رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ خرداد ۱۳۸۹

کلینتون: نامه تهران ناقص است

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید نامه ایران به آژانس انرژی اتمی دارای «کمبودهایی» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون گفته است که در این نامه به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی پاسخ داده نشده است.


پیش‌تر وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که نامه ارائه شده ایران به آژانس درباره مبادله سوخت را دریافت کرده و به زودی به آن پاسخ خواهد داد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا «توافق میان ایران، برزیل و ترکیه تنها به دلیل نزدیک بودن دور تازه تحریم‌ها از سوی شورای امنیت صورت گرفته است.»

بیشتر قدرت‌های غربی پس از اعلام امضای این توافق در تهران، آن را نسبت به توافقنامه وین ناقص دانسته و افزودند که در این توافقنامه، ادامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران که موجب نگرانی جامعه جهانی است مسکوت مانده است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا «توافق میان ایران، برزیل و ترکیه تنها به دلیل نزدیک بودن دور تازه تحریم‌ها از سوی شورای امنیت صورت گرفته است»

جمهوری اسلامی، اکتبر سال گذشته، براساس پیشنهاد آژانس، به طور ضمنی پذیرفته بود با ارائه اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه و به واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد دریافت کند.

تهران، پس از مدتی اعلام کرد به شرط «تدریجی» بودن و همچنین مبادله در خاک خود، حاضر به پذیرش این پیشنهاد است.

با این حال مقام‌های ارشد برزیل و ترکیه و نیز دبیرکل سازمان ملل از توافقنامه تهران استقبال کرده‌ و آن را گامی در راستای اعتمادسازی میان تهران و غرب دانسته‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا به نقل از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نوشته است که آمریکا «روال منطقی‌تری پیش گرفته است و به نظر می‌رسد عقلای آمریکا آرام آرام فرمان سیاست خارجی این کشور را در دست گرفته‌اند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کمبود اساسی :عدم تعهد اين دولت به قولهاوادامه وقت کشی تا فراهم کردن بمب اتمی است ...

-- Houshyar ، May 25, 2010 در ساعت 02:00 PM

سالیان طولانی است که آمریکا با عضوت ترکیه در سازمان ناتو مخالفت کرده و می کند. به محض آنکه ترکیه نرمشی از آمریکا در مورد محکوم نکردن آن کشورربرای قتل عام جمعی ارامنه در سال ١٩١٥ و عضویتش در ناتو ببیند معاهده اش با کشور ما به زباله تاریخ خواهد پیوست.

-- بدون نام ، May 25, 2010 در ساعت 02:00 PM

خانم کلینتون، از موجودات ناقص و عقب مانده و واپسگرا نباید توقع داشت وظایف خود را کامل انجام دهند! نگاهی به گرداننده گان این نظام اسلامی فاشیست بیاندازید، ناقص بودن را در وجودشان مشاهده خواهید کرد.
دکترکوروش هخامنش،

-- Kurosh ، May 25, 2010 در ساعت 02:00 PM

برای بدون نام:
ارتش ترکیه عضو پیمان ناتو است. و مسئول حفظ امنیت منطقه است. نکته ای که شما ذکر کردید ربطی به ناتو ندارد. و آن پذیرفتن در خواست ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا است. که هیچ ربطی به ناتو ندارد. امریکا شدیدا خواستار و پشتیبان ترکیه برای ورود به این اتحادیه است. ولی اروپا به بهانه های مختلف این جریان را عقب میاندازد و با آن مخالفت می کند. یکی از موفقیت های اردوان این بود که در آخرین تلاش ترکیه برای مذاکره برای درخواست ورودش به اتحادیه اروپا توانست موافقت مشروط از اروپا بگیرد. که قبل از او هیچ کدام از رهبران ترک حتی دعوت برای دور اول مذاکره را هم نتوانسته بودند دریافت کنند. صد البته که این موافقت به دلیل فشارهای آمریکا به اتحادیه اروپا بود که ترکیه را به عنوان یکی از مهمترین هم پیمانان امریکا و ناتو ندیده می گرفت و به دلیل تغییر اوضاع منطقه و دو جنگ در کشور های عراق و افغانستان اروپا متوجه اهمیت موقعیت ترکیه و نقش او بعنوان نگهبان منطقه شد.و به در خواست او برای ورود به اتحادیه چراغ سبز نشان داد. اردوان بسیار بسیار از نظر وجهه سیاسی آدم معقولی بنظر میرسد که نه تنها احترام اروپا و آمریکا را جلب کرده بلکه هیچکدام از حرکتها و تصمیماتش بدون در نظر گرفتن منافع کل منطقه و بدون موافقت آمریکا نیست.

-- سارا ، May 26, 2010 در ساعت 02:00 PM

خانوم کلینتن اینا چیشون سالمه که نامه شون سالم باشه ؟

-- شمیم ، May 26, 2010 در ساعت 02:00 PM