رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ خرداد ۱۳۸۹
کمپین بین‌المللی حقوق بشر منتشر کرد

فهرست عوامل اصلی سرکوب‌ها در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گزارشی منتشر کرده که در آن نام ۱۵ مقام قضائی، نظامی و مطبوعاتی به عنوان «مسئول سرکوب وحشیانه معترضان و مخالفان» دیده می‌شود.

این گزارش که «مردان خشونت: مجریان و مروجان سرکوب پس از انتخابات» نام دارد، در ۳۶ صفحه، امروز چهارشنبه در وب‌سایت این کمپین منتشر شده است.


نام حسین طائب، فرمانده وقت بسیج، غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر وقت اطلاعات و اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس در صدر این گزارش قرار دارد.

آن‌طور که در این گزارش آمده است، در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات، دست‌کم ۴۸ تن در جریان تظاهرات خیابانی کشته شدند و چهار تن از زندانیان نیز در بازداشتگاه کهریزک زیر شکنجه جان باختند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جامعه بین‌الملل خواسته که ورود این افراد به خاک کشور‌ها را ممنوع اعلام کرده و دستور مصادره اموال و دارایی‌های آنها صادر شود

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته که ورود این افراد به خاک کشور‌ها را ممنوع اعلام کرده و دستور مصادره اموال و دارایی‌های آنها صادر شود.

سعید مرتضوی دادستان وقت تهران، صادق محصولی وزیر کشور در زمان انتخابات، ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، چهار مقام دیگر قضائی و نظامی هستند که بنابر این گزارش در سرکوب‌های سال اخیر دخالت داشته‌اند.

سخنگوی این کمپین اعلام کرده که طی یک‌سال گذشته، از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، کسی به عنوان مسئول سرکوب شهروندان معترض معرفی نشده است

این کمپین همچنین از محمدعلی جعفری فرمانده سپاه، محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، آیت‌ا‌لله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، یدالله جوانی رئیس اداره سیاسی سپاه، روح‌الله حسینیان نماینده مجلس، علی سعیدی نماینده رهبر در سپاه، آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان و حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان به عنوان دیگر مجریان اصلی سرکوب‌ها نام برده است.

این سازمان در عین حال از آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواسته است دستور تعقیب قضائی این افراد را صادر کند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، همزمان با انتشار این گزارش اعلام کرده که طی یک‌سال گذشته، از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، کسی به عنوان مسئول سرکوب شهروندان معترض معرفی نشده است.

به گفته آقای قائمی، «مسئول شناختن ناقضان حقوق بشر در عرصه بین‌المللی هشداری خواهد بود به مقامات ایران که این افراد در خارج از کشور جایی ندارند.»

متن کامل این گزارش را بخوانید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مجری اصلی‌ خامنه‌ای است،تمام افراد یاد شده به دستور وی دست به این جنایت زده اند

-- reza ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

پس خامنه ای کجای این لیسته؟ خنده داره که از بانی اصلی سرکوب خواستند که دستور دستگیری این افراد رو صادر بکنه. همه میدونیم که ولایت فقیه باعث کشتار و شکنجه و تجاوز در ایرانه

-- mahdi ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

این شد کار حسابی. دستشون درد نکنه.

-- آریا ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

این افعی هزار سر دارد قلبش را باید برید.....

-- بدون نام ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

Rahbar che kareh bud
u mitavanest agar namikhast 1 nafar ham yek sili nakhorad pas be amre u hame in jenayat anjam gereft .ashekar ast ke in hoghughe bashari ha ham tafteh joda bafteh ra mipazirand dar barabar ghanun 70 miliyun = 70 miliyun hata rabar ham yeki az 70 miliyun ast 1 nafar ham ziyad ast ke koshteh shod 45 nafar jenayat jangi ast

-- binava ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

همه اينها بايد در دادگاه باحضور هيات منصفه ووکيل محاکمه علنی بشوند..

