رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

موافقت قوه قضاییه با توقیف پروانه دو حزب

محمود عباس‌زاده‌ مشکینی، امروز گفت: قوه قضائیه حکم توقیف پروانه فعالیت حزب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب را که از سوی «کمیسیون ماده ١٠ احزاب» صادر شده بود، تایید کرده است.

کمیسیون ماده ١٠ احزاب وزارت کشور که مرجع صدور مجوز برای فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در ایران است، فروردین ماه امسال پروانه این دو حزب را توقیف کرده بود.


حزب مشارکت از این تصمیم وزارت کشور به قوه قضاییه شکایت کرد، اما هفته گذشته عباس جعفری‌ دولت‌آبادی، دادستان تهران گفت که درخواست حزب مشارکت برای مردود اعلام کردن توقیف پروانه این حزب، از سوی قوه قضاییه پذیرفته نشده است.

به گفته مدیرکل سیاسی وزارت کشور، سازمان مجاهدین انقلاب به تصمیم کمیسیون ماده ١٠ احزاب اعتراض نکرده است.

همچنین به گفته دادستان تهران، درخواست کمیسیون ماده ١٠ احزاب، برای انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب برای رسیدگی به یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است.

دادستان تهران: درخواست کمیسیون ماده ١٠ احزاب، برای انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب برای رسیدگی به یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است

بسیاری از اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب که دو حزب عمده اصلاح‌طلب در ایران هستند، پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال گذشته بازداشت و روانه زندان شدند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، حزبی اصلاح‌طلب است که در ۱۶ مهر ۱۳۷۰، با کوشش برخی از اعضای جناح چپ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تأسیس شد. بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده، ابوالفضل قدیانی و فیض‌الله عرب‌سرخی از مؤسسین سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران هستند که در طول سال گذشته بازداشت شده‌اند.

جبهه مشاکرت ایران اسلامی نیز دیگر حزب اصلاح‌طلب است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ٧٦ در ایران تاسیس شد.

Share/Save/Bookmark