رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹
محمد نوری‌زاد خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای:

«دوست دارم کهریزک دوم را معرفی کنم»

محمد نوری‌زاد نویسنده و فیلمساز زندانی، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، از زندان اوین به عنوان «کهریزک دوم» یاد کرد.

آقای نوری‌زاد این نامه را به خواست عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نوشته و در زندان اوین تحویل وی داده است.


آن‌طور که نوری‌زاد نوشته است، آقای دولت‌آبادی در این دیدار از وی خواسته بود در نامه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی تقاضای عفو و بخشش کند.

نوری‌زاد در این نامه خطاب به آقای خامنه‌ای نوشته است: «من در اوین با هتاکی بازجوهای بی‌سواد و ضرب و شتم آنان مواجه شده‌ام.»

«بازجویان در زندان اوین، به قبیح‌ترین روش‌ها از متهمان اقرار می‌گیرند. با کثیف‌ترین رویه و با زدن‌ها و فحش‌ها و تحقیرهای پلید»

در نامه این فیلمساز آمده که بازجویان در زندان اوین، «به قبیح‌ترین روش‌ها از متهمان اقرار می‌گیرند. با کثیف‌ترین رویه و با زدن‌ها و فحش‌ها و تحقیرهای پلید.»

وی اضافه کرده است: «خیلی دوست داشتم در یک ملاقات حضوری کهریزک دوم را به شما معرفی کنم و از فجایع رفتاری کسانی بگویم که ادعای سربازی امام زمان را دارند.»

محمد نوری‌زاد در جریان وقایع پس از انتخابات، سه نامه به آقای خامنه‌ای نوشت و در وبلاگ خود منتشر کرد که این نامه‌ها منجر به بازداشت وی شد.

«خیلی دوست داشتم در یک ملاقات حضوری کهریزک دوم را به شما معرفی کنم و از فجایع رفتاری کسانی بگویم که ادعای سربازی امام زمان را دارند»

وی به اتهام «توهین» به رهبری و رئیس قوه قضائیه از ۳۰ آذر ۱۳۸۸ در بازداشت به سر می‌برد. او چهارمین نامه خود به آقای خامنه‌ای را چندی پیش از داخل زندان اوین نوشت که بازتاب‌های فراوانی به همراه داشت.

دادگاه در حکم بدوی برای این روزنامه‌نگار و فیلمساز، سه سال و نیم حبس به علاوه ۵۰ ضربه شلاق تعیین کرده است.

محمد نوری‌زاد در اعتراض به وضعیت خود اواخر اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذا زد که عباس جعفری دولت آبادی در روز سوم اعتصاب غذایش با وی در زندان اوین دیدار کرد.

آقای نوری‌زاد در یادداشتی که متن کامل آن امروز یکشنبه در وب‌سایت کلمه منتشر شده، به جزئیات این دیدار اشاره کرده و موضوع نامه به رهبر جمهوری اسلامی را مطرح کرده است.

نوری‌زاد از دادستان تهران خواسته از مقام خود استعفا کند، چرا که به اعتقاد وی «عدالت در دستگاه قضائی ما بیشتر یک شوخی بزرگ است»

در همین دیدار است که دولت‌آبادی از نوری‌زاد می‌خواهد در نامه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی تقاضای عفو کند.

آن‌طور که نوری‌زاد نوشته است، وی در این دیدار به دادستان تهران گفته که «من تقاضای عفو نمی‌کنم، چراکه معتقدم خطایی مرتکب نشده‌ام.»

نوری‌زاد در این دیدار همچنین افزوده که «هرکجا قانون نباشد، پای یزید در میان است؛ مثل دستگاه قضائی ما که معتقدم هیچ ربطی به اسلام ندارد.»

این فیلمساز در عین حال از «آلوده» بودن اکثر نهاد‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرده و از دادستان تهران خواسته از مقام خود استعفا کند، چرا که به اعتقاد وی «عدالت در دستگاه قضائی ما بیشتر یک شوخی بزرگ است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من هرگز هم مرام آقای نوری زاد نبوده ام ، اما این سبب نمیشود که به شرافت این مرد آفرین نگویم !