-- Sara ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

آیا ما ایرانیها ملت افراط و تفریط نیستیم ؟ آیا بسیاری از مشکلاتی که ما داریم و کشورهای چپ و راست دیگر ندارند به خاطر همین افراط و تفریط نیست ؟ ما یا خارجی ستیزیم و ریشه همه مشکلات خود را خارجی ( خصو صا امر یکا و انگلیس) میدانیم یا اینکه خارجی پرستیم و فکر میکنیم روسیه و چین مدافع ما هستند یا امریکا و انگلیس میتوانند دموکراسی برای ما بیاورند حتا با حمله به ایران یا با کشتار مردم .
فقط دولت ها نیستند که در ایران سابقا وابسته سر سپرده به روس و انگلیس بودند و بعد امریکا و انگلیس و حالا روسیه و چین و در پرده آخر دست به دامن برزیل و ترکیه و زیمبابوه و اوگاندا !
اپوزیسیون هم یا عشق روس است یا عشق امریکا و یا گدایی میکند دم پارلمان اروپا و ....
مسله این نیست که این نمایندگان پارلمان اروپا کار خوبی کرده اند از عکس ندا استفاده ابزاری کرده اند یا نه . مسله این است که چرا بعضی از ما ها اینقدر خوار و خفیف میکنیم خودمان را که از خود نمیپرسم اینها اگر واقعا درد حقوق بشر دارند چرا به دولت ها و مقامات خودشان که این آدمکش را به آنجا دعوت !!! کرده اند و با او موش و گربه بازی میکنند اعتراض نمیکنند ولی با یک حرکت کاملا نمایشی که هیچ سابقه تاریخی ندارد عکس ندا را بلند کرده و به وزیر خارجه تنها رژیم جهان سوم که اتفاقا منفورترین است ( لابد قذافی و اسد و صدام و شیوخ عرب و کیم جنگ ایل و پینوشه و ریس جمهور چین و روسیه و .. بسیار مترقی بودند و هستند ) و تا حالا با آنها مراوده داشته و معامله یک دفعه حساسیت حقوق بشریشان شدیدا عود کرده !!!
سخن ما با اینها این است که عزیزان متشکر از نمایش های سیاسی بی مزه شما که هیچ خاصیتی برای ما جهان سومی ها جز سر کوب شدن بیشتر به دلیل وابسته خواندن ما ندارد اگر کاری میخواهید بکنید دولت های دموکراتیک خودتان را وادار کنید از مراوده با همه این دیکتاتوها و جنایات کاران خودی و ناخودی پرهیز کنند . آدم عغش میگیره از این همه ریاکاری و سیاه بازی . شما دولت ملی دکتر مصدق ما را سرنگون کردید برای چند بشکه نفت . زیر پای شاه مدرن ما پوست خربزه گذاشتید . رضا شاه وطن پرست ما را ساقط کردید . نه اینکه ما بی تقصیر بودیم ولی شما هم کم تقصیر نداشتید !

-- khandehdar syah baz ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

انتقاد سریع وبی پرده واولین بار

نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي گفت: بسياري از مصوبات سفرهاي استاني در کارگروه توسعه و عمران که با معاون اول رييس جمهور برگزار شده اجرا نشده است.
"علاءالدين بروجردي "

-- نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي نيز دراين آيي ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

گزارش ايلنا از روياهاي ساماندهي زنان سرپرست‌خانوار؛
چار ديواري كه اختياري نيست
وقتي شوهرم از دنيا رفت ،‌هر روز مي‌شورم و مي‌سابم تا شكم حسن و حسين و ريحانه را سير كنم ؛ محل روزي من هم از همين توالت عمومي است ! خدا پدر شوهر خواهرم و بيامرزه كه با دست و پا كردن اين شغل، رنگ و رويي به زندگيم داد.

-- شكم حسن و حسين و ريحانه را سير كنم ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

خیلی احمق تشریف دارید. باور کن.

