رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹

تظاهرات در هرات علیه حکومت ایران

صدها تن از شهروندان افغانستان با برگزاری یک تظاهرات تند ضد حکومت ایران در هرات و محکوم کردن اعدام فعالان سیاسی در ایران، تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان خشمگین که در میان آنان شمار زیادی از زنان حضور داشتند اقدام به پرتاب تخم مرغ و شیشه‌های رنگ به ساختمان سرکنسولگری ایران در هرات کردند.


تظاهرات در هرات

در این تظاهرات که امروز چهارشنبه به دعوت حزب همبستگی افغانستان برگزار شده بود، اعتراض‌کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه مقامات ایرانی، تصاویری از صحنه‌های اعدام زندانیان سیاسی، مرگ ندا آقا سلطان و ده‌ها زندانی سیاسی دربند ایرانی را حمل می‌کردند.

تظاهرکنندگان با «فاشیستی» خواندن حکومت و «جلاد» توصیف کردن مقامات ایرانی شعارهای «احمدی‌نژاد خونخوار است خامنه‌ای بیمار است»، «زنده‌باد آزادی و دمکراسی» را سر می‌دادند و خواستار توقف اعدام‌ها، پایان شکنجه و آزادی زندانیان سیاسی در ایران بودند.


محکومیت تلاش ایران برای گسترش نفوذ «خطرناک و مافیایی» در افغانستان تحت نام برنامه‌های فرهنگی از جمله مواردی بود که از سوی معترضان عنوان شد.

انتقاد از «ناتوانی» دولت افغانستان در دفاع از شهروندان زندانی این کشور در ایران بخشی دیگر از اعتراض‌ها را تشکیل می‌داد که به گفته تظاهرکنندگان سبب شده‌است دولت ایران خودسرانه افغان‌های زندانی را اعدام کند.

فریدون سلطانی عضو شورای مرکزی حزب همبستگی افغانستان که در جمع اعتراض‌کنندگان حضور داشت در گفت‌وگو با زمانه، هدف از برگزاری این تظاهرات را «ابراز همدردی و همسویی با جنبش اعتراضی مردم ایران» عنوان کرد و گفت این روند تا تحقق آرمان دو ملت همچنان ادامه خواهد یافت.

تظاهرکنندگان خشمگین که در میان آنان شمار زیادی از زنان حضور داشتند اقدام به پرتاب تخم مرغ و شیشه‌های رنگ به ساختمان سرکنسولگری ایران در هرات کردند

به گفته وی کسانی که در ایران اعدام شدند در راه دموکراسی جان خود را از دست دادند و مردم افغانستان مردم ایران را در شرایطی که نمی‌توانند صدای اعتراض خود را بلند کنند، تنها نمی‌گذارند.

سلطانی افزود: «آن‌ها می‌خواهند ملت ایران هم باخبر شود که مردم افغانستان با آن‌ها همدرد است و جهانیان بدانند که در ایران چه می‌گذرد.»

«مردم افغانستان مردم ایران را در شرایطی که نمی‌توانند صدای اعتراض خود را بلند کنند، تنها نمی‌گذارند»

این عضو شورای مرکزی حزب همبستگی افغانستان در واکنش به ادعای ایران که تظاهرات در افغانستان را به حامیان جندالله نسبت داده‌است گفت: «ما ضد طالبان هستیم چه در افغانستان باشند و چه در ایران.»

پیش از این تظاهرات مشابهی علیه حکومت ایران در شهرهای کابل و جلال‌آباد برگزار شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد برادران و خواهران افغانی

-- یک دانشجوی دکترای ایرانی از اروپا ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

