رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹

دستگیری یک مظنون به تحریک شورش‌ در قرقیزستان

دولت موقت قرقیزستان امروز، دوشنبه گفت که یک «فرد مشهور» مظنون به تحریک برای شورش‌های قومی را دستگیر کرده است.

مقام‌های دولت موقت بدون افشای نام وی، گفته‌اند که این فرد به «بدترین تحریک به شورش‌ قومی» در ۲۰ سال اخیر که منجربه کشته شدن بیش از صد نفر و آتش کشیدن شهرستان‌ها شده، مظنون است.

یکی از مقامات دولت موقت قرقیزستان به خبرنگار رویترز گفته‌ است که این فرد در جلال‌آباد بازداشت شده و متهم به «طرفداری از قورمان بیک باقی‌اف رئیس جمهور سرنگون شده‌ این کشور است.»

وزارت بهداشت قرقیزستان آمار قربانیان درگیری‌های چهار روز گذشته قرقیزستان را ۱۱۷ کشته و ۱۵۰۰ زخمی اعلام کرد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز گفت که ده‌ها هزار نفر برای هراس از غارت و جنگ از منظقه گریخته‌اند.

از سوی دیگر به گفته یک شاهد عینی «مردان مسلح قرقیز» روز دوشنبه به ساکنان ازبک و خانه‌های منطقه‌ای در شهر اوش تیراندازی کرده‌اند. آنها در یکی از گذرگاه‌های مرزی میان قرقیزستان و ازبکستان اموال مردم را ربوده، برخی ساکنان منطقه را کشته و خانه‌های آنان را به آتش کشیده‌اند.

وزارت بهداشت قرقیزستان آمار قربانیان درگیری‌های چهار روز گذشته قرقیزستان را ۱۱۷ کشته و ۱۵۰۰ زخمی اعلام کرده‌است

روز شنبه رزا آتونبایوا رییس دولت موقت قرقیزستان از روسیه خواست که با کمک‌های نظامی، در کاهش تنش‌ها این دولت را یاری کند. این دولت همچنین به نیروهای امنیتی اجازه داد به شورشیان تیراندازی کنند. دولت روسیه می‌گوید که تصمیم مداخله در این درگیری‌ها را ندارد.

کوباتبک بایبولو، فرمانده جلال‌آباد در یگ گفتگوی تلویزیونی جریانات اخیر قرقیزستان را «تلاش» حامیان باقی‌اف و وابستگان‌ او برای «تسخیر قدرت» دانست.

از سوی دیگر رییس جمهور برکنارشده قرقیزستان که اکنون در بلاروس ساکن است در بیانیه‌ای این اتهام را که او «پشتیبان درگیری است»، رد کرد.

جنوب قرقیزستان، منطقه‌ای که اوش در آن قرار دارد، پنج و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و محل زندگی تقریبا یک میلیون اقلیت قومی ازبک است. به گفته ناظران اوش به پایگاه قدرت قورمان باقی‌اف، رییس جمهور برکنار شده این کشور، شهرت داشته‌ است.

به گفته یک شاهد عینی «مردان مسلح قرقیز» روز دوشنبه به ساکنان ازبک و خانه‌های منطقه‌ای در شهر اوش تیراندازی کرده‌اند

گروه قومی ازبک و قرقیز در این منطقه، اختلافات ریشه‌داری دارند. این بخش از قرقیزستان، از زمان سقوط دولت قربان‌بک باقی‌اف، رییس جمهور پیشین قرقیزستان تنش‌های خونینی را شاهد بوده‌ است.

باقی‌اف و طرفداران او، به اتهام «فساد مالی و اداری» از سوی دولت ائتلافی عزل شده‌اند.

دولت‌های آمریکا و روسیه به دلیل داشتن پایگاه نظامی در قرقیزستان، تحولات آن را با دقت دنبال می‌کنند.

Share/Save/Bookmark