رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۹

جایزه جهانی دموکراسی برای شیرین عبادی

شیرین عبادی، فعال سرشناس حقوق بشر جایزه «انجمن جهانی دموکراسی» را به جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد، کارگردان و نویسنده زندانی تقدیم کرد.

اریک بترمان، رئیس انجمن جهانی جایزه دموکراسی و مدیرعامل رادیو صدای آلمان روز گذشته، پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت این جایزه را در شهر بن آلمان در حضور بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان حقوق بشر و چهره‌های فرهنگی و سیاسی به شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل اعطا کرد.

به گفته آقای بترمان این جایزه به معنای «ابراز همبستگی آزادیخواهان جهان با مردم ایران» است.


شیرین عبادی و اریک بــِتـِرمان

ورنر هویر، معاون وزیر خارجه آلمان نیز در این مراسم گفت که شیرین عبادی در سخت‌ترین زمان، در دوران پس از انتخابات با فشارهای بسیاری روبه‌رو شد، اما از تلاش برای تحقق مردم‌سالاری در ایران دست برنداشت.

وی به خانم عبادی گفت که من در برابر «استواری و دلیری» شما در دفاع از حقوق هم‌وطنانتان تعظیم می‌کنم.

شیرین عبادی در این مراسم گفت: «افتخار این جایزه به کسانی تعلق دارد که در سال‌های گذشته و به‌ویژه یک‌سال اخیر با تمام توان‌شان برای پیش‌برد دموکراسی در ایران فعالیت کرده و بهای آن‌را با جان‌شان پرداخت کرده‌اند.»

وی با تقدیم این جایزه به جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد از آقای پناهی درخواست کرد به اعتصاب غذای خود پایان دهد، تا بتواند با جسمی سالم به «مبارزاتش» ادامه دهد.

جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی که از اسفند ماه گذشته در زندان اوین در تهران زندانی است از پنج روز پیش دست به اعتصاب غذا زده‌ است.

محمد نوری‌زاد، نویسنده زندانی نیز از سه‌شنبه جاری در اعتراض به ضرب و شتم‌اش توسط ماموران زندان، اعتصاب غذا کرده‌ است.

شیرین عبادی: «افتخار این جایزه به کسانی تعلق دارد که با تمام توان‌شان برای پیش‌برد دموکراسی در ایران فعالیت کرده و بهای آن‌را با جان‌شان پرداخت کرده‌اند»

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در ادامهٔ این مراسم با گرامی‌داشت یاد کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز، عمادالدین باقی و ۳۷ خبرنگار دیگری که اکنون در زندان‌های ایران هستند، آزادی بیان را اولین پله دموکراسی دانست.

به گفته وی: ««تا ملتی آزاد نباشد که عقاید خود را بیان کند، چگونه می‌توان تصور دموکراتیک بودن حکومتی را داشت.»

در یک سال گذشته اغلب نشریات و رسانه‌های منتقد و مستقل در ایران توقیف و خبرنگاران آن‌ها زندانی شده‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان نامیده‌ است.

این فعال حقوق بشر در ادامه به نقش «شورای نگهبان» در وضعیت فعلی ایران پرداخت و گفت که این شورا صلاحیت هر فردی را که «کوچک‌ترین انتقاد سیاسی به عملکرد حکومت» داشته باشد، رد می‌کند و خود را موظف به پاسخگویی در این زمینه نیز نمی‌داند.

به گفته خانم عبادی شورای نگهبان بارها از «حق وتو» خود درباره مصوبات مجلس «سوءاستفاده» کرده‌ است.


شیرین عبادی در ساختمان دویچه‌وله در بُن

خانم عبادی در این مراسم هم‌چنین از همکاری شرکت‌های کورپوریشن، نوکیا و زیمنس با دولت ایران در راستای کنترل تلفن‌های همراه و پیامک‌ها انتقاد کرد و گفت: «شرکت‌های غربی هنگام امضای قراردادهای تجاری به راحتی حقوق بشر و آزادی بیان را نادیده می‌گیرند.»

برنده جایزه صلح نوبل ادامه داد: «پی‌گیری مسالمت‌آمیز خواست‌های برحق مردم راه را برای دموکراسی در ایران هموار ساخته و خون پاک جوانانمان، آزادی را به ارمغان خواهد آورد.»

واسلا هاول، فعال دموکراسی‌خواه جمهوری چک و رئیس جمهور پیشین این کشور سال گذشته برنده نخستین دوره این جایزه شد.

جایزه بین‌المللی دموکراسی هر سال به فرد یا سازمانی که در راه دموکراسی تلاش کرده باشد تعلق می‌گیرد و ارزش آن ۱۰ هزار یورو است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عکس این مطلب مرا به یاد دیدار بعضی سران با رئیس جمهور مهر پرور میندازد . فیل و فنجان!

-- منوچهر ، May 25, 2010 در ساعت 10:12 AM