رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامداد

جبهه‌های ساختگی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «فضای دو قطبی و جای خالی خاکستری‌ها» در خصوص فضای سیاسی کنونی ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «بی‌راه نیست اگر مهم‌ترین مشخصه بارز فضای سیاسی این روزهای جامعه را « دو قطبی» شدن بدانیم. در فضای قطبی شده نیز آنچه بیش از همه مشهود است ایجاد جبهه‌های ساختگی خیر و شر و یا حق و باطل و سیاه و سفید است. در چنین فضایی هماره یک طرف خود را حق مسلم و خیر مسجل می‌داند و طرف مقابل را شر و باطل.»

نویسنده سرمقاله می‌نویسد: «پدیده دیگر همزاد با دوقطبی شدن جامعه، سیاسی شدن بیش از حد جامعه است. وقتی سیاست بر همه حوزه‌ها سایه می‌افکند طبیعی است که همه قضاوت‌ها در باره اشخاص یا گروه‌ها هم یک قضاوت سیاسی- که متاثر از قطبی بودن جامعه، یا سفید و یا سیاه - است.»

در ادامه سرمقاله آمده است: «جامعه ایران در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش دارد. اما آرامش و فضای دو قطبی به شدت سیاسی شده با یکدیگر نمی‌خوانند. لذا آن‌ها که دل در گرو نظام دارند و استخوان در گلو به انتظار نشسته‌اند باید از لاک مصلحت‌های سیاسی و گروهی بیرون بیایند و تمام قدر وارد میدان شوند. هستند چهرها و جریان‌های ریشه‌داری که تحت تاثیر همین فضای قطبی شده و به خصوص از ترس اتهامات و انگ‌های بی‌پایه سکوت را بر حضور ترجیح داده‌اند و یا اگر حضوری دارند حضورشان از روی مصلحت است. روندی که شروع شده و حال به حمله به بیت مراجع رسیده، بی‌شک به چیزی جز منافع خود نمی‌اندیشد.»


متن کامل سرمقاله

کم‌کاری صدا و سیما
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «از شعار روز قدس تا شعار ١٤ خرداد» به بررسی عملکرد رادیو و تلویزیون دولتی ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «بدون شک آن‌چه در خلال مراسم سالگرد حضرت امام (ره) و در حاشیه سخنرانی نوه گرانقدر ایشان حین عرض احترام و خوش آمدگویی به مهمانان داخلی و خارجی آن مراسم اتفاق افتاد، قلب تمامی علاقمندان به انقلاب اسلامی و ارادتمندان راستین آن بزرگمرد ایران و جهان را جریحه‌دار کرد... اما سوای آنانی که گزینه سکوت و نرمش را بر واکنش و تقبیح ترجیح دادند، غم‌بارتر از همه واکنش‌هایی بود که تمام قد به توجیه بدرفتاری‌ها یا انکار حقایق پرداختند و البته بازوی رسانه‌ای خویش را با تمام توان در این راستا به کار گرفتند.»

این روزنامه می‌نویسد: «در مراسم روز قدس سال گذشته، یک شعار انحرافی که آن هم توسط معدودی سر داده شد، از سوی حامیان دولت به چماقی برای کوبیدن از چپ و راست بر سر منتقدان دولت و اصلاح طلبان بدل شد. برهان دوستان هم این بود که فلان شعار نشانه تخطی از آرمان حمایت از مردم فلسطین است و به خودی خود نشانگر خروج از خط اصیل امام خمینی محسوب می‌شود. حال باید دید که شعار «نواده روح الله سیدحسن نصرالله» کدام منفعت را نصیب آرمان حمایت از مردم فلسطین کرده است.»

به باور این روزنامه:‌ « دقت در عملکرد رسانه ملی که همچون همیشه فصل پرباری از اینگونه جریانات را به خود اختصاص می‌دهد نیز همچون اکثر مواقع جز غم و غصه حاصلی ندارد. اگر زمان بگذارید و روی برنامه‌های رسانه‌های بیگانه بررسی انجام دهید، خواهید دید که امروزه قریب نیمی از تحلیل‌های مخرب و مغرضانه این قبیل رسانه‌ها بر اساس بازتاب بی کم و کاست برنامه‌های صدا و سیما قرار دارد و این حجم روز به روز در حال افزایش است.»

متن کامل سرمقاله

هشدار به آمریکا
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنون «رژیم نامشروع آمریکا» در خصوص اقدام ایران درباره قطع‌نامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «تصویب فوریت طرح مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس به منظور صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای با رای قاطع مجلس شورای اسلامی در روز گذشته آغاز دور جدیدی از ابتکار عمل‌های جمهوری اسلامی ایران در برابر تصویب غیر منصفانه قطع‌نامه چهارم است.»

این روزنامه می‌نویسد: «کوچک‌ترین لطمه به منافع جمهوری اسلامی موجب خواهد شد منافع ملی آمریکا در سرتاسر جهان آسیب ببیند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته همدل و همصدا با احمدی‌نژاد گفت: به آمریکا و برخی کشورهای ماجراجو هشدار می‌دهیم در صورتی که وسوسه بازرسی محمولات هواپیما و کشتی ایرانی را در سر داشته باشند، مطمئن باشند در خلیج فارس و دریای عمان به خدمت کشتی های آنان رسیدگی خواهد شد.»

در این سرمقاله آمده است: «طی دو سال گذشته آغوش ایران برای آغاز تغییرات در سیاست‌های آمریکا باز بوده است. اما گویا نه تنها خبری از تغییرات نیست، بلکه همان‌گونه که آیت‌الله خامنه‌ای پیش‌بینی کرده بودند هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. باراک اوباما رئیس جمهوری که با شعار تغییر و فریب افکار عمومی توانست نظر شهروندان آمریکایی را جلب کند پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواهان بهبود روابط دو کشور شد. مقام معظم رهبری قبل از انتخابات بدون اشاره به نامه ارسالی اوباما عملا جواب پیغام‌های شفاهی و کتبی وی را داد و از دولت آمریکا خواستند که شعار تغییر را در مرحله عمل ثابت کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «عراق عضو اتحادیه عرب یا بلوك مقاومت؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «یارانه به واردات را حذف كنیم»

Share/Save/Bookmark