رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۹

اعتراض به محکومیت گلچین و کامرانی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، محکومیت سینا گلچین و کیارش کامرانی به اتهام «براندازی» و «اقدام علیه امنیت ملی» را اقدامی«مضحک و غیر قابل‌باور» از سوی قوه قضائیه ایران دانست.

سینا گلچین یک هفته پس از عاشورای سال گذشته، بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه بدوی به هشت سال و نیم حبس محکوم شد.

این کمپین اعلام کرده که گلچین ۲۰ ساله، یک ماه را در سلول انفرادی گذرانده و در بازجویی‌ها بارها تهدید به اعدام شده است.

«اتهامات مطرح شده برای آقایان گلچین و کامرانی، نشانه عجز و ناتوانی قوه قضائیه ایران در برقراری عدالت و دادخواهی عادلانه متهمان است»

آن‌طور که در بیانیه این کمپین آمده است، دادگاه تجدید‌نظر، سینا گلچین را به چهار سال و نیم زندان محکوم کرده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر با انتقاد از صدور چنین احکام «سنگینی» برای بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، افزوده که این احکام «به منظور ارعاب شهروندان» صادر شده‌اند.

این کمپین افزوده است: «اتهامات مطرح شده برای آقایان گلچین و کامرانی، نشانه عجز و ناتوانی قوه قضائیه ایران در برقراری عدالت و دادخواهی عادلانه متهمان است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر همچنین اعلام کرده که کیارش کامرانی ۲۶ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران، در دادگاه بدوی و تجدید‌نظر به شش سال حبس محکوم شده است.

اتهام کامرانی که در روز عاشورا بازداشت شده نیز در دادگاه، «اجتماع و تبانی علیه نظام و سردستگی گروه‌های اغتشاشگر» عنوان شده است.

این کمپین در ادامه با اعتراض به عملکرد ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، از مقام‌های قضائی خواسته که وی را از ادامه کار «تعلیق» کنند و پرونده‌هایی که توسط او بررسی و حکم قضایی در مورد آنها صادر شده را مورد بررسی مجدد قرار دهند.

ابوالقاسم صلواتی در سال‌های اخیر، قاضی دادگاه‌های حساسی بوده است که مهمترین آن‌ها «دادگاه متهمان پرونده کودتای مخملی»، «دادگاه برادران علایی» و «انفجار حسینیه شیراز» است.

Share/Save/Bookmark