رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹

کار اجباری در بند ٣٥٠ زندان اوین

مسئولان زندان اوین در روزهای گذشته، زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ زندان اوین را وادار به انجام «کار اجباری» در زمنیه «کارهای ساختمانی» کرده‌اند.

بر پایه این گزارش که روز گذشته در تارنمای «کلمه» منتشر شده، مسئولان زندان اوین دلیل این کار اجباری را آغاز «ساخت و ساز در زندان» و «نبود جای مناسب برای زندانیان» اعلام کرده است.


زندان اوین

بنابر این گزارش زندانیانی که به دلیل ساخت و ساز در حیاط زندان و زیر نور شدید آفتاب سکونت داده شده‌اند، برای «پیشبرد ساخت و ساز» و «بازگشت به داخل ساختمان»، وادار به کار شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، ١٢ خرداد نیز با انتشار گزارشی خبر داد که در بند ٣٥٠، زندانیان کم‌تر شناخته شده، برای نظافت راهروها، هواخوری، دستشویی‌ها و زندان به کار گرفته می‌شوند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر اعلام کرد که ماموران زندان با زندانی‌ها رفتارهای «تحقیرآمیز» دارند.

این گزارش از «حذف گوشت قرمز و سفید از برنامه غذایی، کیفیت پایین غذا و استفاده از مواد اولیه مسموم در پخت غذا» به عنوان سه مشکلی نام برده که سبب شده زندانیان ناچار شوند برای تغذیه مناسب از فروشگاه زندان خرید کنند.

بند ٣٥٠ زندان اوین که پیش‌تر بند کارگری بوده و از سال ٨٦ از زندانیان سیاسی تخلیه شده بود، پس از انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨ بار دیگر به بند زندانیان سیاسی تبدیل شده و هم‌اکنون با بیش از ٢٠٠ نفر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری ایران، به عنوان شلوغ‌ترین بند زندانیان سیاسی زندان اوین شناخته می‌شود.

از «عماد الدین باقی، محمد نوری‌زاد، بهمن احمدی امویی، علی بیکس، مجید دری، کیوان صمیمی، ضیا نبوی ،احمد کریمی، سعید متین پور و علیرضا طاهری» به عنوان افراد شناخته شده‌ای نام برده شده که در این بند زندانی هستند.

بند ٣٥٠ زندان اوین که پیش‌تر بند کارگری بود، پس از انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨ بار دیگر به بند زندانیان سیاسی تبدیل شده و ‌اکنون با بیش از ٢٠٠ زندانی سیاسی، به عنوان شلوغ‌ترین بند زندان اوین شناخته می‌شود.

هم‌چنین هوای گرم و نبود وسائل خنک کننده در بند ٣٥٠، برای زندانیان شرایط «غیرقابل تحمل و نامناسبی» را پدید آورده است.

این گزارش اضافه کرده که زندانیان این بند از امکانات بهداشتی نیز برخوردار نیستند، به گونه‌ای که به تقاضای «مسعود لواسانی و محمد نوری‌زاد»، دو روزنامه‌نگاری که از بیماری رنج می‌برند، برای رسیدگی درمانی توجهی نشده است.

مسئولان قوه قضاییه همواره می‌گویند که زندانیان در شرایط مناسب نگهداری می‌شوند. با این حال ایران تاکنون به درخواست‌های بین‌المللی برای بازدید از درون زندان‌ها پاسخ منفی داده است.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته، میلیون‌ها تن از مردم ایران در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمدند. با آغاز اعتراض‌ها هزاران نفر در گردهمایی‌‌هایی خیابانی بازداشت و به زندان‌ها منتقل شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این رژیم استالینیستی است . مثل ان در برخورد با دگر اندیشان و خودیهای غیر همراه عمل کرده و میکند . جانشین رهبر تعیین کردنش هم به همان روش استالینیستی است . حدس و گمانهای شما همه غلط است . رژیم به سمت جمهوری مادام العمر میرود . مثل سوریه و کره شمالی .
هر کس همراه نباشد در دور بعدی حذف میشود بسیار قبل از آنکه به رای گیری برسد .

-- sibery ، Jun 20, 2010 در ساعت 09:47 AM