازرس دیگر را معرفی کند.

در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران آمده بود که ایران اگرچه بیش از گذشته همکاری کرده است اما «سطح همکاری‌ها» در حدی نبوده است که «ثابت» کند به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست.

در این گزارش همچنین تصریح شده که ایران نتوانسته است در موعد مقرر به پرسش‌هایی که در مورد فعالیت اتمی‌اش برای آژانس وجود دارد پاسخ گوید.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در قسمت دیگری از سخنان خود اعلام کرد: ایران هیچ‌گاه اجازه بازرسی «فراتر از ان پی تی» را نخواهد داد. تنها در یک برهه‌ای که این کشور پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کرد بازرسی‌ها فراتر از بازرسی‌های پادمانی بود.

صالحی با بیان این‌که ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است، گفت: ایران از حقوق خود نمی‌گذرد و در جست‌وجوی چیزی فراتر از آن نیز نیست

صالحی با بیان این‌که ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است، گفت: «ایران از حقوق خود نمی‌گذرد و در جست‌وجوی چیزی فراتر از آن نیز نیست.»

گزارش آژانس اعلام می‌کرد که ایران نه تنها به قطع‌نامه‌های پیشین شورای امنیت در مورد توقف غنی‌سازی اورانیوم عمل نکرده بلکه نسل جدیدی از دستگاه‌های سانتریفوژ را در تأسیسات اتمی خود نصب کرده که می تواند غنی‌سازی اورانیوم را با سرعت بیش‌تری انجام دهد.

پس از انتشار این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریم‌ها علیه برنامه اتمی ایران را به تصویب رساند که بر پایه آن محدودیت‌هایی بیش‌تری برای فعالیت‌های اتمی و تسلیحاتی ایران ایجاد می‌شود. این قطع‌نامه با ١٢ رای موافق بر دو رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شگفت انگیز که این حضرات دستور هم نمایش را به خوبی بازی می کنند

-- م. از پارس ، Jun 21, 2010 در ساعت 08:24 AM