رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹

تحریم بانک ملت ایران از سوی استرالیا

وزیر امور خارجه استرالیا امروز از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه دو شرکت ایرانی و یک فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه در راستای قطعنامه چهارم سازمان ملل متحد خبر داد.

استفان‌ اسمیت، وزیر امور خارجه استرالیا امروز به پارلمان این کشور اطلاع داد که بانک ملت، شرکت خطوط کشتیرانی و رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء را که نام‌شان در تحریم‌های قطعنامه ۱۹۲۹آمده، هدف تحریم‌های جدید قرار داده‌ است.

به گزارش کانادا پرس، وزیر امور خارجه استرالیا گفته‌ است که با توجه به قطع‌نامه اخیر سازمان ملل تحریم شده‌ها به دولت ایران در «نقض تعهدات خود» کمک کرده‌اند.

او گفته ‌است که استرالیا با این اقدام تازه در «خط مقدم» تلاش‌های جهانی برای وادار کردن جمهوری اسلامی به «تغییر راه فعلی» می‌داند.

او بانک ملت را به انجام فعالیت‌های مالی برای انجام تجهیزات موشکی و هسته‌ای و شرکت کشتیرانی را به دخالت در حمل این کالاها برای ایران متهم کرده‌ است. وزیر خارجه استرالیا اما راه گفت‌و‌گو با ایران را بسته نمی‌بیند.

از سوی دیگر دولت استرالیا مانع سفر ۲۱ ایرانی در راستای عمل به تحریم‌های اخیر سازمان ملل متحد شده‌ و تحریم علیه ۲۰ شرکت و سازمان در ایران را اجرا کرده ‌است.

این کشور روز دوشنبه نیز از پیشنهاد تحریم‌های تکمیلی که توسط وزرای خارجه اروپا به بحث گذاشته شد استقبال کرد.

دولت استرالیا مانع سفر ۲۱ ایرانی در راستای عمل به تحریم‌های اخیر سازمان ملل متحد شده‌ و تحریم علیه ۲۰ شرکت و سازمان در ایران را اجرا کرده ‌است

در پیش‌نویس متنی که قرار است ۲۷ کشور اتحادیه اروپا آن را به بحث بگذارند، ممکن است علاوه بر مسدود کردن گسترش فعالیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی و فعالیت‌های این کشور در زمینه استخراج اروانیوم، صنعت نفت گاز ایران نیز از سوی اتحادیه اروپا با منع سرمایه گذاری روبرو شود.

قطع‌نامه ۱۹۲۹ سازمان ملل متحد با رای مثبت ۱۲عضو شورای امنیت و با اکثریت آرا تصویب شد.

ایالات متحده آمریکا نیز در پی تحریم‌های سنگین‌تر کنگره این کشور علیه ایران است. رهبران این کشور در آخرین اظهار نظرها این تحریم‌ها را متوجه جمهوری اسلامی و نه مردم ایران دانسته‌اند.

اخیرا روسیه نیز پی نگرانی‌های کشورهای اروپایی قرارداد فروش موشک‌های تسلیحاتی «اس ۳۰۰» را به ایران متوقف کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها با تصویب قطعنامه‌هایی خواستار تعلیق فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و روشن‌سازی این برنامه‌ها شده اما این دولت این قطعنامه‌ها را غیرقانونی می‌داند و محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم این قطع‌نامه را «شکست و افتضاح» برای تصویب کننده گان آن و به معنای «کاغذی بی ازرش» دانسته‌ است.

این قطع‌نامه بیش از همه سپاه پاسداران و اشخاص مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران را در لیست سیاه قرار داده ‌است. ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که تهران پیشنهاد کاترین اشتون برای مذاکره را بررسی می‌کند.

Share/Save/Bookmark