رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ خرداد ۱۳۸۹

پاسخ رسمی ایران به قطع‌نامه شورای امنیت

ایران در واکنش به قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرد که هر گونه اقدام علیه «منافع قانونی و مشروع ملت ایران»، متقابلا پاسخ قانونی و اقدام مقتضی جمهوری اسلامی ایران را به همراه خواهد داشت.

شورای عالی امنیت ملی ایران امروز، جمعه در بیانیه‌ای به قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد واکنش نشان داد. این قطع‌نامه ۹ ژوئن جاری با اکثریت آرا و تنها با دو رای مخالف ترکیه و برزیل تصویب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این بیانیه پیش از آنکه درباره قطع‌نامه علیه ایران سخنی به میان بیاورد، اسراییل را به دلیل حمله به کشتی «آزادی» حامل کمک به غزه محکوم کرده ‌است.

شورای امنیت ملی ایران همچنین ایالات متحده آمریکا را متعهد به حمایت از «رژیم صهیونیستی» معرفی کرده و این حمایت را مانع اقدام شورای امنیت می‌داند.

بنا به این بیانیه محکوم نکردن اسراییل دلیلی بر اثبات این موضوع است که «شورای امنیت نمی‌تواند مرجع مناسبی برای تامین امنیت و حقوق ملت‌ها باشد.»


شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به آنچه «توافق ۱۸۹ کشور جهان در اجلاس ان پی تی» می‌داند، یادآور شده است که جامعه جهانی پیش از این نیز هیچ قطع‌نامه‌ای از شورای امنیت، درباره چگونگی اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به «رژیم صهیونیستی»، ندیده‌ است .

این بیانیه، اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد را به «اشاعه» سلاح هسته‌ای متهم می‌کند و می‌گوید: «هیچ‌گاه شورای امنیت نخواسته‌است بررسی کند چه کسانی سلاح هسته‌ای را در اختیار این رژیم قرار داده‌اند؟»

ایران همچنین اعلام‌کرده در قطعنامه ۱۹۲۹ به یازده پیشنهاد جمهوری اسلامی در «ان پی تی» اشاره نشده و موضوع قطع‌نامه بر مبنای «اتهاماتی واهی» است.

از دیدگاه مقامات ایرانی این اتهامات نه تنها هیچ‌گاه «ثابت نشده»، بلکه در آخرین گزارش مدیر کل آژانس که تنها یک روز قبل از دور قطع‌نامه منتشر شده، «برای بیست و دومین بار به صراحت تاکید شد این فعالیت‌ها هیچگونه انحرافی از اهداف صلح آمیز نداشته ‌است.»

شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به بیانیه تهران گفته‌ است که در توافق‌نامه بین ترکیه و برزیل بر «همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» و «اجتناب از مقابله با حقوق ملت‌ها» تاکید شده بود.

ایران اعلام‌کرده در قطعنامه ۱۹۲۹ به یازده پیشنهاد جمهوری اسلامی در «ان پی تی» اشاره نشده و موضوع قطع‌نامه بر مبنای «اتهاماتی واهی» است

بیانیه تهران، توافقی بین ایران، ترکیه و برزیل است که یک ماه قبل از تصویب قطع‌نامه علیه ایران با هدف تبادل سوخت هسته‌ای ایران، در تهران بسته شد.

ایران آمریکا را متهم کرده که از یک سو ترکیه و برزیل را برای تعامل با تهران تشویق کرده، و از سوی دیگر یک ماه پس از بیانیه تهران به مقابله با تصمیم آن‌ها پرداخته‌ است.

این بیانیه ورود شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را «غیر قانونی»، «بی‌اعتبار» و مغایر «با الزامات سازمانی و پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» دانسته ‌و این شورا را ملزم به «اتخاذ اقدامات جبرانی» و «رفع اشتباهات گذشته خود» می‌داند.

در پاسخ رسمی دولت ایران به قطع‌نامه اخیر سازمان ملل متحد، رای منفی ترکیه و برزیل و رای ممتنع لبنان به قطع‌نامه اخیر شورای امنیت، نشانه شکست دولت آمریکا قلمداد شد ه‌است.

Share/Save/Bookmark