رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹

اردوغان غرب را به بی‌صداقتی متهم کرد

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، رویکرد کشورهای غربی در قبال توافقنامه امضاشده میان تهران، برزیل و ترکیه را «غیرصادقانه» دانست.

آقای اردوغان که به برزیل سفر کرده، در گفتگو با خبرنگاران، خطاب به کشورهای غربی گفت: «شما درباره تسلیحات اتمی، رویکرد یکسانى ندارید. این رویکرد صادقانه و درست نیست.»


وی با انتقاد از حمایت غرب از اسرائیل که تنها دارنده زرادخانه اتمی در خاورمیانه است، اظهار داشت که توافقنامه تهران، خطری برای جهان نخواهد بود، بلکه جلوی هرگونه اقدامات خطرناک آتی را خواهد گرفت.

۱۸۹ کشور عضو ان‌پی‌تی، در روزهای گذشنه از اسرائیل خواستند به این پیمان بپیوندد؛ پیمانی که این کشور را موظف به برچیدن تسلیحات هسته‌ای‌اش می‌کند. اسرائیل این درخواست را رد کرده است.

اردوغان در حین حال از تغییر مواضع نیکولای سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، بعد از امضای توافقنامه مبادله سوخت در تهران انتقاد کرد و گفت: «آقای سارکوزی پیش‌تر می‌گفت اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا را ۱۰ ماهه در اختیار ایران قرار می‌دهند. اما حالا می‌گوید نمی توانند زودتر از دو سال، آن را در اختیار ایران قرار دهند. این قابل فهم نیست.»

برزیل و ترکیه در روزهای گذشته، از موضع‌گیری آمریکا در قبال توافقنامه تهران و تلاش این کشور برای افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران به شدت انتقاد کرده‌اند.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید توافقنامه تهران به منظور «خرید زمان» و «گریز از قطعنامه شورای امنیت» امضا شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رجب انعامش را گرفته و سیاه بازی درآورده است.

-- بدون نام ، May 30, 2010 در ساعت 10:00 AM

hame donya midonand ke israil bache na khlafe Amrikast wa mored hemayat ona ghasd daran be har nahwi shodeh be Iran hmle konand wa be hich chize kamtar rezayat nemidan

-- sima ، May 30, 2010 در ساعت 10:00 AM

دیده احمدی نژاد با تهمت و دروغ و دشمنی داره کارش پیش عوام پیش می‌ره این هم یاد گرفته.

-- رها ، May 31, 2010 در ساعت 10:00 AM