-- بدون نام ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

این کار خیلی خوبه ولی اسامی کمه خیلی ها در این جنایت بی شرمانه شرکت داشتندودارند .که بایستی در دادگاهای حقوق بشری محاکمه وبه سزای اعمال شان برسند.اولین خ.م ودومی ا.ن وکلی دیگر.

-- علیرضا ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

این کار خیلی خوبه ولی اسامی کمه خیلی ها در این جنایت بی شرمانه شرکت داشتندودارند .که بایستی در دادگاهای حقوق بشری محاکمه وبه سزای اعمال شان برسند.اولین خ.م ودومی ا.ن وکلی دیگر.

-- علیرضا ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

پس چرا نامی از شرکتهای نفتی، صیهونیزم اسرائیلی، بانک جهانی و خیلی های دیگه در این فهرست نیامده؟

-- کنجکاوالسلطنه اهل قبور حاکم قنوات ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

جای تاسف داره که از عفریت مرگ میخوان که نوکرانشو بگیره! زهی خیال باطل. هر وقت چاقو دستشو برید اونوقت این سفاک تاریخ هم توله هاشو برای آزادی قربانی میکنه!

متاسفم

-- بدون نام ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

با خواندن این مطالب به زندگی امدوار میشه

-- قربان ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

حالا کجاش را دیدید! این فقط "مشتی از خروار ه"!
جنایتکار‌ها مطمئناً خیلی‌ بیشتر از اینهان! که زیر عبای خون آلود خامنه‌ای بی‌ شرف قا یم شده اند!

-- Minu ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

مرسی

-- بدون نام ، Jun 2, 2010 در ساعت 03:00 PM

هیچوقت چاقو دسته خودش را نمی برد این حکومت روی شانه همین جانیان استوار است

-- فانوس ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

جای احمدرضا رادان و خود رهبر جمهوری اسلامی در این لیست خالیه

-- بدون نام ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

نوبت زدن سر افعی نیز خواهد رسید. اول باید علفهای هرزه و حشرات موذی اطراف لانه اش را از بین برد تا افعی سرش را از لانه در بیاورد.

-- افعیکش فرز ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

در صدر این لیست باید خامنه ای و احمدی نژاد قرار گیرند نه افراد دون پایه !

-- ندا ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

پس سردار عزت ا.. ضرغامی کو !

-- علی ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

خوبی این جنبش و خیزش مردمی بر ضد استبداد و تبعیض این بود که دلهای خیل عظیمی از اقشار جامعه ایران رو به هم نزدیک کرد و اینکه حداقل یه عده بیشماری رو از خواب غفلت بیدار کرد و بهشون ثابت شد که این رژیم منفور کمر به قتل مردم و غارت حق و حقوقشون بسته.همچنین باعث شد روز به روز بر تنفر مردم از این حکومت ام الفساد افزوده بشه.
به امید سرنگونی هر چه زودتر این نظام ریش و پشم.

-- فرنگیس ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

این اسامی و شخصیتها هرگز فراموش نخواهند شد تا مردم انتقام خونهای به ناحق ریخته را بگیرند

-- تولبار جنبش سبز ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

فکره خوبی بود چرا کسی برای اینها کارت یا ورقه بازی مثاله ماله صدام درست نمیکنه ورقه اسه پیک هم خامنه ای بذاره

-- amir ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

آخ جون، اسم من هنوز توی لیست نیست.

ن. آ. ک

-- بدون نام ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

کنجکاوالسلطنه، نظرت در این درازا خیلی خنده داره...
گویا بنزین کوپنی زیادی داشتی و رفتی گردش وبه بیراهه خوردی!

