رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ خرداد ۱۳۸۹

نخل طلایی کن به تایلند رفت

نخل طلایی شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن به تایلند رفت. هیأت داوران به ریاست کارگردان نامدار آمریکایی، تیم برتون به فیلم «عمو بون‌می» ساخته‌ی آپیچاتهونگ ویراسه‌تاکول ( Apichatpong Weerasethakul) نخل طلایی را اعطاء کرد.


آپیچاتهونگ ویراسه‌تاکول

«عمو بون می» داستان یک مرد محتضر را روایت می‌کند که همسرش درگذشته و پسرش را گم کرده و حالا آنها را ملاقات می‌کند.

فرانسوا زاویه بوئوآ برای بازی در فیلم «انسان‌ها و خدایان» - فیلم تأثیرگذاری پیرامون کشتار تبتی‌ها - ، خاویر باردن برای بازی فیلم «زیبا» - که در رادیو زمانه نقدی بر این فیلم هم منتشرشد - و، الیو جرمانو برای بازی در فیلم «زندگی ما» تقدیر شدند.

ژولیت بینوش هنرپیشه‌ی 46 ساله‌ی فرانسوی که از او به خاطر بازی در فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی تقدیر شد، روی صحنه گریست و از مردانی که او را در زندگی تحمل کرده‌اند سپاسگزاری کرد. بینوش فریاد زد: زنده باد عشق

ژولیت بینوش به عنوان بهترین بازیگر شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن برگزیده شد. ژولیت بینوش در فیلم «کپی برابر اصل» ساخته‌ی عباس کیارستمی ایفای نقش کرده بود.

عباس کیارستمی در سال 1997 نخل طلایی را به خاطر فیلم «طعم گیلاس» از ان خود کرده بود.

چند روزی بود که منتقدان و صاحب‌نظران به گمانه‌پردازی پیرامون برند ی نخل طلایی شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن پرداخته بودند. اما کسی نتوانست نتیجه‌ی داوری از پیش حدس بزند. برخی از منتقدان جشنواره‌ی امسال فیلم کن را بازتابی از بحران اقتصادی جهان ارزیابی کرده بودند – با فیلم‌هایی متوسط و در یک سطح که هیچیک نتوانستند شگفتی بیافرینند و نظر تماشاگران را به خود جلب کنند.


ژولیت بینوش به عنوان بهترین بازیگر شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن برگزیده شد

کارگردان تایلندی با اسم به غایت دشوارش: آپیچاتهونگ ویراسه‌تاکول نخل طلایی را امروز یکشنبه، 23 ماه می در دست گرفت و از والدینش که او را وقتی کودکی بیش نبود با خود به سینما بردند و عشق به سینما را در دل او زنده کردند، سپاسگزاری کرد. او در سخنانی گفت که این جایزه مانند داستانی از دنیایی دیگر به نظر او می‌آید.

ویراسه‌تاکول از ارواحی که هنگام فیلمبرداری او و همکارانش را احاطه کرده بودند سپاسگزاری کرد و از سانسور در تایلند نیز انتقاد کرد.

ژولیت بینوش هنرپیشه‌ی 46 ساله‌ی فرانسوی که از او به خاطر بازی در فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی تقدیر شد، روی صحنه گریست و از مردانی که او را در زندگی تحمل کرده‌اند سپاسگزاری کرد. بینوش فریاد زد: زنده باد عشق.

در فیلم عباس کیارستمی، درونمایه‌ی اصلی اصالت هنر به عنوان نشانه‌سای از اصالت عشق در رابطه‌ی زن و مرد است.

تایلندی‌ها توانستند در شصت و سومین جشنواره‌ی فیلم کن از میدان رقابت با هجده فیلم پیروز بیرون بیایند.

Share/Save/Bookmark