نامه ای از فرزاد کمانگر به دانش آموزانش: بابا آب داد

- آژانس ايران خبر - ۱۳۸۹/۲/۲۳


فرزاد همراه با دانش آموزان محرومش

--------------------------------------------------------------------------------

بچه ها سلام،
دلم برای همه شما تنگ شده ، اینجا شب و روز با خیال و خاطرات شیرینتان شعر زندگی میسرایم ، هر روز به جای شما به خورشید روزبخیر میگویم ، از لای این دیوارهای بلند با شما بیدار میشوم ، با شما میخندم و با شما میخوابم . گاهی « چیزی شبیه دلتنگی » همه وجودم را میگیرد .
کاش میشد مانند گذشته خسته از بازدید که آن را گردش علمی مینامیدیم ، و خسته از همه هیاهوها ، گرد و غبار خستگیهایمان را همراه زلالی چشمه روستا به دست فراموشی میسپردیم ، کاش میشد مثل گذشته گوشمان را به «صدای پای آب » و تنمان را به نوازش گل و گیاه میسپردیم و همراه با سمفونی زیبای طبیعت کلاس درسمان را تشکیل میدادیم و کتاب ریاضی را با همه مجهولات زیر سنگی میگذاشتیم چون وقتی بابا نانی برای تقدیم کردن در سفره ندارد چه فرقی میکند ، پی سه ممیز چهارده باشید با صد ممیز چهارده ، درس علوم را با همه تغییرات شیمیایی و فیزیکی دنیا به کناری میگذاشتیم و به امید تغییری از جنس «عشق و معجزه» لکه های ابر را در آسمان همراه با نسیم بدرقه میکردیم و منتظر تغییری میمانیدم که کورش همان همکلاسی پرشورتان را از سر کلاس راهی کارگری نکند و در نوجوانی از بلندای ساختمان به دنبال نان برای همیشه سقوط ننماید و ترکمان نکند ، منتظر تغییری که برای عید نوروز یک جفت کفش نو و یک دست لباس خوب و یک سفره پر از نقل و شیرینی برای همه به همراه داشته باشد .
کاش میشد دوباره و دزدکی دور از چشمان ناظم اخموی مدرسه الفبای کردیمان را دوره میکردیم و برای هم با زبان مادری شعر می سرودیم و آواز میخواندیم و بعد دست در دست هم میرقصیدیم و میرقصیدیم و میرقصیدیم .
کاش میشد باز در بین پسران کلاس اولی همان دروازه بان میشدم و شما در رویای رونالدو شدن به آقا معلمتان گل میزدید و همدیگر را در آغوش میکشیدید ، اما افسوس نمیدانید که در سرزمین ما رویاها و آرزوها قبل از قاب عکسمان غبار فراموشی به خود میگیرد ، کاش میشد باز پای ثابت حلقه عمو زنجیرباف دختران کلاس اول میشدم ، همان دخترانی که میدانم سالها بعد در گوشه دفتر خاطراتتان دزدکی مینویسید کاش دختر به دنیا نمیامدید.
میدانم بزرگ شده اید ، شوهر میکنید ولی برای من همان فرشتگان پاک و بی آلایشی هستید که هنوز « جای بوسه اهورا مزدا» بین چشمان زیبایتان دیده میشود ،راستی چه کسی میداند اگر شما فرشتگان، زادۀ رنج و فقر نبودید ، کاغذ به دست برای کمپین زنان امضاء جمع نمیکردید و یا اگر در این گوشه از « خاک فراموش شده خدا » به دنیا نمی آمدید ، مجبور نبودید در سن سیزده سالگی با چشمانی پر از اشک و حسرت « زیر تور سفید زن شدن » برای آخرین بار با مدرسه وداع کنید و « قصه تلخ جنس دوم بودن » را با تمام وجود تجربه کنید . دختران سرزمین اهورا ، فردا که در دامن طبیعت خواستید برای فرزندانتان پونه بچینید یا برایشان از بنفشه تاجی از گل بسازید حتماً از تمام پاکی ها و شادی های دوران کودکیتان یاد کنید .
پسران طبیعت آفتاب میدانم دیگر نمیتوانید با همکلاسیهایتان بنشینید ، بخوانید و بخندید چون بعد از « مصیبت مرد شدن » تازه « غم نان » گریبان شما را گرفته ، اما یادتان باشد که به شعر ، به آواز ، به لیلاهایتان ، به رویاهایتان پشت نکنید ، به فرزندانتان یاد بدهید برای سرزمینشان برای امروز و فرداها فرزندی از جنس « شعر و باران » باشند به دست باد و آفتاب میسپارمتان تا فردایی نه چندان دور درس عشق و صداقت را برای سرزمینمان مترنم شوید .

رفیق ، همبازی و معلم دوران کودکیتان
فرزاد کمانگر – زندان رجایی شهر کرج
9/12/1386


-- فرزاد کمانگر ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

زنده باد مردم افعانستان از اینکه به فکر ما ازادیخواهان در ایران هستند درود برشما

-- فری ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

به مقامات ایران، عاقبت گل انداختن گردن قاتلی و طناب دار بر گردن معلمی همین است.

