رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹

راه‌کارهای مجمع مدرسین برای خروج از بحران

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای، شش راه‌کار برای خروج جمهوری اسلامی از وضعیت «بحرانی» ارائه کرد.

«احیا و اجرای بی‌تنازل قانون اساسی»، «آزادی تمامی زندانیان سیاسی» و «شناسایی و محاکمه علنی و عادلانه عاملین و آمرین به قتل» از جمله راه‌کار‌های مطرح شده در بیانیه این مجمع است.


این مجمع همچنین «آزادی مطبوعات»، «آزاد‌سازی قانونی تمامی انتخابات از قیود و شرایط غیرقانونی بویژه نظارت استصوابی» و «خارج شدن رسانه ملی از انحصار و تک صدایی» را دیگر راه‌های خروج کشور از وضعیت «بحرانی» برشمرده است.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم اعلام کرده که این راه‌کار‌ها را با هدف «بازگرداندن انقلاب و آرمان‌های حضرت امام به مسیر خود» مطرح کرده است.

اصلاح‌طلبان و مخالفان دولت معتقدند با «تقلب گسترده» در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، جمهوری اسلامی از مسیر اصلی بنیان‌گذار آن منحرف شده است.

این مجمع «آزادی مطبوعات»، «آزاد‌سازی قانونی تمامی انتخابات از قیود و شرایط غیرقانونی بویژه نظارت استصوابی» و «خارج شدن رسانه ملی از انحصار و تک صدایی» را دیگر راه‌های خروج کشور از وضعیت «بحرانی» برشمرده است

میرحسین موسوی و مهدی کروبی که از رهبران مخالف دولت محسوب می‌شوند، در یک‌سال گذشته بارها بر ضرورت اصلاح «انحراف‌ها» در جمهوری اسلامی تاکید کرده و خواستار اجرای تمام اصول قانون اساسی شده‌اند.

محافظه‌کاران نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد نیز با «سران فتنه» خطاب کردن آنها از قوه قضائیه خواستار محاکمه آنها شده‌اند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم از جمله نهاد‌های مذهبی نزدیک به اصلاح‌طلبان است که پیش‌تر برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با معترضان به نتیجه انتخابات را محکوم کرده بود.

این مجمع در تازه‌ترین بیانیه خود با اظهار تاسف از وقایع پس از انتخابات، از اینکه برخی، آرای مردم را «تشریفاتی» خوانده، ارزشی برای انتخابات قائل نشدند و از قانون تفسیر «نابجا» کرده‌اند، انتقاد کرده است.

مجمع، از اینکه برخی، آرای مردم را «تشریفاتی» خوانده، ارزشی برای انتخابات قائل نشدند و از قانون تفسیر «نابجا» کرده‌اند، انتقاد کرده است

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین از تهمت‌ها و توهین‌ها به خانواده آیت‌الله روح‌الله خمینی و وفاداران به انقلاب اسلامی انتقاد شده است.

حسن خمینی نوه آقای خمینی که مسئولیت اداره آرامگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را برعهده دارد، در یک سال اخیر از سوی محافظه‌کاران نزدیک به احمدی‌نژاد با انتقاد‌های فراوانی مواجه است.

آقای خمینی سال گذشته حاضر نشد در مراسم تحلیف و تنفیذ حکم «ریاست جمهوری» محمود احمدی‌نژاد شرکت کند که این مسئله باعث خشم محافظه‌کاران شد.

انتقاد از وضعیت پرونده کهریزک
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از بیانیه خود که به مناسبت سالگرد درگذشت آقای خمینی منتشر شده، از اینکه عاملان و آمران حوادث بازداشتگاه کهریزک به مردم معرفی نشده‌اند، اظهار تاسف کرده است.

این مجمع اعلام کرده است: «هنوز عاملان اصلی به مردم معرف نشده‌اند و جریان دادگاه قاتلین افراد بی‌گناه برای مردم شفاف و روشن نگردیده است.»

بازداشتگاه کهریزک زیر نظر پلیس اداره می‌شد و در ناآرامی‌های پس از انتخابات، مدتی محل نگهداری معترضان بازداشتی بود که بر اثر خشونت‌های ماموران آن، چهار نفر جان خود را از دست دادند.

سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، قتل این افراد را از نوع «عمد» دانسته و اعلام کرده که ۱۲ متهم این پرونده به دادگاه معرفی شده‌اند.

تاکنون چندین جلسه دادگاه این متهمان برگزار شده است. برخی رسانه‌های محافظه‌کار از صدور حکم سه متهم این پرونده خبر داده‌اند، اما مراجع رسمی به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

راه کار های مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، «بازگرداندن انقلاب و آرمان‌های حضرت امام به مسیر خود». این مجمع محققین نیست! بلکه جمعیتی است که در خواب و رویا بسر می برد. بازگشت به عقب، نسخه همیشگی دکانداران و حجره داران دین.
یوسف نجار،

-- Yosef ، May 31, 2010 در ساعت 11:00 AM

بعضی مقاطع زمانی و تصمیم گیری در آن مقاطع آنقدر حساس هستند که برای آنها اصطلاح از چاله به چاه افتادن استفاده می شود. استفاده از نیروی حوزه علمیه ای که چندان از حکومت دل خوشی ندارد می تواند به حرکت به سمت اصلاحات کمک کند ولی چند و چون این اصلاحات اگر به موفقیت هم برسد منطقا می باید منافع قوه (یا قوه های) محرکه خود را تامین کند. از طرفی عدم استفاده از این نیرو هم می تواند نادرست باشد. اگر مسولین حرکت اصلاحی به درستی و با درایت توانمندیهای طرفهای ذینفع را ارزیابی کرده و متناسب با نفش واثرگذاری آنها برنامه های بازخوردی تدوین کنند که گروها به هدف خود برسند سیستم به سمتی پیش نخواهد رفت که حکایت کارد و گاو در اتاق تاریک برایش مصداق پیدا کند.

-- بدون نام ، May 31, 2010 در ساعت 11:00 AM

"راه‌کارهای مجمع مدرسین برای خروج از بحران" را میتوان مثبت تلقی کرد ،اما علاج عمقی نیست .آقای خامنه ای و شرکا خودشان بیشتر از هرکس دیگری در ایران بر ضد قانونی که میباید آنرا اجرا کنند ،هستند. چطور میتوان انتظار داشت که به چیزی تن در دهند که در سی و یک سال گذشته برای ان ارزشی قائل نبوده اند؟!؟! نمیدانم که این مجمع میخواهد به مردم امید واهی بدهد ،یا نمیداند چه میگوید،یا برای بی نصیب نشدن از مزایا ی ریز و درشت، لپ مطلب را ادا نمیکند . دندانی که از بنیان چرکین است را نمیتوان با قرص آسپرین معالجه کرد.

-- ali pesar ، May 31, 2010 در ساعت 11:00 AM