رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۹

نامه تبادل سوخت ایران تسلیم آژانس شد

ایران اعلام کرد بر اساس بیانیه تهران، نامه‌ای درباره تبادل سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده است.

این نامه، بدنبال امضای بیانیه مشترکی از سوی ایران، ترکیه و برزیل در تهران، امروز به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم شده است.


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران که در استانبول به سر می‌برد، اعلام کرده که این نامه از سوی سفرای برزیل، ترکیه و ایران به دفتر آمانو تحویل داده شده است.

در این نامه که به امضای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رسیده، به صورت رسمی در باره مفاد توافق مبادله سوخت هسته ای توضیح داده شده است.

ایران در این نامه از آمانو خواسته است «بدون هيچ‌گونه تبعيضی از تمامی مساعدت‌ها و امکانات» دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار شود.

آژانس نیز اعلام کرده که نامه ایران را دریافت کرده و آن را برای «بررسی» در اختیار آمریکا، روسیه و فرانسه قرار خواهد داد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از امضای توافق‌نامه تهران گفته بود: «ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته می‌شود.»

پس از ماه‌ها، ایران هفته گذشته اعلام کرد در جریان مذاکره با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمى، توافق کرده است این مبادله در خاک ترکیه انجام شود.

بر اساس این توافق، قرار است «ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به ترکیه ارسال کرده و در مقابل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دریافت کند.»

با این حال پس از اعلام خبر تصمیم ایران برای مبادله سوخت در خاک ترکیه، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا اعلام کردند که این توافق، تاثیری بر روند افزایش تحریم‌ها نخواهد گذاشت و اعضای دائم شورای امنیت نیز با پیش‌نویس قطعنامه تحریمی موافقت کرده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مقام‌های غربی، به آمریکا هشدار داد اگر در جریان پرونده اتمی ایران، دست به «ماجراجویی» بزند، جمهوری اسلامی، «مسیر بیانیه» را کنار خواهد گذاشت و «مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه همکاری ایران و‌ آژانس تصمیمات دیگری خواهد گرفت.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رژیم تبهکار و اوباش جمهوری اسلامی به هیچ چیز پایبند نیست..هدف این پول پرستان و جانیان سپاه پاسدار وقت کشی هست..فکرشو بکنید این رژیم خرافاتی و جانی بمب اتم داشته باشه....

-- hamed ، May 25, 2010 در ساعت 12:15 PM