-- جواد ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

سپاس بسیار از دوستان افغان.

-- دوست افغانها ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

باز افرین به این غیرت خواهران و برادران افغانستانی که در کنار ازادی خواهان ایرانی هستن امیدوارم ما هم از انها همینطور پشتبانی بکنیم و دوستی بین دو کشور یا بهتر بگم بین دو مردم هرچه بیشتر بکنیم و برای همدیگر احترام قائل بشویم و هیچ وقت ملتی را کمتر از ملتی دیگر ندانیم

-- kk ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

خواهران و برادران عزیز افغانی: درود به شما عزیزان. همانطور که گفتید طالبان همان عملکردی را در افغانستان برعلیه هموطنان شما انجام میدهد که بر علیه ایرانیان در ایران. خامنه‌ای و بن‌لادن در خباثت و بی‌رحمی همتای هم‌اند. اینها دست به هر توطئه‌ای میزنند که جهل را حاکم کنند. تبعیض در همه سطوح : جنسیتی، طبقاتی، بین کارگر ایرانی و افغانی، نژادی و راسیستی سیاست چپاولگرانه‌شان است. درست همین عملکرد را در رابطه با قومیت‌های غیر فارس در ایران انجام میدهند.
سپاه پاسداران بزرگترین نیروی قاچاق مواد مخدر زیر نظر شخص خامنه‌ای است و کارگر شریف افغانی به جرم حمل مواد مخدر اعدام می‌شود. دوستان دردمان یکی است و همدردی‌ و اتحادمان رمز موفقیت‌مان است.
دستتان را می‌فشارم و روی رنجدیده‌تان می‌بوسم.

همسایه قدردان شما

-- بدون نام ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

زنده باد هموطنان قدیمی و هم فرهنگی هایمان مردم هرات.
ننگ باد بر اندیشه ی طالبانی رزیم جمهوری اسلامی

-- مسعود از پارس ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

درود بر ملت آزادی خواه افغانستان

-- آریا ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

حرکت فوق العاده زیباست کاش سران جنبش سبز هم بی پاسخ نمی گذاشتند و اعدام افغانها را به شدت محکوم می کردند

-- آرمانی ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

درود بر سبز اندیشان افغانستان. فراموش نمی کنیم.

سبز ایرانی

-- بدون نام ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

هرچقدر ما با افغانیها بد رفتار کردیم آنها انسانیت نشان میدهند در برابر مشکلات ما.
شرمنده باید باشیم

-- بدون نام ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

اخبار روز در ادامه ایفای نقش توده ای به جای پیکنت رسوا در مقاله ای به عبدی حمله برده که چرا از جمهوری ایرانی به عنوان خشونت گرایی اسم برده اما خودش نظر اسماعیل خویی و ده ها چپ روسی دیگر را علیه جمهوری ایرانی منتشر کرد و حتا در همین مقاله کلمه( روسیه) را از جلوی کلمه (مرگ بر )سانسور کرده صد رحمت به شریعتمداری و ضرغامی
دقت کنید اخبار روز جلوی کلمه مرگ بر .... را سانسور کرده ان وقت به عبدی طعنه میزند (مرگ بر روسیه )
طعنه های روسی

