رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹

نخستین سلول زنده مصنوعی ساخته شد

پژوهشگران آمریکایی توانستند برای نخستین بار یک سلول زنده مصنوعی بسازند.
کرگ ونتر، رهبر تیم پژوهشی به هنگام پرده‌برداری از نتیجه ۱۵ سال کار تحقیقاتی اعلام کرد که «این نخستین سلول مصنوعی است که ساخته شده‌است.»

این دانشمندان توانسته‌اند کرومزوم درون یاخته را به طور مصنوعی تولید کنند و امیدوارند از این راه بتوانند باکتری‌هایی طراحی کنند که به بشر در زمینه تولید سوخت زیستی و پاک کردن محیط زیست از مواد خطرناک کمک کند.

با تولید جلبک‌های مصنوعی، جذب گازهای گلخانه‌ای از جو زمین تسریع خواهد شد و این امر می‌تواند به جلوگیری از گرم شدن بی‌رویه کره زمین کمک کند

منتقدان می‌گویند که این دانشمندان «به حیطه اختیارات خداوند» وارد شده‌اند و دستکاری در فرمول‌های زیست بر روی زمین می‌تواند پیامدهای نامطمئنی را در بر داشته باشد.

پژوهندگان تیم کرگ ونتر روز پنج‌شنبه این اتهام را که این تیم سعی دارد «نقش خدا را بازی کند» تکذیب کردند.

یکی از کاربردهای این فناوری این خواهد بود که با تولید جلبک‌هایی ویژه، جذب گازهای گلخانه‌ای از جو زمین تسریع خواهد شد و این امر می‌تواند به جلوگیری از گرم شدن بی‌رویه کره زمین کمک کند. دانشمندان هم‌چنین امیدوارند از زیست مصنوعی برای تولید غذاهای جدید و مواد شیمیایی تازه استفاده کنند.

با این وجود منتقدان هشدار می‌دهند که اگر باکتری‌ها و موجودات مصنوعی در آینده به محیط زیست راه پیدا کنند ممکن است خطری برای زیست طبیعی بر روی زمین باشند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فَتَبـارَکَ الإِنـسانُ أَحسَنُ الخالِقین !!!

-- حسین ، May 21, 2010 در ساعت 10:11 AM

در بيولوژي وبپوتكنولوژي موضوعي است بنام موتاسيون وآن دگرگوني وجهش هاي خودبخودي خصوصيت هاي كرموزمي است كه كنترل آن نامكن است چنانچه وارد چرخه طبيعت شده باشند متلا حشراتي را ميتوانند بادگرگوني ها براي مبارزه با حشرات مضر وارد كنند يا ژنهاي گياهي را تغيير وارد طبيعت كنند آنگاه كه بصورت وسيع وارد چرخه شوند وموتاسيون پيش بيايد معلوم نيست كي وكجا وچه تعدادنوع جديد حاصل ازموتاسيون وتكثيرشان ومحو شدن گياهي يا حشره اي در چرخه طبعي
منظور محو شدن نوعي از انواع اينها مسايل غير قابل كنترل صددرصد است احتمال تهديد براي بشريت بيشتر ميشود

-- عالم بيعمل ، May 21, 2010 در ساعت 10:11 AM