-- jafar ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

31 سال است در کهریزک هستیم. آقای نوریزاد من هم مایلم کهریزک سوم یعنی ایران را که اوین هم بخشی از ان است معرفی کنم.

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

احسنت او حقیقت میگوید.

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

بهتر است اول آقای خامنه ای استفاء دهند

-- ایرانی ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

«عدالت در دستگاه قضائی ما بیشتر یک شوخی بزرگ است.»!!!!!!!!!
و حدس بزنیم شوخی «معظم» چیست و در چه دستگاهی است؟؟؟؟

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

شجاعت و شرافت نوری‌زاد انسان را به تحسین وامی‌دارد ولی مانع ندیدن حماقت او نمی‌شود. هنگامی که مبارزان دیگر را در ده‌های گذشته سلاخی می‌کردند ایشان در ولایت ذوب شده بودند. حتما باید با سیلی و لگد و شلاق سر فهم آمد؟ بدون شکنجنه نمی‌توان دست از تعصبات و خرافات مذهبی برداشت؟

-- همایون ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

«کهریزک سوم یعنی ایران»!

-- سعید ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

ازن روزها به سخن حسین بن علی در روز عاشورا می اندیشم که اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید! آزاده های این دوران کجایند ؟ ؟؟!

-- سارا ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

هميشه اسمت به يادم هست نوري زاد ... تو ازكلمه ناموس مهمتري و بعد ار 55 سال زندگي به ما ياد دادي .......

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

آفرین بر مردانی که ناصرخسرو گونه از خواب غفلت بیدار میگردند!!! خدا حفظت کند از دست این سربازان شیاطین با نام در اوین و کهریزک و ایران.....

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

خوب بد نیست این اصلاح طلب ها هم کمی طعم زندان جمهوری اسلامی را بچشند تا بفهمند این رژیم اصلاح پذیر نیست ....

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

درود بر شرف این مرد که تا پای جان از مرام خویش دفاع کرد گرچه اکنون فهمیده که نیمی از راه را اشتباه کرده اما آنقدر مرد بود که حرفش را زد.

-- مهرداد سبز ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

مسایل روشن است. این روش کار رژیم اصل اسلام است. پهلوی اخرین شاه بود و سید علی اخرین خلیفه است. درهیچ فضای تاریخی اینقدر موضوع برای عموم ایرانیان روشن نبوده. اینده روشن است
. سزطانهای تاریخی ماهیت اصلی خود را روشن کردند.

-- Ferdosi ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

درود و صدها درود بر شجاعت این مرد بزرگ عزیزانم اصل اول دموکرات منطق است در زمان امام حسین ع یک شب مانده به شهادت آن حضرت ایشان حر را پذیرفتند و حر به مقام بالائی نائل شدند چطور شما اینقدر زخم زبان میزنید آیا چند ماه زندان با شکنجه دلیل برگشت ایشان نیست ؟ چرا روحیه ایشان و خانواده اش را تضعیف میکنید باید او را ستود به خاطر تغییر رفتارش تا دیگران نیز جرات بما پیوستن را داشته باشند نه ترجیح دهند بخاطر سرزنشها به راه خود ادامه دهند سبزهای نازنین کمی فکر کنید دموکرات و منطقی باشید .

-- taran ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

محمد نوری‌زاد (زاده ۱۹ آذر ۱۳۳۱ در روستایی در شهرستان شهریار) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی است.
وی دارای مدرک مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت و مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) است. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۹ با پیوستن به گروه فیلم‌سازی جهاد سازندگی و برنامه روایت فتح مرتضی آوینی آغاز کرد.
.......
fa.wikipedia.org/wiki/محمد_نوری‌زاد

-- آرش ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

دوستان با سلام
آیا کسی از سینماساز ایرانی داریوش شکف خبر دارد. شماها که در خارجه هستید بنویسید. گفته شده که در خارج ناپدید شده لطفا اگر خبر دارید آنرا در همین جا بگذارید.. ممنون
زنده باد آزادی مرگ بر دیکتاتوری
مرگ بر یزید

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

بابام جان تعارف که نداری. جایی که جان ومال وناموس مردم را به باد میدهندجای درنگ نیست هرچه میدانی افشاکن وآبروی نداشته اینها راببر. ماکه شنیدیم چه بلاهایی سرتودرآوردند. درنگ براچی؟ با افشاگری باید اینها را رسواترکرد.

