رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹

«حمله به مراجع، زنگ خطری برای حوزه‌های علمیه»

مجمع روحانیون مبارز امروز، پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای حمله به دفاتر مراجع در شهر قم را «زنگ خطری برای حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم» دانست.

مجمع روحانیون مبارز «هتک حرمت» آيت‌الله صانعی از مراجع تقلید شیعه، که در دفتر وی توسط نیروهای لباس شخصی اتفاق افتاد را «پدیده شومی» عنوان می‌کند که «مرجعیت شیعه» را مورد «تهدید» قرار داده است.


آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی

در این بیانیه که در تارنمای رسمی مجمع روحانیون مبارز منتشر شده،‌ با اشاره به «اهانت مستقیم» به سیدحسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی در روز ١٤ خرداد آمده است که گستاخی نهفته در این حرکت «توطئه‌ امام‌زدایی» تلقی می‌شود که «زنگ خطر» را برای حوزه‌های علمیه به صدا در آورده است.

بامداد روز ۲۴ خرداد ماه نیروهای لباس شخصی به بهانه حضور مهدی کروبی با حمله به دفتر آیت‌الله صانعی به تخریب دفتر وی پرداخته و بر روی در و دیوار ساختمان، شعارهایی بر ضد این مرجع تقلید شیعه نوشتند.

آیت‌الله صانعی یکی از مراجع تقلید شیعه در ایران است که به خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش به ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت دارد. وی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران بود که بعد از انتخابات نسبت به سرکوب و کشتار شهروندان ایران اعتراض کرد.

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید درگذشته، نیز امروز با انتشار نامه‌ای به «مراجع معظم تقلید و علمای اعلام» از آن‌ها خواسته تا با «اقدامات موثر» در مقابل «هتک حرمت مرجعیت» شیعه بایستند تا کار به آن‌جا نرسد که برای «دفع ظلم»، از «سازمان‌ها و مجامع خارج از کشور» کمک گرفته شود.

فرزند آیت‌الله منتظری در نامه خود نوشته است: «اگر حرمت مرجعیت در سال‌های گذشته شکسته نمی‌شد، حوزه ‏علمیه قم امروزه شاهد این بی آبرویی‌ها و هتک حرمت‌ها و بازی خطی و‏ ‏سیاسی با مرجعیت و فقاهت نبود.»

احمد منتظری: اگر حرمت مرجعیت در سال‌های گذشته شکسته نمی‌شد، حوزه ‏علمیه قم امروزه شاهد این هتک حرمت‌ها و بازی خطی و‏ ‏سیاسی با مرجعیت و فقاهت نبود

یک‌شنبه هفته گذشته، همزمان با حمله به دفتر آیت‌الله صانعی، نیروهای لباس شخصی به دفتر آيت‌الله منتظری نیز حمله کرده و به تخریب دفتر وی پرداختند. احمد منتظری در نامه خود به مراجع تقلید نوشته که روز یک‌شنبه گذشته «عده‌ای از افراد لباس شخصی به همراه تعدادی ملبس به‏ ‏لباس روحانیت» که «عکس‌های رهبری» را در دست داشتند و در حمایت از وی شعار می‌دادند، به دفتر این مرجع تقلید درگذشته حمله کرده‌اند.

آیت‌الله منتظری مرجع تقلید شیعه، از روحانیون مخالف حکومت ایران بود که در روز ۲۹ آذر ماه ١٣٨٨ درگذشت. وی که پیش از درگذشت آیت‌الله خمینی به عنوان جانشین او مطرح بود، چند ماه پیش از مرگ وی و به‌ویژه پس از انتقاد صریح از اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ از قدرت کناره گرفت.

وی بعد از مرگ آیت‌الله خمینی بارها مورد حمله نیروهای هوادار حکومت قرار گرفته بود.
پس از سخنرانی تندی که این روحانی منتقد در ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۷۶ در انتقاد از توان و صلاحیت فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد، منزل و حسینیه‌اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت ۵ سال در حبس خانگی به‌ سر برد.

Share/Save/Bookmark