رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ خرداد ۱۳۸۹

انتقاد شدید برزیل و ترکیه از آمریکا

برزیل و ترکیه از موضع‌گیری آمریکا در قبال توافقنامه تهران و تلاش این کشور برای افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران به شدت انتقاد کردند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، پنجشنبه هفته گذشته گفته بود که توافقنامه تهران به منظور «خرید زمان» و «گریز از قطعنامه شورای امنیت» امضا شده است.


اردوغان و داسیلوا (AFP)

خانم کلینتون در عین حال افزوده بود که آمریکا درباره شیوه برخورد با فعالیت‌های اتمی تهران با برزیل «اختلاف جدی» دارد و بیانیه تهران نیز «ناقص» است.

پیش از اظهارات وی، دیگر مقام‌های آمریکایی هم اعلام کرده بودند که توافقنامه تهران، مانع افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نیست.

در واکنش به این اظهارات، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل گفت که «وجود سلاح‌های کشتار جمعی، آن چیزی است که جهان را خطرناک‌تر می‌کند» و باردیگر بر اهمیت مذاکره با ایران برای حل و فصل مناقشه اتمی این کشور تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌ وزیر ترکیه نیز در واکنش به سخنان هیلاری کلینتون گفت: «کسانی که درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ اتمی سخن می‌گویند، باید این نوع تسلیحات را در کشور خود نیز از میان ببرند.»

«کسانی که درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ اتمی سخن می‌گویند، باید این نوع تسلیحات را در کشور خود نیز از میان ببرند»

وی که به برزیل سفر کرده بود افزود که غرب به شیوه‌ای «حسادت‌آمیز» با توافقنامه تهران برخورد می‌کند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرده که تهران در انتظار پاسخ مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و غرب به توافقنامه امضاشده در تهران است.

پس از ماه‌ها کشمکش با غرب، ایران اعلام کرد در جریان مذاکره با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمى، توافق کرده است این مبادله در خاک ترکیه انجام شود.

بر اساس این توافق، قرار است ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به ترکیه ارسال کرده و در مقابل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دریافت کند.

تهران و غرب اکتبر سال گذشته در وین، مذاکرات برای تبادل اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد ایران با اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد روسیه را آغاز کردند که این مذاکرات بی‌نتیجه ماند.

چند ماه بعد آمریکا اعلام کرد به همراه کشور‌های غربی، تلاش‌ها برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آخه این هم شد کارناوال برزیلی؟ هی میگم بین من با ممودی فرق هستش و کسی باور نمیکند که نمیکند.
نابغه

-- بدون نام ، May 29, 2010 در ساعت 10:00 AM