-- shamim rousi ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

هر وقت شما و مارکسیست های دیگر کلمه روسیه را از اخبار منفی سانسور نکردید این دانشجوی فریب خورده خط توده ای امام در سال ۵۹ هم می فهمد که جمهوری ایرانی و نه غزه و نه لبنان و مرگ بر روسیه و چین که ملت ان را خود جوش فریاد کرد تنها راه حل تمام مشکلات ما از ۱۳۲۰ تا کنون است .
اما او تنها نیست .
اسماعیل خویی که از شماست هم از این جمهوری ایرانی وحشت کرد ولی شما عادت دارید به غیر خودی متلک بگویید
ریس دانا که از شماست خواهان برکناری وزیر کار ! شد به عنوان مشکل مملکت !
اما شما به سحابی حمله می برید.
زر افشان که از شماست به جنبش دانشجویی که قهرمانانی چون توکلی و بهاره هدایت و عماد به آور و .... دارد حمله برد و آنها را موج سواران آمریکایی خواند اما شما به او هیچ چیزی نگفتید نظرش را هم با پر رویی پخش کردید
لولا برزیلی چپ و ارباب سابقا مارکسیست شما روسیه طرح نجات از تحریم را ساخته و پرداخته و اجرا کردند آنوقت شما با پر رویی ترکیه لیبرال مذهبی را جنایت کار میدانید چون مانع حمله اسرائیل و امریکا است
تاریخ ایران پر است از ندانم کاری و خیانت و کج سلیقگی مارکسیست ها چه روسی چه هوادار روس چه مخالف روشن شدن نقش روسیه .
شما گاهی رژیم را ا مریکایی مینامید در همان حال از مذاکره و داشتن ارتباط سیاسی همین رژیم با امریکا در هراسید . شما گاهی رژیم را سرزنش میکنید چرا بسته را نمی پذیرد در همن حال وقتی میرود بسته را بپذیرد داد و هوار میکنید که ترکمان چای شد حق هسته ای را فروختند !
شما در مقابل غارت کم نظیر تاریخی روسها سکوت میکنید و ان را اش مالی می فرمایید در همان حال میگوید چرا امریکا خرید نفت را تحریم نمیکند تا این رژیم از پا در بیاید و در همان حال می گویید آمریکا تنها کشوری است که دندان طمع به ایران تیز کرده !
آیا امریکا بیش از روسیه و چین و اعراب و بنین و مالدیو و زیمبابوه و .... ایران را غارت میکند ؟
این نفتی که ما از تحریم خریدنش توسط امپریالیست ها شب و روز نداریم حد اکثر چیزی است که امریکا از ایران در قبل پرداخت ارزش رسمی ان در دنیا خواهد برد .
هواپیمای بوئینگ به ایران خواهد داد در مقابل توپولوف های اسقاطی که روسها هم آنرا استفاده نمیکنند
اگر رژیم ایران مثل ترکیه عاقلانه رفتار کند این مور و ملخ ها از بحرین و کویت تا قطر و عربستان و افغانستان و ... برای ایران شاخ و شانه نخواهند کشید
مسله حقوق بشر و دموکراسی و آزادی خواهی یک مسله داخلی خواهد شد نه انگ آمریکایی !
شما اگر به روسیه تعهد ندارید بگذارید این گره کور روسی از سرنوشت ایران باز شود . پس از ان امکان هر گونه پیش رفتی هست.
ویتنام و چین و روسیه و اروپای شرقی و آمریکای جنوبی این را فهمیدند اما شما مارکسیست های ایرانی ان را نخواهید فهمید .
اخبار روز در ادامه ایفای نقش توده ای به جای پیکنت رسوا در مقاله ای به عبدی حمله برده که چرا از جمهوری ایرانی به عنوان خشونت گرایی اسم برده اما خودش نظر اسماعیل خویی و ده ها چپ روسی دیگر را علیه جمهوری ایرانی منتشر کرد و حتا در همین مقاله کلمه( روسیه) را از جلوی کلمه (مرگ بر )سانسور کرده صد رحمت به شریعتمداری و ضرغامی
دقت کنید اخبار روز جلوی کلمه مرگ بر .... را سانسور کرده ان وقت به عبدی طعنه میزند (مرگ بر روسیه )
طعنه های روسی

-- zamzameh hay rousi ، May 20, 2010 در ساعت 12:56 PM

داغ فرزاد و یاران به سنگینی همه کوههای عالم دل سوگوار ما را می فشرد؛ اما تظاهراتهای پیهم در افغانستان زیر سلطه ی امپریالسم آمریکا و طالبان و دیگر جنایتکاران به پشتیبانی از پنج جانباخته، بدون تردید مرهمی بر زخم قلبمان است. بر سازمانها و احزاب مترقی ایران است که نیرو های انقلابی و آزادیخواه افغانستان را دریابند.
سلام سرخ و آتشین بر افغانهایی که در شرایطی سخت ابراز همبستگی با مردم ایران را مسولیت خود پنداشتند!

