رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹

آمریکا: ایران، محل عبور «زنان قاچاق‌شده»

دولت ایران به همراه کره شمالی، برمه و کوبا در رده بندی وزارت خارجه ایالات متحده که دیروز منتشر شد جزو ۱۳ کشور ناکام در مبارزه با قاچاق انسان قرار گرفت.

وزارت امور خارجه ایالات متحده، در دهمین گزارش سالانه قاچاق انسان خود، روز گذشته با رده‌بندی ۱۷۷ کشور جهان برای مبارزه با قاچاق انسان، ایران را در میان کشورهایی قرار داد که «حداقل استانداردهای بین‌المللی مبارزه با قاچاق انسان» در آنها رعایت نمی‌شود.

دولت امریکا در گزارش‌های سالانه خود کشورها را در سه دسته قرار می‌دهد و آنهایی که درجه بندی سه قرار می‌گیرند، مشمول تحریم‌های بین‌المللی ایالات متحده می‌شوند.

ایران به همراه برمه، کوبا، اریتره، کویت، موریتانی، کره شمالی، پاپوآ، گینه‌نو، عربستان سعودی، سودان و زیمبابوه در این فهرست قرار گرفته‌ است.

آمریکا در این گزارش ایران را «منبع، محل عبور و مقصد» زنان قاچاق‌شده معرفی کرده‌ است. این گزارش همچنین با آنچه که «عدم اطلاع رسانی» دولت ایران می‌داند به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداخته‌ است.

آمریکا همچنین دولت ایران را متهم می‌کند که برای حمایت از «قربانی‌های قاچاق انسان» تلاش نمی‌کند و به سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با قاچاق انسان اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

این گزارش می‌افزاید که زنان در ایران با هدف پرداخت بدهی برای «روسپی‌گری اجباری» و یا «ازدواج اجباری» در این کشور«قاچاق» می‌شوند.

آمریکا دولت ایران را متهم می‌کند که برای حمایت از «قربانی‌های قاچاق انسان» تلاش نمی‌کند و به سازمان‌های بین‌المللی مبارزه با قاچاق انسان اطلاع‌رسانی نمی‌کند

سرهنگ اردلان نماینده نیروی انتظامی در همایش مبارزه با قاچاق انسان، هفته پیش در سوریه گفته بود که ایران به علت «موقعیت ویژه جغرافیایی» و قرار گرفتن در همسایگی «برخی کشورهای آشوب زده»، «مسیر و مبداء» مورد هدف باندهای قاچاق انسان است.

نماینده ایران همچنین از خواستار همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با قاچاق انسان شده بود.

او گفته بود ایران با تصویب «قوانین تشدید مجازات‌ها»، موفقیت‌های خوبی در «برخورد و مبارزه» با باندهای قاچاق انسان به دست آورده‌ است.

این درحالی است که وزارت خارجه ایالات متحده به دلیل آنچه «پیشرفت» می‌داند کشورهایی مانند چاد، فیجی، مالزی، نیجر، سوازیلند و سوریه را از فهرست درجه سه خارج کرده‌ است.

این گزارش برای نخستین بار قاچاق انسان را در آمریکا بررسی کرده و این موضوع را به کشورهای دیگر محدود نمی‌داند.

هیلاری کیلینتون، وزیر امور خارجه امریکا قاچاق انسان را «برده داری مدرن» می‌داند و می‌گوید که قاچاق تنها زنان و دختران را «استثمار» نمی‌کند بلکه خشونت‌های «جنسیتی» را در جهان افزایش می‌دهد.

به گفته او آمریکا در تلاش است که این موضوع را در این کشور نیز از ببرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آنچه که بهره برساند در دستور کار آنها حلال نامیده میشود

-- بهنام ، Jun 15, 2010 در ساعت 01:10 PM

اصلاً آمریکا بر هر اساسی کشورها را رده بندی کند حتماً خودش اول لیست است و این 4 کشور مادر مرده ایران، کوبا، کره شمالی و برمه آخر لیست هستند. می خواهد لیست حقوق بشر باشد یا آزادی بیان یا قاچاق زن یا شیرینی سمنو یا ترشی سکنجبین. فرقی نمی کند.

-- میم ، Jun 15, 2010 در ساعت 01:10 PM

کره شمالی و قاچاق زن! از کی؟

-- مینوچهر ، Jun 16, 2010 در ساعت 01:10 PM

همینه دیگه
مگه بیش از اینم انتظار میره

-- speeds ، Jun 16, 2010 در ساعت 01:10 PM