رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ خرداد ۱۳۸۹

جعفر پناهی آزاد شد

جعفر پناهی کارگردان سینما با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش کرده که آزادی آقای پناهی به دستور بازپرس و تائید دادستان صورت گرفته است.


دادسرای انقلاب اعلام کرده است پرونده‌ اتهامی جعفر پناهی با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال خواهد شد.

جعفر پناهی که بیش از سه ماه پیش در منزل خود در تهران بازداشت شد، از یکشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود در اعتراض به «بدرفتاری ماموران در زندان و تهدیدها و اتهام‌های واهی» دست به اعتصاب غذا زده است.

وی برای شکستن اعتصاب غذا، سه شرط گذاشته بود: «تماس و دیدار با خانواده، حق داشتن وکیل و آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه.»

۱۱۶ روشنفکر ایرانی و سوئدی، ۸۵ تن از دست‌اندرکاران سینما و ژولیت بینوش، بازیگر سینمای فرانسه در روز‌های اخیر خواستار آزادی فوری آقای پناهی از زندان شده بودند.

جعفر پناهی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از میرحسین موسوی حمایت می‌کرد و پس از انتخابات در تجمع‌های اعتراضی شرکت کرده بود.

وی کارگردان فیلم‌های مشهوری همچون بادکنک سفید، طلای سرخ، آفساید و دایره است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این «وثیقه»؟؟؟ های کلان از کجا می آید و به کجا میرود؟؟؟؟؟؟ چرا با کلمات بازی می کنند؟؟؟؟؟؟ اگر لفظ «وثیقه» معنی «رشوه» و «باج» در این نظام را نمیداد چگونه مثلا هاله اسفند یاری و یا علی شاکری که مثلا از طرف قوه قضاییه؟؟؟ مورد اتهام قرار می گیرند با پرداخت وثیقه ؟؟؟ آزاد شده و بدون محاکمه از کشور خارج می شوند؟؟؟؟ خوب تکلیف زندانیان سیاسی دیگر که همانند جعفر پناهی صاحب اسم و رسم و ثروت کلان نیستنند و نمی تو انند وثیقه (باج) بدهند چه میشود؟؟؟

-- بدون نام ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

ددرود بر همه مبارزان راه علم، هنر و آزادی! جای همه شهیدان راه آزادی و دمکراسی خالی و امیدوارم به زودی همه زندانیان سیاسی بی قید و شرط آزاد شوند.

-- ستاره ت ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

و این است سرانجام مقاومت و اتحاد و همبستگی.
یکی از وظایف ایرانیان چه در داخل و چه در خارج مبارزه برای ازادی زندانیان سیاسی هست. شهرت جهانی اقای پناهی بی تاثیر نبود. باید به فکر زندانیان بی نام و نشان باشیم!!
زنده باد ازادیو دمکراسی

-- Nam ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

صدای پایی می آید.. صدای پای جعفر پناهی می آید که از زندان ازاد شده صدای پای هلهله ی انتظار من که به سر آمده : کپی از روی شعر یک شاعر در سایت دیگر...

-- بابک ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

خبر بسیار خوبی بود واقعن خوشحال شدم میبینید اگر به این حکومت جعل و جنایت اسلامی فشار وارد شود چطور به زانو درمیاید

-- بدون نام ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

صدای پایی می آید.. صدای پای جعفر پناهی می آید که از زندان ازاد شده صدای پای هلهله ی انتظار من که به سر آمده : کپی از روی شعر یک شاعر در سایت دیگر...

-- بابک ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

دلیل آزادی موقت جعفر پناهی، معروفیت جهانی و فشار افراد نامدار در داخل و مهمتر از آن در خارج کشور بوده. البته جای خوشحالیست که یکی از هزارها بی گناه از زندان های جمهوری اسلامی حالا به هر دلیل آزاد شده، اما این موضوع جای امیدواری ندارد، چرا که اکثریت بازداشتی های بی گناه در ایران، بی نام و نشان و افرادی از طبقه ی متوسط و پایین مالی جامعه هستند که این دست حکومت را بازتر می گذارد برای شکنجه و در نهایت سر به نیست کردن آنان، مگر اینکه به راستی مردم ایران با همراهی هم و با اکثریتی قابل توجه واکنش نشان داده و خواستار آزادی و عدالت برای بازداشتی ها و زندگی خود شوند. جز این راهی نیست.

-- شهرزاد ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

به این میگویید آزادی؟ شرم آور است!

-- بدون نام ، May 25, 2010 در ساعت 01:00 PM

Khodaya b kordan bigonah, b balooch setamkesh, b khoozestanie zahmatkesh dar goosheye zendanha khodat komak kob!

-- بدون نام ، May 26, 2010 در ساعت 01:00 PM

دوست بدون نام اقای پناهی ازاد نشده اند بلکه زندانشان عوض شده است یعنی از زندان مخوفی بنام اوین به زندان بزرگتری بنام ایران منتقل شده اند منتهی تفاوت در این است که در زندان ایران میتوانند مخالف را ترور کنند وبراحتی از سر راه بردارند.

-- Hamid ، May 26, 2010 در ساعت 01:00 PM