-- عبید سن خوزانی ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

بیخود نیست ایرانی بعد از ١٥٠ سال تلاش برای دموکرسی به هیچ جایی که نرسیده بلکه بدتر هم وضعش شده نگاه کنید به اکثریت کامنتهای این مقاله تعریف و تمجید از نوری زاد در حالی که این اقا ٣٠ جنایات این حکومت را ندیده میگرفت و ذوب در ولایت بود تا بلا سر خودش امد صدایش در امد اینجور انسانها بی ارزش هستن ولی فرهنگ چاپلوسی ایران را به روز سیاه نشانده کی این فرهنگ چاپلوسی نابود خواهد شد و جایش را به فرهنگ شک و تفکر خواهد داد خدا میداند من که هیچ دلسوزی برای مرد ندارم خربزه میخوری باید پای لرزش هم بشینی دیادش رفته که چه انسانهای با ارزشی این ذوب شده گان درگاه ولایت در این ٣٠ با بیرحمی تمام کشتند و شما نتها صدات درنیامد بلکه تصدیق هم کردی که دشمنان ولایت جایی در این مملکت ندارند

-- kk ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

وقتي شما تنها۵ نامه مينويسي خامنه اي را انگار نه انگار وقتي ديگران نامه مينوسند خامنه ايجاي خواندن وبيدار شدن نويسنده ها را به همين كهريزكي هاي سوم شما ميسپارد كه با همان فحش ها آدش كنيد شكايت به كه ميبري مظلوم؟ او هنوز صدايي نشنيده وقتي شنيد چه در سلطاني باشد يا گور سرد تنش خواهد لرزيد بازماندگانش تاوان ميدهند اينرا تاريخ ثابت كرده است غرور وخود خواهي وتصور تافته جدا بافته بودن خيليها را خوار تاريخ كرده است او هم بيشك يكي از آنهاست اما جاي اينكه قوه قضايه شوخي باشد كه هست خود خامنه اي شوخي است وقتي او باشد همه نظام شوخي است براي همين شما هم به شوخي به زندن وشلاق محكوم ميشوي ولي باز هم نامه مينوسي كه اينهم شوخي است زيرا حداقل تنها با گرفتن وبستن وزدن واعدام آقا شوخي نداشته است فساد كه آباد كرده است محمد جوادلاريجاني تنها ٣٠٠ هكتار زمين ورمين را ميبلعد جنگ مغلوبه رحيمي لاريجاني و صد ها نفر در رده بالا شوخي است آقا تنها شما را ميبيند كه منحرف شدي مانند جنتي جدي دستش را پايش را نميبوسي ديگر بااقا شوخي نكن

-- انقلابي سابق ، May 30, 2010 در ساعت 02:00 PM

اصلاح طلب ها که عمدتا به ندامت و استغفار افتادند باز هم به اصولگراهای سابق.

-- آرمانی ، May 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

Zendanie siasi azad bayad gardad ! Jenayat o tajavoz payan bayad gardad !
Hamrah sho ey ziz !!!! To va man ma mishavim

-- بدون نام ، May 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

درسته كه اين آقا 30 سال طرفدار اين رژيم بوده اما شما نمي خواين كمي بخشش داشته باشيد و كساني كه به اشتباه خودشون پي بردن رو قبول كنين. اين آقا مي تونست براي آقاي خامنه اي نامه چاپلوسي بنويسه تا بجاي اينكه الان تو زندان باشه تو خونه اش از بهترين امكانات برخودار باشه (كاري كه اگه من و شما تو زندون بوديم شايد زير فشار بهش تن مي داديم) و دوم اينكه اين آقا قبل از اينكه بره زندان نظرش از اين رژيم برگشت و همين مسئله باعث شد كه به زندان بره. كمي انصاف داشته باشيم

-- مازيار ، May 31, 2010 در ساعت 02:00 PM

این شخص رو باید حر لقب داد

-- بدون نام ، May 31, 2010 در ساعت 02:00 PM