رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹

تعطیلی ٤٠ شرکت مرتبط با ایران در امارات

امارات متحده عربی ٤٠ شرکت داخلی و بین‌المللی را به دلیل «نقض» تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران«تعطیل» کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت‌ها همگی «دوگانه» بودند و در معامله «ماده‌های خطرناک» تحریم شده از سوی سازمان ملل متحد و بر «خلاف معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای» نقش داشته‌اند.


یک خبرگزاری اماراتی با نام «گلف نیوز» به نقل از مقام‌های رسمی امارات متحده گفته است، «فعالیت هر شرکتی که ارتباطش با سپاه پاسداران ایران و افرادی که دارایی‌هایشان توسط سازمان‌ ملل متحد مسدود شده، اثبات شده است، بلافاصله متوقف می‌شود.»

این مقام رسمی که نامش اعلام نشده افزود: «امارات به تعهدات خود در ارتباط با تلاش‌های جهانی در منع گسترش سلاح هسته‌ای پایبند است.»

تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد محدودیت‌های جدید را برای سرمایه‌گذاری‌های ایران در خارج از کشور ایجاد کرده است.

این درحالی است که سال‌ها ایران روابط تجاری گسترده‌ و فعالی را با دوبی حفظ کرده است. یک هفتم از درآمد امارات متحده عربی در ارتباط با ایران شکل می‌گیرد. میزان حجم تجارت امارات متحده عربی و ایران ١٠ میلیارد دلار برآورد شده است.

یک مقام‌ رسمی امارات: فعالیت هر شرکتی که ارتباطش با سپاه پاسداران ایران و افرادی که دارایی‌هایشان توسط سازمان‌ ملل متحد مسدود شده، اثبات شده است، بلافاصله متوقف می‌شود

یک دیپلمات غربی گفته است که در هفته گذشته مقامات آمریکا به دولت فدرال در ابوظبی فشار آورده‌اند تا تجارت کالاهای دوگانه نظامی و غیرنظامی با ایران را محدود کند.

اکنون چهارصد هزار ایرانی در امارات متحده زندگی و تجارت می‌کنند.

شورای امنیت چهارمین قطع‌نامه تحریم علیه ایران را با ١٢ رای موافق، دو رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رساند. این تحریم‌ها بیش‌تر سپاه و شرکت‌ها و افراد وابسته به آن را در بر می‌گیرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها با تصویب قطع‌نامه‌هایی خواستار تعلیق فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم شده بود. جمهوری اسلامی این قطع‌نامه‌ها را غیرقانونی می‌داند و از اجرای آن‌ها سر باز زده‌ است. ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته‌ای اش تاکید دارد.

Share/Save/Bookmark