رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۹
حداد عادل:

«کهریزک قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست»

غلام‌علی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ایران می‌گوید که «حادثه کهریزک» قابل مقایسه با شکنجه‌های قبل از انقلاب نیست.

این در حالی است که مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات چندی پیش با انتقاد از سرکوب معترضان گفته بود که حکومت محمدرضا شاه پهلوی هم با مردم این‌گونه برخورد نمی‌کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آقای حداد عادل با بیان این که راضی به اتفاقاتی همچون کهریزک نبوده‌ است، گفت: «جای تاسف است بعضی از آقایانی که امروز رهبری جنبش را برعهده گرفته‌اند، می‌گویند فردی پیش ما آمده که می‌گوید در زندان‌ها با نوامیس مردم فلان کارها صورت می‌گیرد.»

وی مدعی شد که با مطالعه روزنامه‌ها هیچ سابقه انقلابی از افرادی که امروز رهبری جنبش سبز را بر عهده گرفته‌اند، ندیده است.

حداد عادل: جای تاسف است بعضی از آقایانی که امروز رهبری جنبش را برعهده گرفته‌اند، می‌گویند فردی پیش ما آمده که می‌گوید در زندان‌ها با نوامیس مردم فلان کارها صورت می‌گیرد

در جریان ناآرامی‌های پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری، شماری از معترضان در بازداشت‌گاه کهریزک مورد «شکنجه و تجاوز» قرار گرفتند. برخی اسناد مربوط به تجاوز به زندانیان از سوی مهدی کروبی منتشر شد.

مخالفان دولت می‌گویند که شورای نگهبان با رد صلاحیت نامزدهای منتقد، اجازه حضور دیدگاه‌های مختلف را در رقابت‌های انتخاباتی نمی‌دهد. در ناآرامی‌های سال گذشته مهمترین اعتراض مخالفان به «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری بود.

غلام‌علی حداد عادل در ادامه، رخدادهای سال گذشته در ایران را «نمادی از مخالفت انگلیس و آمریکا با انقلاب اسلامی ایران دانست.»

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: «آن‌ها متفکر درست می‌کنند، جایزه می‌دهند، کمک مالی می‌کنند و همه تلاششان این است که به مسلمانان بگویند این انقلاب نتوانسته‌ است کشور را اداره کند.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از اعتراض رهبران جنبش سبز به اعدام‌های اخیر، گفت: «جای تاسف دارد که عده‌ای در غرب کشور آدم‌کشی و مزدوری بیگانه می‌کنند و پس از محاکمه و مجازات، فردی از آن‌ها حمایت می‌کند که خود را انقلابی و بسیجی می‌نامد و دم از امام می‌زند.»

ماه گذشته پنج زندانی سیاسی به اتهام محاربه در تهران اعدام شدند. چهار نفر از اعدام شدگان به دلیل عضویت در احزاب سیاسی کرد اعدام شدند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی طی سخنانی به چگونگی صدور و اجرای این احکام اعدام، اعتراض کرده بودند. وکلای اعدام‌شدگان نیز روند دادرسی منجر به این احکام را غیر قانونی می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای حداد عادل، سخن تازه بیار. اینها همش حرف تکراری بود، گرامافونت خط افتاده شنیدی؟‌

-- بدون نام ، May 27, 2010 در ساعت 01:57 PM

جای تاسف است که آنچه در زندان‌ها با نوامیس مردم فلان کارها صورت ‌گرفته را تکذيب ميکنی ؟ چقدر از جوانان در دوره شاه بخاطر مسايل سياسی اعدام شدند؟50؟ شماها در چند روز هزاران نفررا اعدام کرديد

-- kia ، May 27, 2010 در ساعت 01:57 PM

چرا باید اصلاً چنین اتفاقاتی در یک کشور بیفتد که بعد این حرف و حدیث ها پیش بیاید؟
یادم هست در دوره دبستان در کتاب تاریخ مدنی یک عبارت درباره زمان شاه و حکومت های دیکتاتوری نوشته شده بود که شاید هنوز هم باشد.آن عبارت تقریباً همان طور نقل می شود:«هر کس بر ضد آنها چیزی می گفت،او را محکوم به مجازات های سنگین می کردند.»یادم هست که هر بار مادرم از من درس می پرسید و به این عبارت می رسیدیم،حرف مرا قطع و این جمله را تکرار می کرد:«نه اینکه اینها با مخالفانشان از این کارها نمی کنند؟!»
دیکتاتور،دیکتاتور است و شاه و غیر شاه ندارد!

