رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۹

فراخوان شورای حق تحصیل به دانشجویان ستاره‌دار

شورای دفاع از حق تحصیل طی بیانیه‌ای از دانشجویانی که به دلائل سیاسی و عقیدتی از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، خواست که مشخصات خود را برای پیگیری در اختیار این شورا قرار دهند.

هفته گذشته در پی اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، شمار دیگری از فعالان دانشجویی از ادامه تحصیل محروم شدند.

در چند سال اخیر وزارت علوم و تحقیقات ایران برخی فعالان دانشجویی را که از آنان با عنوان دانشجویان ستاره‌دار یاد می‌شود، با وجود اثبات صلاحیت علمی، از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر منع کرده و در برخی موارد از صدور کارنامه آزمون کارشناسی ارشد برای آنان خودداری می‌کند.


در بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل آمده‌ است: «دست اندرکاران این پروژه، حق تحصیل را موهبت یا امتیازی می‌انگارند که می‌توانند آن را به هر کسی که مایلند بدهند و از هر آن کس که در قالب‌های عقیدتی، اندیشه‌ای و سیاسی آنان نمی‌گنجد، دریغ کرد.»

این بیانیه با اشاره به تکذیب وجود دانشجویان ستاره‌دار از سوی مقامات رسمی، آورده‌ است: «دانشجویان محروم از تحصیل ایران هم گردهم آمده‌اند تا فریادهای افشاگرشان را هم آواز کنند تا دست کم حذف سیستماتیک ایشان از دایرهٔ دانشگاهی کشور، در سکوت برگزار نشود.»

«دست اندرکاران این پروژه، حق تحصیل را موهبت یا امتیازی می‌انگارند که می‌توانند آن را به هر کسی که مایلند بدهند و از هر آن کس که در قالب‌های عقیدتی، اندیشه‌ای و سیاسی آنان نمی‌گنجد، دریغ کرد»

شورای دفاع از حق تحصیل، سال ۱۳۸۷ از سوی شماری از دانشجویان محروم از تحصیل ایران تشکیل شد. این شورا در رقابت‌های دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته تلاش بسیاری برای طرح مسئله محرومیت از تحصیل فعالان دانشجویی کرد. پس از انتخابات شماری از اعضای فعال این شورا بازداشت و به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

ضیاالدین نبوی، مجید دری، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف، مهدیه گلرو و سمیه رشیدی از جمله فعالان این شورا هستند که در سال گذشته بازداشت شده‌اند.

ضیاالدین نبوی و مجید دری به حبس تعزیری محکوم شده‌اند و بقیه اعضای شورا در بازداشت یا در انتظار صدور حکم دادگاه هستند.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

salam,lotfan barair sabte nam adrese in shora ra befrestid.

-- peiman ، May 28, 2010 در ساعت 10:15 AM