رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ خرداد ۱۳۸۹

علی لاریجانی آمریکا را تهدید کرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به آمریکا هشدار داد اگر در جریان پرونده اتمی ایران، دست به «ماجراجویی» بزند، جمهوری اسلامی، «مسیر بیانیه» را کنار خواهد گذاشت.

آقای لاریجانی در نطق خود در مجلس گفت: «چنانچه آمریکا چه در سطح شورای امنیت و چه کنگره دست به ماجراجویی زند، همه تلاش‌های کشورهای ترکیه و برزیل را مخدوش کرده و کلا این مسیر به کنار خواهد رفت.»


به گفته وی، در آن شرایط، «مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه همکاری ایران و‌ آژانس تصمیمات دیگری خواهد گرفت.»

لاریجانی در عین حال افزود که اگر آمریکا به دنبال مسیر تحریم بود، چرا «دو دولت مهم برزیل و ترکیه را تمسخر» کرده است.

لاریجانی در حالی آمریکا را تهدید کرده که مقام‌های این کشور پس از امضای توافق‌نامه تهران میان ایران، برزیل و ترکیه برای مبادله سوخت اتمی، اعلام کردند که این توافق، تاثیری بر روند افزایش تحریم‌ها نخواهد گذاشت و اعضای دائم شورای امنیت نیز با پیش‌نویس قطعنامه تحریمی موافقت کرده‌اند.

«چنانچه آمریکا چه در سطح شورای امنیت و چه کنگره دست به ماجراجویی زند، همه تلاش‌های کشورهای ترکیه و برزیل را مخدوش کرده و کلا این مسیر به کنار خواهد رفت»

در همین حال، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، خواستار همکاری بیشتر واشینگتن با جامعه بین‌المللی به منظور افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی شده‌اند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از لاریجانی نوشته است که آمریکایی‌ها «کتبا» از ترکیه تقاضا کرده‌اند در پرونده ایران، «وساطت» کند و ایران «به احترام ترکیه و برزیل که دو کشور دوست هستند، بحث تبادل سوخت را با شرایطی که در بیانیه تهران منعکس شد، پذیرفت.»

روز گذشته شنبه همچنین خبرگزاری‌ها گزارش کرده بودند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در نامه‌ای به سران ۲۵ کشور جهان، از توافق هسته‌ای ایران، برزیل و ترکیه دفاع کرده است.

به گفته لاریجانی آمریکایی‌ها «کتبا» از ترکیه تقاضا کرده‌اند که در پرونده ایران، «وساطت» کند و ایران «به احترام ترکیه و برزیل که دو کشور دوست هستند بحث تبادل سوخت را پذیرفت»

اردوغان در این نامه که برای سران کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت، اعضای گروه ۱+۵ و کشورهای منطقه و همسایه ترکیه نیز ارسال شده، توافق‌نامه تهران را «مهمترین گام» برای حل مناقشه اتمی جمهوری اسلامی از طریق دیپلماتیک عنوان کرده است.

وی در نامه مشابهی به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز از وی خواسته توافق‌نامه امضاشده در تهران را نادیده نگیرد.

همزمان، سخنگوی رئیس جمهوری برزیل هم اعلام کرده که بیشتر مفاد بیانیه تهران شامل پیشنهادهایی است که اوباما به لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل ارائه کرده است.

آن‌طور که رسانه‌ها نوشته‌اند باراک اوباما پیش از سفر داسیلوا و اردوغان به تهران، درباره میانجی‌گری برزیل و ترکیه در پرونده هسته‌ای ایران، به آنها نامه نوشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لاریجانی، اگر آمریکا به دنبال مسیر تحریم بود، چرا «دو دولت مهم برزیل و ترکیه را تمسخر» کرده است. مگر شما مزدوران و جنایتکاران دنیا را به بازی و تمسخر نگرفته اید؟
حسنی،

-- Hasani ، May 23, 2010 در ساعت 07:30 AM

این لاریجانی ها در جلو پرده هستند از پشت پرده خبر ندارند. ولی مخ هم ندارند براستی

-- مسعود از پارس ، May 23, 2010 در ساعت 07:30 AM

همه ی حرف های از سر بیچارگی لاریجانی یک طرف، این جمله ی دو دولت مهم ترکیه و برزیلش یک طرف! اگر فرض کنیم که این فهمش از دنیا باشد که به این دو دولت دست چندمی، مهم الحاق می کنه، یک دیدگاه خنده داری از شعور مقامات ایرانی آشکار می شود.
ای کاش می شد مردم عادی تر هم با دولتمردان امریکا حرف بزنند، آنوقت با عدله میشد بهشان فهماند که ج.ا. خالی بسته و بدجوری دستش خالیست. دم خروس ضعف از همه ی هیکلشون بیرون زده این ابالیس مردم فریب.

-- یک ایرانی ، May 24, 2010 در ساعت 07:30 AM