ودر ضمن،آقا یا خانم قندهار سیاهباز، شما خسته نشدین از دایی جان ناپلئون بازی؟ اگه غربیها چیزی نگن مقصرندکه چرانمیگن، اگرهم بگن شما دایی جان ناپلئون ها گله میکنین که چرا میگن و فلان و بهمان و فوری میزنین بگردنه پرشیب و خم تاریخ و اسم چند تا دیکتاتور پوسیده و پلاسیده عهد بوق رو میبرین که مثلأ خرافات سیاسیتون رو توجیه کنین .هنوز نمیدونین که در کشور های دمکرات چند تا نماینده بتنهایی نمیتونن دولتشون رو «وادار» بعوض کردن خط مشی سیاسیشون کنن؟ اگرهم بخواهن اینکار رو بکنن از همین طریق اعتراضات مدنی استفاده میکنن. وانگهی،جای این کامنت شما در این مطلب نیست. گویا درهیجان اینترنتیک تنقید از هممیهن های خود راه رو گم کردین. نکنه همراه اون کنجکاوالسلطنه به بیراهه رفته باشین ...

-- روراست بیریش ، Jun 3, 2010 در ساعت 03:00 PM

به روراست بیریش

حرفت نادرست نیست دوست عزیز: این اژدهای هزار سر از چین تا ماچین و از آمریکا تا نیوزیلند را در اختیار خود دارد و با زدن فقط یکی دو سر، باقی سرهای آن که از بین نمی رود اما حرف من فقط این بود: چرا این فهرست (لیست) جای خالی زیاد دارد؟

کامنتهای دیگران را هم بخوان، بعضی از نامهای جا افتاده را آورده اند.

در ضمن، آی نام جهودهای مسلمان شده اما در باطن طرفدار اسرائیل در این فهرست هست: شریعتمداری کیهان / عسگر اولادی / احمدی نژاد / خامنه ای / ...؟

یا اسم عوامل پشت پرده که اوین و پلیس و خود خامنه ای و همه اینها رو می چرخونن و می رقصونن و هیچکس اسمشونو نمیدونه؟

با اجازه حضرتعالی، اگر حمل بر گستاخی نشود، من می خوام تو بیراهه به راهم ادامه بدم، مگه دنیای آزادی نیست و هر کس هر کاری دلش خواس نمیتونه بکنه؟ مثلاً اینها به خودشون اجازه می دن بر دنیا و مردم حکومت کنن یا اونا اجازه می دن بعد از سی سال که دیدن هوا جدی جدی پسه، تازه یادشون افتاده باید از کی حمایت کنن، و بعدش هم که منت گذاشتن این کارو کردن، هنوز کارشون کامل و درست نیست!

یه وقت هست که منطق می تونه کاربرد داشته باشه و باید بر اساس قوانین و مذاکرات جلو رفت. یه وقت دیگه هست که خود قوانین بی منطق و باعث کندی کار و عقب افتادن پیشرفت واقعی میشن ...

اونوقت باید چی کار کرد؟

هی منتظر شیم سالی یه بار سازمان ملل از ا.ن آقا دعوت کنه که بتونن راجع به هولوکاست تبلغ کنن؟

ما که روزی دست کم صد بار تو اینترنت و رسانه های دیگه باید با شنیدن راجع به این که جهودها بی گناهن و بقیه دنیا گناهکار تقاص هولوکاستی رو که اصلاً وقتی اتفاق افتاد ما به دنیا نیامده بودیم پس بدیم، حالا دیگه اینم روش؟

من میگم بیاییم راجع به عید پیوریم جهودها حرف بزنیم از این خیلی بامزه تره به خدا ...

-- کنجکاوالسلطنه اهل قبور حاکم قنوات ، Jun 4, 2010 در ساعت 03:00 PM

کنجکاوالسلطنه گرامی،
درسته که از هرراه و بیراهه ای که میشه باین پستفطرتها ضربه ای زد باید استفاده کرد ولی در بیراهه باید با نور بالا رفت که بشه چاله چوله هارو خوب دید و مقصد اصلی رو گم نکرد. همیشه باید در نظر گرفت که هدف اصلی پس گرفتن ایرانمون از دست این واپسگرا های قاتل و وحشیه. گرچه سالهاست که منتظریم ولی در حال حاضر حتی اگر تعداد معدودی از این موجودات در دنیا بعنوان قاتل معرفی میشن بازهم کار مثبتیه ،و گرنه واسه ما ایرانیها که پته گندیده اینها سی ساله که رو آب افتاده.

