رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۹

آمریکا «حق حمله پیشگیرانه» را برای خود محفوظ نگاه می‌دارد

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در متن راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا، حق حمله پیشگیرانه و اقدام نظامی یک‌جانبه را برای خود محفوظ نگاه داشته‌است.
با این‌حال دولت اوباما، در این متن جدید، شروطی را برای گزینه حمله یک‌جانبه نظامی قرار داده‌است. از جمله این شرط‌ها پشتیبانی گسترده بین‌المللی و حمایت ناتو و شورای امنیت از چنین حمله‌ای است.

در راهبرد امنیت ملی آمریکا، خطوط کلی اولویت‌های امنیتی و دفاعی و هم‌چنین سیاست‌گذاری برای هزینه‌های نظامی مشخص می‌شود. محور اصلی راهبرد قبلی امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۰۲ اعلام شد، جنگ پیش‌دستانه بود.


راهبرد جدید هم‌چنین از تمرکزی که دولت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین بر «جنگ علیه تروریسم» داشت فاصله گرفته‌است. در متن جدید آمده‌است که «ایالات متحده تنها زمانی می‌تواند نقش خود را به عنوان یک قدرت برتر در جهان حفظ کند که گسترده بودن تهدیدات و منحصر نبودن این تهدیدات به تروریسم را به رسمیت بشناسد.»
«تروریسم داخلی، تروریسم سایبری و دگرگونی آب‌وهوایی» از جمله تهدیدهای نام برده در این متن هستند.

ایالات متحده هم‌چنین در راهبرد جدید امنیت ملی خود، به ایران و کره شمالی فرصتی برای «انتخاب صریح» داد. در متن این راهبرد جدید امنیتی آمده‌است که ایران و کره شمالی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای خود «یا پیشنهاد آمریکا برای تعامل را بپذیرند یا با انزوایی شدید روبه‌رو شوند.»

در راهبرد جدید، آمریکا تعامل بیشتر روسیه در امور جهان و سر بر آوردن قدرت‌های جدید هم‌چون چین و هند را به رسمیت شناخته‌است

کمک به هم‌پیمانان برای تقویت نیروی دفاعی خود و کوشش بیشتر برای همکاری جهانی و دیپلماسی بین‌المللی از دیگر موارد ذکرشده در متن این راهبرد هستند.

در راهبرد جدید، آمریکا تعامل بیشتر روسیه در امور جهان و سر بر آوردن قدرت‌های جدید هم‌چون چین و هند را به رسمیت شناخته‌است.

هیلاری کلینتون در نخستین سخنرانی خود پس از انتشار متن راهبرد امنیتی، به «قدرت برتر بودن» ایالات متحده اشاره کرد ولی افزود که آمریکا «از اِعمال مستقیم قدرت در حال گذار به آمیزه دشواری از قدرت و نفوذ غیرمستقیم و پیچیده است.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
راهبرد جدید امنیتی آمریکا: ایران انتخاب کند

نظرهای خوانندگان

shit!!

-- بدون نام ، May 28, 2010 در ساعت 12:57 PM