رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ خرداد ۱۳۸۹

نادران: اطلاعات کوی دانشگاه را افشا می‌کنم

الیاس نادران، عضو کمیته پیگیری حوادث پس از انتخابات در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که اگر مسئولان در رابطه با حمله به کوی دانشگاه تهران اطلاع‌رسانی نکنند، «اطلاعات و جزئیات» این پرونده را «مستقیما» در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

نماینده تهران در گفت‌وگو با تارنمای جهان گفت که جای «تأسف و گلایه» دارد که با گذشت این همه مدت «ابعاد» این پرونده، هنوز برای مردم باز نشده‌ است.

در شب ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ دو روز بعد از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری، عده‌ای از نیروهای بسیج و لباس شخصی به همراهی نیروهای انتظامی وارد کوی دانشگاه شدند.


بر پایه فیلمی که تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی منتشر کرد، بسیاری از دانشجویان در این شب توسط نیروهای نظامی وارد شده به کوی دانشگاه، مورد ضرب و شتم و رفتارهای خشونت‌آمیز قرار گرفتند.

آقای نادران با بیان اینکه نظام در ماجرای کوی دانشگاه بسیار «مناسب، جدی و قاطع» عمل کرده‌ گفت که نمی‌داند به چه دلیل در مورد این پرونده «اطلاع‌رسانی» نشده‌ است.

این نماینده اصول‌گرا با اشاره به این‌که در روز ۲۵ خرداد سال گذشته بعد از اطلاع از حادثه کوی دانشگاه در محل حاضر بوده است، «رسیدگی سریع و برخورد قاطع با عوامل این پرونده را یکی از نقاط مثبت حوادث پس از انتخابات» دانست.

از سوی دیگر اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، یک سال پس از حمله به کوی دانشگاه با تایید فیلم پخش شده از بی‌بی‌سی، مسئولیت حمله به کوی دانشگاه را به صورت تلویحی متوجه «نیروهای بسیجی» دانست.

فرمانده ناجا در گفت‌وگو با ماهنامه سروش، گفت که ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه به «درخواست» فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران صورت پذیرفته ‌است.

فرمانده نیروی انتظامی ایران، یک سال پس از حمله به کوی دانشگاه با تایید فیلم پخش شده از بی‌بی‌سی، مسئولیت حمله به کوی دانشگاه را به صورت تلویحی متوجه «نیروهای بسیجی» دانست

آقای اسماعیلی مقدم می‌گوید که «عده ای از لباس شخصی‌ها» از نرده‌های قسمت جنوبی و غربی وارد کوی دانشگاه شده بودند.

به گفته وی پس از درخواست رئیس دانشگاه برای ورود نیروی انتظامی و «مدیریت مسئله یک گروهان از یگان ویژه داخل دانشگاه رفتند و «حدود۹۰ نفر» را دستگیر کردند.

منابع دانشجویی می‌گویند که در جریان این حمله حداقل پنج دانشجو کشته شده و صدها نفر دیگر بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند. مقامات جمهوری اسلامی کشته شدن دانشجویان در جریان این حمله را رد کرده‌اند.

احمدی مقدم برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات پیشنهاد داد که تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی «به طور دائم» در کوی دانشگاه مستقر شوند.

با وجود گذشت یک سال از این حادثه، هنوز هیچ کس مسئولیت این حادثه را نپذیرفته و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل نشده‌ است.

Share/Save/Bookmark