رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹

رهنورد: همه زندانیان وقایع اخیر آزاد شوند

زهرا رهنورد از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به مناسبت سالروز تولد فاطمه، دختر پیامبر اسلام، زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

خانم رهنورد در بیانیه‌ای که به مناسبت هفته زن منتشر کرده، از اینکه «حاکمیت ضجه کودکانی که در فراق مادران زندانی‌شان ناله می‌کنند» را نمی‌شنود، اظهار تاسف کرده است.


همسر میرحسین موسوی همچنین در بیانیه خود آورده است: «حاکمیت با ریشخند، به چهره مادرانی که پشت درهای زندان‌ها به امید دیدن پسران و دخترانشان هاجروار این سو و آن سو می‌دوند و تحقیر می‌شوند، وعده سرخرمن می‌دهد.»

در ایران پس از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، براساس اعلام مقام‌های قضائی، بیش از چهار هزار نفر دستگیر شدند که در حال حاضر گروهی از آنها در زندان به‌سر می‌برند.

مقام‌های قضائی ایران، تاکنون به درخواست خانواده‌ها، گروه‌های سیاسی و نهاد‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر برای آزادی زندانیان وقایع اخیر ترتیب اثر نداده‌اند.

رهنورد در واکنش به این اقدام مقام‌های قضائی و مسئولان جمهوری اسلامی، پرسیده است: «آیا می‌توان پذیرفت که حاکمیت به صدیقه کبری اعتقاد داشته باشد و تا این حد دروغ بگوید؟ زنان و مردان را سرکوب کند و راه تنفس آزادی را با خفه کردن حلقوم‌ها مسدود کند؟»

«آیا می‌توان پذیرفت که حاکمیت به صدیقه کبری اعتقاد داشته باشد و تا این حد دروغ بگوید؟ زنان و مردان را سرکوب کند و راه تنفس آزادی را با خفه کردن حلقوم‌ها مسدود کند»

این استاد دانشگاه با انتقاد از ادامه بازداشت دستگیرشدگان پس از انتخابات، به حاکمان جمهوری اسلامی توصیه کرد همه زندانیان به خصوص زنان را «به پاس بزرگداشت زهرا» آزاد کنند و مطمئن باشند «کوچک» نخواهند شد و کسی نخواهد گفت که «جا زده‌اند.»

وی در بخش دیگری از بیانیه خود همچنین آزادی مطبوعات، آزادی‌های فردی، دخالت نکردن در زندگی خصوصی مردم و برگزاری انتخابات آزاد را شرط برقراری مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی دانسته است.

زهرا رهنورد سال گذشته از سوی مجله «فارین پالیسی» به عنوان سومین متفکر تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۰۹ برگزیده شد.

فارین پالیسی، با معرفی زهرا رهنورد به عنوان «مغز متفکر انقلاب سبز ایران»، نقش وی در مبارزات انتخاباتی میرحسین موسوی را برجسته دانست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم رهنورد، از کاسبان و حجره داران و دین فروشان و دزدان و آدم کشان، این چنین تقاضا هایی مطلقا کاری عبث می باشد.
کوروش هخامنش،

-- Kurosh ، May 31, 2010 در ساعت 10:00 AM

خانم رهنورد، شما چطور میتوانید از آدمخوران بخواهید که به مادران رحم کنند. اینها گرسنه و تشنه هستند.
ساسان حقشناس

-- بدون نام ، May 31, 2010 در ساعت 10:00 AM