رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ خرداد ۱۳۸۹

کشته شدن۱۲۰ شبه‌نظامی کرد از سوی ترکیه

در حملات هفته گذشته ارتش ترکیه به شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق، ۱۲۰ نفر کشته شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس ارتش ترکیه اعلام کرده که این عملیات در پاسخ به حملات هوایی ماه‌ گذشته شبه‌نظامیان کرد انجام شده است.

ترکیه با هدف از بین بردن یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های چریکی جهان به مواضع شبه‌نظامیان کرد درعراق حمله کرده‌ است.

ارتش ترکیه با این هدف سراسر مرز عراق را با هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی و با استفاده از اطلاعاتی که به ظاهر از ایالات متحده آمریکا گرفته، بمباران کرده‌ است.

هدف ترکیه مخالفت با هر گونه خودمختاری کردها در جنوب شرقی این کشور است. با این وجود هنوز در چندین حمله هوایی موفق به جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان کرد به مرزهای کوهستانی نشده است.

رییس امنیت داخلی ارتش ترکیه می‌گوید که از ماه مارس جاری حدود ۳۰ نفر از اعضای این گروه شبه نظامی و ۴۳ نفر از نیروهای ترکیه در این درگیری جان خود را از دست داده‌اند

حمله شبه نظامیان کرد به مواضع ارتش ترکیه در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به گفته ارتش، شبه نظامیان موسوم به پ ک ک در شمال عراق پنهان شده‌اند.

سرلشگر فحری کیر، رییس امنیت داخلی ارتش ترکیه می‌گوید که از ماه مارس جاری حدود ۳۰ نفر از اعضای این گروه شبه نظامی و ۴۳ نفر از نیروهای ترکیه در این درگیری جان خود را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد و آنچه اعلام می‌شود براساس گفته‌های منابع اطلاعاتی و از ره‌گیری ارتباطات رادیویی بین شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ( پ ک ک) به دست آمده ‌است.

رییس امنیت داخلی ارتش ترکیه که در یک کنفرانس خبری در مقر ارتش سخن می‌گفت، با اشاره به پیش‌بینی ادامه حمله‌ها به مواضع پ ک ک گفت که عبدالله اوجالان، رهبر مخالفان ترکیه بدون توجه به گفت‌وگوها با ترکیه از طریق یکی از وکلای خود پیغام حمله را به شبه نظامیان کرد اعلام کرده ‌است.

در جریان درگیری‌ میان ترکیه و اقلیت کرد در سال‌های اخیر بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند. ترکیه به دلیل این درگیری‌ها از سوی اروپا به «خشونت و محدودیت حقوق بشر» متهم شده است.

این موضوع باعث جلوگیری اروپا از پیوستن ترکیه به این اتحادیه شده و صدها میلیون دلار به هزینه‌های دفاعی این کشور افزوده‌ است. این ناآرامی‌ها همچنین روند ساخت مدارس، بیمارستان‌ها و پروژه‌های عمرانی را در این کشور کند کرده‌ است.

Share/Save/Bookmark