رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹

آسیب جدی در روابط ترکیه و اسرائیل

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، امروز پنج‌شنبه گفت که روابط کشورش با اسرائیل «آسیبی غیر قابل جبران» دیده‌است و این رابطه دیگر هرگز مانند سابق نخواهد بود.
وی این سخنان را امروز پس از بازگشت فعالان کاروان کمک‌های انسان‌دوستانه نوار غزه به ترکیه، ابراز داشت.

روز دوشنبه تکاوران ارتش اسرائیل به کاروان حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای ساکنان نوار غزه حمله کردند که در جریان آن دست کم ۱۰ کشته و شماری دیگر زخمی شدند. بیشتر سرنشینان این کاروان دریایی، شهروندان ترکیه بودند.

عبدالله گل: اسرائیل بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ خود را مرتکب شده‌است. اسرائیل این موضوع را در آینده بهتر درک خواهد کرد. ترکیه هیچ‌گاه این حمله را نخواهد بخشید

جسد ۹ تن از این فعالان به همراه ۴۵۰ فعال آزادشده و ۱۹ فرد مجروح، امروز از اسرائیل به ترکیه بازگردانده شدند.
رئیس جمهور ترکیه، در تلویزیون این کشور اعلام کرد که «از این پس روابط ترکیه و اسرائیل هیچ‌گاه مانند سابق نخواهد بود و این رویداد زخم‌هایی عمیق و غیر قابل جبران در این روابط بر جای گذاشته‌است.»

وی افزود: «اسرائیل بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ خود را مرتکب شده‌است. اسرائیل این موضوع را در آینده بهتر درک خواهد کرد. ترکیه هیچ‌گاه این حمله را نخواهد بخشید.»

ترکیه هم‌چنین در واکنش به این حمله، سفیر خود را از تل آویو فراخوانده‌است و رزمایش‌های مشترک خود با اسرائیل را لغو کرده‌است.

مخالفت اسرائیل با انجام تحقیقات
اسرائیل امروز تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل یک گروه تحقیقات درباره حمله ارتش اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی به غزه را رد کرد.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که این شورا «از مشروعیت لازم اخلاقی برخوردار نیست.»

ایگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در این رابطه گفت کشورهایی مانند جیبوتی، پاکستان، کوبا یا عربستان سعودی که در این شورا عضوند «در وضعیت خوبی برای عرضه کردن خود به عنوان مدافعان حقوق بشر قرار ندارند.»


تشییع جنازه کشته‌شدگان کشتی کمک‌رسانی، امروز در ترکیه

دبیرکل سازمان ملل متحد پس از رویداد حمله به کشتی امدادرسان، خواستار پایان یافتن محاصره اقتصادی نوار غزه شد. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که محاصره غزه برای جلوگیری از «رخنه تسلیحاتی ایران به غزه» لازم است و اسرائیل اجازه نخواهد داد غزه «بندر ایران در مدیترانه» شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هیچ اسیبی به روابط اسرائیل و ترکیه وارد نمی شود ترکیه می خواهد چند میلیارد دلار اسرائیل را سرکیسه کند و باج بگیرد فقط همین . الان در یک سایت داخلی خواندم که ترکیه گفته است اسرائیل غرامت بدهد و معذرت خواهی کند با این حرفش پرونده کشتی اسیب دیده را بست و انداخت در سطل زباله و خیال همه ی انهایی را که می خواستند از اب گل الوده ماهی بگیرند را روشن کرد که بروند پی کارشان و دست از مداخله در امور اسرائیل و ترکیه بردارند

-- نادر ، Jun 3, 2010 در ساعت 02:25 PM

در اين جريان البته اسرائیل هم قوانين بين المللی مربوط به آبهای آزاد را نقض کرد، هم به روابط سياسی خود با ترکيه لطمه زد و هم از نظر عملياتی مرتکب جنايت شد و همه انساندوستان جهان آنرا محکوم کردند ؛ دراين ميان معلوم نيست مقامات رژيم تهران که مثل آب خوردن شهروندان ايرانی هموطن خود را می کشند، چرا فقط در مورد نقض حقوق بشر توسط اسرائیل احساسات انساندوستانه شان جريحه دار ميشود !؟ ه

-- بدون نام ، Jun 3, 2010 در ساعت 02:25 PM

این عبدالله گل هم هی میره تو این دروازه و اون دروازه.
علیرضا کاپیتانیان

-- بدون نام ، Jun 3, 2010 در ساعت 02:25 PM

گرچه من باور ندارم رهبران ترکیه به بیفکری همتای ایرانی خود باشند ولی ترکیه اشتباه بزرگی میکند که بخواهد با اسرائیل در بیافتد قدرتی که اسرائیلها در دنیا داردند ترکیه را له خواهند کرد به ایران نگاه کنید که به چه فلاکتی افتاده است که امروزه در پنا شروع به شکرخوری کرده و التماس به اسرائیل که قربانت گردم ما را ببخش هرکه با اسرائیل در افتاد بر افتاد حالا خواهید دید که این یک ترفند بیشتر از طرف ترکیه نیست برای اینکه زودتر وارد EU بشود و بعد رابطه خود با اسرائیل را به حالت عادی یا حتی بسیار بهتر خواهد کرد

-- بدون نام ، Jun 4, 2010 در ساعت 02:25 PM

حکومتی که امروز در ترکیه برسر کار است حاصل زدوبند های پشت پرده با انگلیس وامریکا بشمار میرود گرچه این مجال کوچک جای توضیح نیست امامیدانیم از چندی پیش هم امریکا وهم انگلیس در صدد کنترل اسرائیل برامده اند وحکومت ترکیه نیز در کنارقبول اجرای اهداف دیگر غرب چون پروزه خاورمیانه بزرگ به همین منظور وارد این عملیات میشود اما خود کسانی که نومیدانه سعی بر ادامه این سیاست دارند میدانند که بجهت ابعاد گسترده تسلط اسرائیل بر دو اهرم قدرت پول و رسانه های جمعی بسیار احتمال دارد که در این هدف خود تجدید نظر بکنند از طرف دیگر هم اسرائیل در کنار مقابله به مثل با امریکا وانگلیس (به نحوی که بارها در چندسال اخیر با انها وارد روابط بحرانی وضربات متقابل شده است ) به هیچ انگاری سلسله اقدامات انها هم ادامه میدهد عملی که ترکیه انجام داد ونتیجه ان از قبل قابل پیش بینی بود بیشتر به کار سیاست داخلی حزب حاکم سود داشت تا دمیدن بر محکومیت جهانی اسرائیل که هیچگاه سودی در بر نداشته است دولت وحکومت ترکیه نشان داد که در کنار همه طرفند های غیر ملی که تا کنون برای استقرار خود جهت اجرای دستورات غرب در ترکیه بان دست زده است وطی ان همه نویسنده ها وشخصیت های ملی را با فتنه ودسیسه راهی زندانها نموده یا سربه نیست کرده است از به کشتن دادن انسانهای خود برای مصرف داخلی ودست وپا کردن طرفدار جهت جولان دادن در خیابانها به نفع خود ابائی ندارد واین انحطاط ترکیه را میرساند در واقع دقت در چنین حوادثی به ما نشان میدهد ترکیه ای که در سال 1970 میتوانست برای دادن ازادی ها به ترکها در قبرس علیرغم عصبانیت شدید امریکا چترباز وارد قبرس کند اینک پس از گذشت 40 سال بقول نظر دهتده بالا با درخواست غرامت برای چنین واقعه ای به چه حال وروزی افتاده است !

-- باقر ، Jun 4, 2010 در ساعت 02:25 PM