رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ خرداد ۱۳۸۹

نگرانی از احتمال حمله موشکی ایران به اروپا

وزیر دفاع آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور از احتمال حمله موشکی ایران به اروپا خبر داد و گفت که این مسئله دلیل اصلی دولت اوباما در بازنگری و ساماندهی برنامه موشکی اروپا است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز گذشته،پنج‌شنبه اعلام کرد که گزارش‌ سرویس‌های اطلاعاتی دولت این کشور حاکی از احتمال توان ایران و ظرفیت لازم آن برای پرتاب «ده‌ها و حتی صدها فروند موشک» به سوی اروپا است و این باعث ترمیم سپر موشکی ایالات متحده در اروپا شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سپتامبر گذشته وقتی که خبر از ترمیم اساسی طرح دفاع موشکی آمریکا داد از خطر نصب زرادخانه‌های موشکی میان‌برد و کوتاه‌برد ایران، آگاه شده بود.


به گفته وزیر دفاع آمریکا بنا به یافته‌های یکی از سرویس‌های اطلاعاتی، «اگر ایران قصد حمله موشکی به اروپا داشته ‌باشد، تنها از یک یا دو موشک استفاده نخواهد کرد، بلکه موشک‌های متعددی را به‌‌کار می‌گیرد.»

آقای گیتس گفت که انتظار می‌رود ایران در حمله موشکی احتمالی خود، متحدان اروپایی کشورش را با پرتاب ده‌ها و حتی صدها فروند موشک، به آتش ببندد.

وی اطمینان داد که آمریکا با ترمیم شبکه دفاع ضد موشکی، توانایی آن را خواهد داشت که از نفرات، پایگاه‌ها، تجهیزات نظامی و همچنین متحدان خود در اروپا به شکل موثری حمایت کند.

این مقام بلندپایه نظامی به متحدان اروپایی آمریکا اطمینان داد که شبکه دفاع ضد موشکی برای حفاظت از خطر احتمالی حملات کشورهایی مانند ایران و کره‌شمالی طراحی شده‌ است.

وی با بیان این‌که آمریکا قصد دارد که تا ده سال دیگر این پروژه دفاع ضد موشکی را تکمیل کند گفت که اگر بتوانیم از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کنیم، این اقدام تنها برای دفاع از اروپاییان در برابر ایران و کره شمالی نیست بلکه برای حمایت از آن‌ها در مقابل حملات موشکی کشورهای دیگری است که احتمالا در آینده اروپا را تهدید می‌کنند.

آقای گیتس گفت که انتظار می‌رود ایران در حمله موشکی احتمالی خود، متحدان اروپایی آمریکا را با پرتاب ده‌ها و حتی صدها فروند موشک، به آتش ببندد

سپاه پاسداران ایران در سپتامبر گذشته، انواع موشک‌های دوربرد و میان برد را آزمایش کرده بود. سپاه در جریان رزمایش موشکی «پیامبر اعظم ۴» اعلام کرد که موشک‌های دوربرد «شهاب ۳» و «سجیل» را با موفقیت آزمایش کرده‌ است. سپاه اعلام کرده بود که این پروژه‌ها دفاعی است و ایران قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد.

در همان زمان کاخ سفید اظهار کرد که ایران از قبل، برای انجام آزمایش‌های موشکی خود برنامه‌ریزی کرده بوده ‌است.

اما ایران اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی، بخشی از یک مانور نظامی سالانه‌ است و ارتباطی با فعالیت‌های اتمی تهران ندارد.

هم‌زمان کاخ سفید و وزرای خارجه روسیه، بریتانیا و آلمان، نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده بودند. کاخ سفید، آزمایش‌های موشکی ایران را «تحریک‌کننده» نامید و خواستار دسترسی نامحدود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات جدید هسته‌ای ایران شده بود.

از سوی دیگر روسیه بارها با برنامه دفاع موشکی آمریکا در اروپا مخالفت جدی داشته‌است و این اقدام را تضعیف تجهیزات موشکی خود و تهدیدی برای امنیت کشورش دانسته‌ است.

Share/Save/Bookmark