-- بدون نام ، May 27, 2010 در ساعت 01:57 PM

چون کسانی که بزن و نوامیس مردم تجاوز کردند، کسانی که در مقعد محسن روح الامینی چوب جارو شکستند، کسانی که بعد از آنی که دکتر رامین پوراندرجانی معاینه کرد محسن را و فهمید که آن طفل بیگناه از درد دارد می میرد او را هم کشتند و دیگر جنایات را هم کردند هم از قماش حداد عادل بودند و هم از قماش پسرش و خانواده اش و دامادش و مرادش و رهبرش و مراد رهبرش. آری برای همین است که او می خواهد برای زندانهای امام زمان اعاده ی حثیت کند. ولی چه باک که در سراسر ایران روزی یک میلیارد رحمت بگور و روح و روان شاه و پدرش می شود، و روزی دهها برابر لعنت به خمینی و خاندانش و خانواده اش و جدش و آبادش می شود. حالا شما خودتان این دو حکومت را با هم مقایسه کنید! بعد حساب زندانهای دو رژیم بدستتان می آید. حداد عادل فراموش کرده که انقلابی اسلامی بودن نه تنها مزیتی نیست بلکه یکی از لکه های ننگین ایران است، امروز انقلاب فقط سبز است! البته با احترام و از تهران

-- بدون نام ، May 27, 2010 در ساعت 01:57 PM

نه به اعدام در هرکجای اين کرۀ زمين ! نه به اعدام !
در ذهن ما ايرانيان جمهوری اسلامی همان ضحاکيست که فردوسی پاکزاد هزار سال قبل ازش صحبت کرد؛ همان شخصی که بايد ماران رو دوشش را با مغز جوانان سير ميکرد. ماران اين رژيم همان سپاه است. سپاهی بسرکردگی مجتبی خامنه اي. خود خامنه ای را با سلام و صلوات از پای منقل برميدارند. چرا ترياک در ايران شيوع پيدا کرد؟ چون اين مفنگی از پيپ بايد به ترياک پناه ميبرد. آنانی که در اين جنايات شرکت ميکنند شب را تا صبح با کابوس آنانی که در جلوی چشمشان جان دادن طی ميکنند. آری اين قانون وجدانيست و اين ترياکی اهريمن سرشت چگونه ميتواند لحظه اي جناياتش را فراموش کند؟ مگربا ترياک. لنين ميگفت مذهب ترياک مردم است دوباره ترياکی به ترياک دگر اضافه کردند. آنکه ميگويد بلوچها ترياک فروش هستند بايد گفت آنهائی که با اين حکومتن و تمام اين جنبشها مانند جنبشهائی در امريکای جنوبی که با هروئين هزينه ميشوند. از القائده گرفته تا سپاه خرجشان را از طريق مواد مخدر تهيه ميکنند. قبل از انقلاب همين آقايان ترياک ميروختن در اروپا و هم برای مصرف خود مياوردند. عادت دادن 2 مليون جوان به ترياک يعنی 2م. مخالف کم!
اين اعدامهای نمايشی فرزندان مردم بيچاره و بيدفاع را هم برای بقای خود انجام ميدهند تا مردم را به خفقان وادار کنند. راستش دوست من به خواست يک بلوچ به زندان افتاد ، من مطمئنم برای رهائی ايران بايد با هم متحد شويم تا قبيله ای کار کنيم. وگرنه ميمانند و دوباره سوريها و لبنانيها ميايند و به غيوران و شيران ما در کهريزکها تجاوز ميکنند.

