رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹

اعدام سیزده نفر در زندان قزل‌حصار

مسئولین زندان قزل‌حصار طی دو روز گذشته ٢٦ نفر از محکومین مرتبط با مواد مخدر را جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان منتقل کرده بودند و اعلام شد که این افراد به زودی اعدام خواهند شد.

به گزارش رهانا، سیزده نفر از این تعداد صبح امروز اعدام شدند، اما هنوز مشخص نیست حکم مابقی این محکومین چه زمانی اجرا خواهد شد.


محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در این خصوص می‌گوید که «بیش‌تر این افراد در خواست عفو داده بودند که مورد موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی قرار نگرفته بود.» نکته قابل توجه این است که بیش‌تر این افراد برای اولین بار بود که مرتکب جرم شده بودند.

صدور حکم اعدام بیش‌تر این محکومین توسط قاضی حسینی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

در طول چند ماه گذشته سرعت انجام احکام اعدام در ایران شدت گرفته است. از ابتدای ماه خرداد تاکنون دست‌کم ٢١ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، ایران به نسبت جمعیت خود، بعد از چین بزرگ‌ترین آمار را در زمینه اجرای احکام اعدام داراست.

در اوسط اردیبهشت ماه نیز مقامات ایران به صورت ناگهانی پنج زندانی سیاسی به نام‌های فرزاد كمانگر، علی حیدریان، فرهاد وكیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان را اعدام کردند. نهادهای مختلف حقوق بشری نسبت به اعدام این زندانیان به شدت اعتراض کردند و میرحسین موسوی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعتراض خود را به این مسئله اعلام کرد.

بر پایه گزارش‌ سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، ایران به نسبت جمعیت خود، پس از چین بزرگ‌ترین آمار را در زمینه اجرای احکام اعدام دارا است.

اجرای احکام اعدام این پنج نفر درشرایطی انجام گرفت که وکلا و خانواده‌های هیچ‌کدام از آن‌ها در جریان اجرای حکم قرار نداشتند و پرونده سه تن از آن‌ها نیز در مرحله بازنگری قرار داشت.

از نکات شایان توجه اعدام این پنج فعال سیاسی این بود که مقامات امنیتی به بهانه جلوگیری از آشوب و بحران جسد آن‌ها را برای خاک‌سپاری تحویل خانواده‌های شان ندادند و پس از یک ماه استاندار کردستان اعلام کرد که اجساد این پنج نفر در محلی که بنا به دلایل «امنیتی» قادر به گفتنش نیست دفن شده‌ است و پس از مساعد شدن اوضاع، محل دفن آن‌ها به خانواده‌ها اطلاع داده خواهد شد.

خلیل بهرامیان، وکیل خانواده برخی از اعدام شدگان ضمن شرح اقدام‌هایی که برای تلاش جان این زندانیان انجام داده بود گفت: «واقعیت این است که در این مدت به هر کسی که ممکن بود نامه نوشته‌ایم، از مسوولان استانی گرفته تا نمایندگان مجلس، رییس قوه‌قضاییه و همه کسانی که باید در این زمینه پاسخ‌گو می‌بودند، اما متاسفانه رییس قوه قضاییه یک شاه سلطان حسین است که بی‌خاصیت و بی‌رگ بر یک صندلی مهم کشور نشسته است که فقط حکم دستگیری صادر می‌کند.»

در حال حاضر ١٧ زندانی کرد دیگر در زندان‌های کشور زیر حکم اعدام به سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مرگ بر استبداد

هفته گذشته 7 افغان به جرم مواد مخدر در زندان تایباد به دار آویخته شدند و حتی اجساد آن ها را نیز به خانواده های شان تحویل ندادند گفته می شود در اطراف تایباد دفن کرده اند.

به امید روزی که همه این جلاد ها به سزای اعمال شان برسند.

-- بدون نام ، Jun 7, 2010 در ساعت 09:46 AM

خمرهای سرخ هم ميليونها نفررااعدام کردند....چه حاصل ؟

-- Siavash ، Jun 8, 2010 در ساعت 09:46 AM