رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ خرداد ۱۳۸۹

آمادگی مشروط طالبان برای صلح

همزمان با اعلام طالبان افغانستان مبنی بر شرکت مشروط این گروه در نشست بزرگ سنتی افغان‌ها (جرگه مشورتی صلح)، عمده‌ترین گروه سیاسی مخالف دولت می‌گوید در این نشست شرکت نخواهد کرد.

در این نشست سه روزه که قرار است ۱۲ خرداد برگزار شود، ۱۴۰۰ تن از رهبران محلی و نمایندگان طیف‌های مختلف مردم به ویژه زنان، به منظور گفتگو در مورد چگونگی صلح با شورشیان دعوت شده‌اند.

طالبان حذف نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل و آزادی تمام زندانیان خود را پیش‌شرط شرکت در نشست صلح اعلام کرده است.

شورشیان گفته‌اند اگر دولت افغانستان به این شرط آنها جواب مثبت دهد، حاضر هستند نمایندگان باصلاحیت را به جرگه مشورتی صلح در کابل اعزام کنند.

این نخستین واکنش طالبان در مورد نشست صلح کابل است، اما هنوز دولت افغانستان در این باره واکنشی نشان نداده است.

با وجود تمایل مشروط طالبان برای صلح، اتئلاف بزرگ «تغییر و امید»؛ بزرگترین جبهه مخالفان سیاسی دولت افغانستان، گفته است همه اعضای این نشست به شکل «فرمایشی» توسط «حکومت» انتخاب شده‌اند و این نشست «فاقد جایگاه حقوقی» است.

تاکنون دو بار برگزاری این جرگه به تعویق افتاده و دولت افغانستان امیدوار است نتایج مطلوب برای چگونگی صلح با مخالفان مسلح و برقراری صلح و تامین ثبات را از این نشست بدست آورد.

Share/Save/Bookmark