-- بدون نام ، May 27, 2010 در ساعت 01:57 PM

آدم هرچه ميخواهد دهانش را ببندد ميبيند مالك است سهم دارد درست به اندازه حداد ظالم درست به اندازه هر آخوند گرسنه ديروز درست به اندازه رييس جمبور درست به اندازه رهبر اين سهم را اولا خدا داده است تا هيچ كسي ادعا نكند من دادم خدا هم هيچ نمايند ه اي روي زمين ندارد هر ادعايي پوچ است كه كسي خود را قيم خدا معرفي كند زيرا آنگاه ديگر خدا خدا نيست ميشود حداد دوم قانون با همه اينها برابر كرده است چه پايت پتي باشد چه كور شل كر باشي وقتي دارند ملكت هم ملكيهاي مشاعت را خراب ميدرند ميزنند ميسوزند درسگداني مياندازند زبانت را به گفته علي بايد بكار بگيري نبايد بلرزي كه اگر لرزيدي حداد باورش ميشود كه خداست او ديروز در زير سايه همايوني زندگي خوبي نداشت اما امروز خود الا هي است چون هزارها الهه قداره بند ديگر او آنزمان براي آناني كه در طيف مذهبيها بودند شهامت و جرات علي گونه اينكه اوين خوب نيست را نداشت براي همين مبارزي هم نبود كه بود ونبودش تاثيري بر طيف بگذارد اما امروز ميتواند قياس معاويه وا نمايد تا بخيال خود اموي ها را محافظت نمايد او در درون ميداند خوب هم ميداند تا جزيات را هم ميداند همانگونه كه رهبر منزه به زعم ايشان ميداند كه اگر در برابر ملت اين سوال نهاده شود كه به هر دو نظام نمره بدهيد خواهد ديد اگر نظام گذشته ١٧ بگيرد از ٢٠ تنها ٣ نمره را در رابطه با نبود آزادي سياسي خفقان سياسي وزنداني واعدام سياسي خواهد گرفت وآقاي حداد منهاي صفر را خواهد گرفت حداد اعدامها را ميداند زندانيها را ميداند خفقان را ميداند حتا شكستن حرمت حريم فردي وشخصي را ميداند فساد را فحشا را دروغ را بي لياقتهاي منصوب وكيل ووزير ومدير كل را ميداند اعتياد ويرانگر را ميداند خزر را ميداند باج دهيها را ميداند تجاوز ها را ميداند بلاهايي كه دكتر پرفوزور هاي كلاس ديده رشته بازجويي از ام آي تي وآكسفورد را ميداند كه چه بر سر زنداني دست وپا بسته وچشم بسته وبر سر كسانشان را اين عالمين بيسواد مياورند ميداند زبان تهمت حسين آقا وكيهان ورسالت را ميداند وهزاران از ميداند ها وهمينطور ميداند كه موسوي وكروبي درستكار تر از خود او وبسياراني از دولتيان معمم وكت وشلواري اند اما چرا كهريزك بهتر از آن كهريزك هاست؟اينرا هم ميداند كه دروغ ميگويد ونيز ميداند كه به اصول اعتقادي اش پشت ميكند زيرا ميداند مردم ميدانند هيچ كهريزكي خوب نيست٠بنا برويراني كهريزكها بودنه آنكه اينهمه كهريزك نو به يمن نوع اسلامي كه هم فكران ايشان دارند پياده ميكنند ديني كه ابزارش كره اند وخود ميدانند اگر حداد بگويد مردم علي ميگويد نلرزيد اگر لرزيديد ولايت آقا باطل است نميشود زيرا خود نيز باطل ميشود همانگونه كه هست اگر از علي ميگوييد وشيعه را كه مكتب اعتراض به سر سوزن خطا است چرا زندانهايتان چون حجاج پر است كدام روز نگرفته ايد نزدهايد نبسته ايد نكشته ايد چرا بايد مردمي كه برابر با شمايند اينگونه خواروذليل شما دنيا پرستان رياكار شوند؟شما كه ادعاي استادي داريد وضعيت دانشجويان كهريزكهاي تهران وتبريز وشيراز واصفهان وو هم چون اكنون بود يا تعداد انگشت شماري مشكل برايشان درست ميشد ؟اينهمه دانشجو ستاره دار زنداني محروم هم آنزمان وجود داشت؟شما تنهانيستي كه چشم بر حقايق بستي بسياراني ديگر نيز قدرت را گفته انددينشان راداده اند شايد اگر همان معلم ساده مانده بوديد امروز قياس عادلانه اي ميكردي وبه خاطر مصلحت خود دروغ نميبافتي دروغي كه ميداني باوري را نخواد در پي داشت زمان وجهان مردم دنيا عوض شده اند فكر ديگري بكنيد كه اين ره به تركستان است

-- بنده خدا ، May 28, 2010 در ساعت 01:57 PM

يادم است در دوره دانشجوئى اين حداد مبصر كلاس احمد فرديد،آن بزرگور همه فن حريف كه از يك جانب فرهى سلطنت را تبليغ مى كرد و بعد از انقلاب مبلغ درجه اول اسلام شد، بود. به همين دليل همه بايد فرمايشات ايشان را به دقت ثبت كنند تا اگر پس فردا ورق برگشت در تاسى به قطب بزرگوارشان جهت قبله شان را عوض نكنند .
حداد عزيز مقام امن دارى،مى بى غش و رفيق شفيقى!! مثل مقام رهبرى خودت را وارد مباحثى كه در شرايط حاضر به تو مربوط نيست مكن مگر اينكه تن به خفت استفاده ابزارى شدن داده اى كه اين مساله ديگرى است

-- نادر ، May 28, 2010 در ساعت 01:57 PM

راستی چرا کارمندان واعضا فرهنگستان زبا وادبیات فارسی که حداد عادل مثلا رئیس آنجاست سکوت کرده اند وکوچکترین واکنش علیه او نشان نمی دهند.چرا اینقدر ترسو هستیم وسکوت کرده ایم.شرم باد بر همه ما.

-- حسین ، May 28, 2010 در ساعت 01:57 PM