-- mazyar ، May 21, 2010 در ساعت 12:56 PM

درود بر برادران و خواهران افغان. باز هم میگویم، مقایسه کنید غیرت و معرفت افغانها را با عربهای فلسطینی که سالها از گلوی ما زدند و به شکم آنها ریختند ولی دریغ از یک بیانیه در حمایت از مردم مظلوم ایران

-- بخت النصر خراسانی ، May 21, 2010 در ساعت 12:56 PM

B baradaran Afghan!
Agar mikhahid silh dar mantagheh bashad in regime ra ba ham risheh kan konim.
Baradaran ghazeh v Lobnan tazahorat nemikonand cher ? Jireheshan dar khatareh !

-- بدون نام ، May 21, 2010 در ساعت 12:56 PM

سلام به همه دوستان ایرانی
بله ما هم به پشتیبانی از مردم آزادیخواه ایران زمین و بخاطر تقبیح رفتار وحشیانه دولت ستمگر ایران, دیروز این تظاهرات را براه انداختیم. امیداریم که خداوند زودتر این زمامداران جانی را سرنگون سازد.

-- خالد ، May 21, 2010 در ساعت 12:56 PM

با سپاس فراوان از خواهران و برادران افغان و ابراز همدردی با ما، ملت ستمدیده ایران زمین. فراموش نخواهیم کرد.

-- کورش ، May 21, 2010 در ساعت 12:56 PM

خالد عزیز، همجواری دو کشورمان و از ریشه‌های تاریخی هم‌خانواده بودنمان را، هم در غارتگران خودی و هم "بین‌الملل" همسایه چشیده‌ایم.
این نه عرق ملی، بل‌که همبستگی سرکوب شده‌گان است که تازیانه دیرینه بر پشت‌مان را از نسیان بیرون می‌کشد. بعد از استفاده کامل جمهوری اسلامی از حزب توده و چریک‌های فدایی، عده زیادی به شوروی گریختند وعده‌ای هم به افغانستان «اعزام» شدند. این بازوی دست نشانده شوروی، وقیحانه حتا برای شما رادیو راه‌اندازی کرد. گویا برای گوسفندان چوپان فرستاده بودند.
بی‌رحمی و خیانت به افغانی و ایرانی و چاکری برای قدرت پرستان کمونیست نه تنها حکومت "ضد امپریالیست" اسلامی را مستقر کرد، بل‌که بازوی استقرار طالبان بر شما شد. نتیجه همین شد که می‌بینیم. افغانی از دست طالبان افغانی به ایران می‌گریزد و بدست طالبان ایرانی اعدام می‌شود.
باید چشمانمان را به تاریخ باز کنیم. در دور جدید نباید اجازه داد عُمال دست نشانده که همواره سازمانیافته عمل می‌کنند، رنجهای مردم رنجدیده را رنج خود بنامند و خود را رهبر و موتورمان جا بزنند.

-- بدون نام ، May 21, 2010 در ساعت 12:56 PM

اینکه رفقای افغان به قتل عام هموطنان خود به دست نیروهای ناتو و آمریکا هیچ اعتراضی نمی کنند اما برای 5 تروریست اعدامی در ایران تظاهرات می کنند یک کم مشکوک نیست؟

-- میم ، May 21, 2010 در ساعت 12:56 PM

آزادی های کنونی افغانهادر نبودن طالبان است .نویسنده ناشناس کشتار افغانها را در ورزشگاه کابل و سنگسار زنان را فراموش فرموده اند .اگر نیروهای ناتو نباشند طالبانهای افغان به کمک آخوندها دو باره همان برنامه های گذشته را پیاده خواهند کرد .بهمین سبب است که ج.ا برای رفتن نیروهای ناتو سینه چاک است .شما اگر راه بهتری برای آزادی افغانها میشناسید که در 32 سال گذشته انجام نداده اند بفرمایید وگرنه شعار دادن از کنج خانه را همه بلدند

-- بهنام ، May 22, 2010 در ساعت 12:56 PM

راستی این تظاهرات برای افراد مشکوک است که خود مزدور اند و یا بی احساس در همین چند رهپیمایی شاهد شعارهای ضد امریکای و پاکستانی نیز بودیم از آن جای که حزب همبستگی را میشناسم حزب مردمی است که تن به سازش نداده و نمیدهد ولی آقا و خانم میم شاید آنان تظاهرات ضد امریکایی و دولت پوشالی را هم ترتیب بدهند باز هر کس نیاید ؟؟؟؟
حرف زدن ساده است اما در میدان عمل ایستادن شهامت میخداهد
درود بر شما

-- کریم ، Jun 4, 2010 در ساعت 12:56 PM