رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ خرداد ۱۳۸۹

سروش: مراجع اگر یارای مخالفت ندارند مهاجرت کنند

عبدالکریم سروش طی نامه‌ای به روحانیون و مراجع از آنان خواست که خاموش ننشینند. و اگر نه رای موافقت دارند و نه یارای مخالفت، مهاجرت کنند.

دکتر سروش که این نامه را در آستانه‌ی سالگرد انتخابات ۸۸ نوشته، یادآوری کرده است که: «سالروز قیامت صغرای خلق و نهضت کبرای سبز نزدیکتر می‌شود و انتظار مردم از روحانیان راستین بیشتر.»

دکتر سروش با ذکر این مساله که روحانیون و مراجع هم از «مفاسد این حکومت جائر» ناراحت هستند، خطاب به آنان گفته است که «نگذارید بیش ازین نام و ناموستان فدای هوس‌های سیاه سپاهیان شود وناخواسته در زمره حامیان استبداد دینی به قلم روید»

این متفکر دینی با ذکر این مساله که روحانیون و مراجع هم از «مفاسد این حکومت جائر» ناراحت هستند، خطاب به آنان گفته است که «نگذارید بیش ازین نام و ناموستان فدای هوس‌های سیاه سپاهیان شود وناخواسته در زمره حامیان استبداد دینی به قلم روید.»

او همچنین خطاب به روحانیون و مراجع آورده است که «اکنون نوبت شما خاموشان ناخرسند است.» و گفته است که «توقع محرومان و مظلومان از شما بسی بیش از آن است که افسرده دل وپریشان حال بنشینید یا مخفیانه پیامی بفرستید و جوابی نشنوید.»

عبدالکریم سروش به روحانیون و مراجع نوشته است که «خواهش و سفارش از اثر افتاده است و سکوت در مقابل جباران صدای آنها را بلندتر کرده است. و حال که نه رای موافقت دارید نه یارای مخالفت، مصلحت در مهاجرت است. جهاد اصغر کنید.»

Share/Save/Bookmark

متن کامل نامه‌ی دکتر سروش:
دکتر سروش: اکنون نوبت شما خاموشان ناخرسند است

نظرهای خوانندگان

سلام و درود من به این مرد راستین که اسلام واقعی‌ را در اخلاق اسلامی دیده و با این نامه اگر روحانیت دوباره سکوت کند خیانت به دین اسلام و مردم کرده اند.

-- sasan ، May 23, 2010 در ساعت 02:30 PM

ما ملت با گذشتی هستیم حتی حاضریم شهر قم یا مشهد را 2 دستی به مراجع واگذار کنیم تا به راحتی در آن زندگی کنند و تمام قوانین و مقررات اسلامی در ان رعایت شود و حتی اگر نخواستند صدا و سیمای قم را قطع کنیم حجاب کامل با روبنده دانشگاه صددرصد اسلامی و دخترو پسر جدا در کلاس بیمارستان زنانه و مردانه خیابان زنانه و مردانه و تمام امکانات در خور مذهبی شان را بوجود بیاوریم .
خب چه لزومی دارد تمام شهرهای ایران و 70 میلیون ایرانی فقط به اتش عده ای محدود بسوزند با این پیشنهاد نه سیخ می سوزد نه کباب و هیچ گروهی هم اواره نمی شوند و مهاجرت داخلی صورت می گیرد و مراجع هم زندگی باب میلشان را می کنند

-- جمشید ، May 23, 2010 در ساعت 02:30 PM

نه آقا از این توصیه ها به علما نکنید اینها باید بمانند و جواب بدن

-- بدون نام ، May 24, 2010 در ساعت 02:30 PM

درود بر دكتر سروش ، اين نداي رساي آزادي.

-- آرزوي آزادي ، May 24, 2010 در ساعت 02:30 PM

فاتحه ی دین و مذهب با این حضرات حکومت اسلامی خوانده شد. آقای کدیور خمینی یک مرجع بود دیدید همیشه یارای مخالفت داشت چون دولتی سر کار بود که به نسبت خیلی بهتر از این دولت اسلامی حضرات بود و می نمی خواست خون به گردن بگیرد.
تجربه کردید دیدید که مذهب هم نمی تواند راه مناسبی باشد. تنها راهش شاید این باشد که همه بپذیرند قوانین اسلامی برای آن زمان نوشته شده و این قدر مذهب را برجسته نکنید! مذهب خصوصی است چرا باید همیشه آخوند و ملا برجسته باشند. چرا ملاها نباید مانند مردم عادی زندگی کنند؟

-- م از پارس ، May 24, 2010 در ساعت 02:30 PM