رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹

لاریجانی: با اقدامات اروپا مقابله به مثل می‌کنیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفت که این تحریم‌ها نه تنها نمی‌تواند هیچ تاثیری بر مواضع هسته‌ای ایران بگذارد، بلکه «با اقدامات آنها مقابله به مثل خواهد شد.»

آقای لاریجانی امروز، پنج‌شنبه در قم و درجمع خبرنگاران گفت: «اروپاییان اگر سنگی می‌اندازد منتظر خاک در چشم‌شان باشند.»


علی لاریجانی

به گزارش خبرگزاری مهر، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران گفت که متن کامل پیش‌نویس قطعنامه‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران را ندیده‌است، اما نکات اصلی آن «حمله به کشتی‌ها» و «تحریم‌های مالی ایران» خواهد بود.

این درحالی است که امروز رهبران کشورهای اروپایی در بروکسل برای تصمیم گیری درباره تحریم‌های جدید علیه ایران گردهم آمدند. وزرای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا دوشنبه در لوکزامبورگ توافق کرده‌اند تا علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری‌اسلامی وضع کنند.

آقای لاریجانی می‌گوید که عکس‌العمل غربی‌ها نباید ما را عصبانی کند، و منجر به خروج ما از «ان پی تی» شود.

وی «فعالیت‌های غربی‌ها» را دلیلی بر «تضغیف آژانس انرژی اتمی دانست» و دو راه پیشنهاد کرد: «در آن بمانیم و آن را تقویت کنیم» و یا «با خروج از آن و«ان پی تی» ضربه آخر را برای نابودی آن وارد کنیم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت که «ان پی تی» به شرط آنکه «به درستی اجرا شود» پروتکل خوبی است و جمهوری اسلامی نباید از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ان پی تی خارج شود، «بلکه باید با تقویت آنها زمینه اجرای مناسب قوانین» را فراهم کند.

وی با بیان اینکه اجرای بیانیه مشترک ایران با ترکیه و برزیل نتایج خوبی خواهد داشت، افزود: «ما از ابتدا به ترکیه و برزیل گفتیم که به غربی‌ها اعتماد نداریم، ولی آنها به ما گفتند که خودشان نامه دادند که با این توافق‌نامه موافقت می‌کنند، اما دیدید که سرانجام بی‌اخلاقی کردند و قطع‌نامه چهارم را تصویب کردند.»

علی لاریجانی اظهار داشت که بیانیه تهران از نظر او مفید است و ایران حتی با وجود تصویب تحریم، «دلیلی» نمی‌بیند که آن را از «دستور کار» خارج کند.

«ما از ابتدا به ترکیه و برزیل گفتیم که به غربی‌ها اعتماد نداریم» ولی آنها به ما گفتند که «خودشان نامه دادند که با این توافقنامه موافقت می‌کنند» اما دیدید که سرانجام «بی‌اخلاقی کردند» و قطعنامه چهارم را تصویب کردند

در پیش‌نویس متنی که سران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا آن را به بحث گذاشته‌اند، علاوه بر مسدود کردن گسترش فعالیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی و فعالیت‌های این کشور در زمینه استخراج اروانیوم، صنعت نفت گاز ایران نیز از سوی اتحادیه اروپا با منع سرمایه گذاری روبرو خواهد شد.

در پیش‌نویس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، از سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انتقال فناوری، تجهیز و خدمات صنایع نفت و گاز با ایران جلوگیری شده است.

ایران دومین ذخایر گاز طبیعی دنیا را داراست و همچنین دومین صادرکننده منطقه نفتی اوپک است. این در حالی است که طبق پیش‌نویس برنامه تحریمی اروپا قرار است بیش از همه این صنایع تحریم شوند.

Share/Save/Bookmark