رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۹

عفو بین‌الملل: بحران حقوق بشر در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌اش با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع افغانستان اعلام کرد ادامه جنگ، عدم اجرای قانون و بی‌عدالتی سبب شده‌است مردم این کشور همچنان در وضعیت بحرانی به‌سر ببرند.

این گزارش با بررسی اوضاع افغانستان در سال ۲۰۰۹، به این نتیجه رسیده‌است که دولت این کشور، شورشیان و نیروهای بین‌المللی مسئول بروز و ادامه این وضعیت هستند

بنابر اطلاعات عفو بین‌الملل، هنوز هم شمار زیادی از مردم به ویژه در مناطقی که جنگ با شورشیان جریان دارد با محدودیت دسترسی به خدمات بهداشتی، آموزش و کمک‌های انساندوستانه روبه‌رو هستند.

میزان مرگ‌ومیر زیر پنج سال در افغانستان بیش از ۲۳۲ در هر ۱۰۰۰ نفر است و میانگین عمر مردم این کشور ۴۲٫۹ سال است

در سال جاری و هم‌زمان با افزایش حملات شورشیان از جمله به مدارس، مردم افغانستان شاهد افزایش بی قانونی، نارسایی دستگاه قضایی و فساد اداری بوده‌اند.

به گفته این سازمان به‌خاطر تغییر عملکرد نظامیان بین‌المللی تلفات غیرنظامیان کاهش داشته‌است اما در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۴۰۰ غیر نظامی در درگیری‌های طرف‌های مختلف کشته شدند.

ادامه خشونت علیه زنان، حمله به خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های گروهی، ادامه بازداشت افراد از سوی نیروهای آمریکایی و نگهداری آنان بدون محاکمه عادلانه و معافیت قدرتمندان از مجازات، از جمله موارد عمده‌ای است که در این گزارش به آن پرداخته شده‌است.

بر پایه گزارش سالانه عفو بین‌الملل میزان مرگ‌ومیر زیر پنج سال در افغانستان بیش از ۲۳۲ در هر ۱۰۰۰ نفر است و میانگین عمر مردم این کشور ۴۲٫۹ سال است.

Share/Save/Bookmark