-- روراست بیریش ، Jun 4, 2010 در ساعت 03:00 PM

روراست بیریش گرامی

خوشحالم کامنت تند و تیز من بهت برنخورد. معلومه انسانی هستی با ظرفیت و تحمل خیلی بالا.

درسته، نور بالا هم تو بیراهه لازمه و هم تو جاده صاف و آسفالته، بخصوص وقتی مجبورت کنن به جای روز در شب رانندگی کنی ...

مشکل ایران سی ساله نیست: سه هزار ساله است! (اگه بیشتر نباشه ...)

مشکل ایران سه هزار سال پیش رو میشه با مشکل اروپا و آمریکای امروز مقایسه کرد که به خاطر سیاستهای نادرست اقتصادی که ریشه اش در مدیریت بی کفایت و بی خیاله (و خود اون "مدیریت" هم می دونه اما از روی عمد این کار رو می کنه چون مدیریتی است بی وطن که بی وطنی و بی غیرتی خودش رو زیر عنوان جهان وطنی و گلوبالیزم و این جور چیزها پنهان می کنه ...)

برای این "قوم" مدیر و مدبر که مدیریت هیچ کس دیگه رو هم قبول نداره الا خودش (بخشی از دلایلش هم رو در بالا گفتم!) تنها هدف در آوردن پول و زیاد کردن سرمایه است به هر قیمتی که شده: انحصار مدیریت، جنگ، کشتار، خرابی، نابود کردن هویت، آزادی و استقلال ملت ها و اقوام دیگه (حتی اگر لازم شد ملت خودش رو هم "فدا" می کنه، یعنی همون کاری که در اسرائیل داره می کنه!) و بگیر و بیا و برو و تا آخر داستان ...

ایران یا هر کشور و ملت دیگری از موقعی خراب شد که عده ای به اسم ساختن یک امپراطوری یا هر چیز دیگه سعی کردن منطقه وسیعی رو تحت یک حکومت واحد در بیارن اون هم نه برای اهداف انسان دوستانه بلکه فقط برای کنترل مالیات وارد شده بر تجارت در جاده ابریشم که در یک نظام ملوک الطوایفی امکان پذیر نیست ...

نتیجه: ما نخواهیم توانست ایران رو از اینها یا هر پست فطرت دیگری که با پشتیبانی خواص جهانی در ایران روی کار میاد پس بگیریم!

اگر آمریکایی های اصیل (منظورم نوادگان مهاجران اولیه است) یا اروپایی های واقعی تونستن کشورها و سرمایه ها و استقلال خودشون رو از این جماعت پس بگیرن، ما هم شاید بتونیم ...

بحث طولانی است اما یک چیز روشن است: این بازی ها متأسفانه دیگه رنگ و بوی خودش رو از دست داده. تضاد درونی در خود غرب یا حتی شرق هم متأسفانه خیلی بالا است و گرنه شاید می تونستیم واقعاً به یکی از این دو امامزاده امیدوار بشیم و رسماً و علناً وابستگی خودمون رو به یکی شون اعلام کنیم شاید اون وقت به یک استقلال و آزادی نیم بند هم که شده می رسیدیم ...

اوضاع در همی است و کم تر کسی، به ویژه در میان قدرتمداران حاضره این واقعیت رو بپذیره و گر نه چه بسا با اتخاذ یک روش مدیریتی دیگری می شد کاری کرد همه دنیا با گرفتاری های کمتری به زندگی و کار درست خودشون ادامه بدن ...

با سپاس

-- کنجکاوالسلطنه اهل قبور حاکم قنوات ، Jun 5, 2010 در ساعت 03:00 PM