رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹
شیرین عبادی درخواست کرد:

سفر نماینده بان کی‌مون به ایران

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، باردیگر از دبیرکل سازمان ملل خواست پیش از آنکه اعدام‌های دیگری در ایران صورت بگیرد، نماینده خود را به تهران بفرستد.

خانم عبادی در گفتگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از بان‌ کی‌مون خواسته که گزارشگر ویژه خود در امور «بازداشت‌های خودسرانه» و «شکنجه» را هرچه سریع‌تر به ایران اعزام کند.


شیرین عبادی در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته ایران نیز در نامه‌ای از آقای بان این درخواست را مطرح کرده بود.

ناوی پیلای، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به این درخواست خانم عبادی و درخواست‌های مشابه دیگر، اعلام کرده که سال آینده میلادی به ایران سفر خواهد کرد.

ایران از سفر خانم پیلای به تهران به منظور بررسی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی استقبال کرده است.

شیرین عبادی افزوده که از زمان ریاست صادق لاریجانی، «هر چه بیشتر شاهد زوال استقلال قوه قضائیه هستیم»

عبادی در بخش دیگری از این گفتگو، با محکوم کردن اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران، از اجرای حکم سایر متهمان سیاسی که به اعدام محکوم شده‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

این برنده جایزه صلح نوبل افزوده که از زمان ریاست صادق لاریجانی، «هر چه بیشتر شاهد زوال استقلال قوه قضائیه هستیم.»

به گفته وی، در دادگاه‌هایی که از زمان ریاست لاریجانی بر قوه قضائیه تشکیل شده است، «سیاست نقش عمده را بازی می‌کند.»

عبادی همچنین در خصوص تبرئه حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان از شکایات وی علیه این روزنامه گفت: ‌«این نیز نمونه دیگری از عدم استقلال محاکم دادگستری است.»

شیرین عبادی از جمله فعالان صلح و حقوق بشر است که بارها نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و برخورد‌های «خشونت‌بار دولتی» با معترضان به نتیجه انتخابات اعتراض کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آفرین بر شما خانم عبادی، بکار شایانتان ادامه دهید. موفق و پیروز باشید.

-- نگران ایران ، May 20, 2010 در ساعت 02:00 PM

«ناوی پیلای، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به این درخواست خانم عبادی و درخواست‌های مشابه دیگر، اعلام کرده که سال آینده میلادی به ایران سفر خواهد کرد.» سال آینده میلادی؟ یعنی 7 ماه دیگر؟ منتظرند ده هزار نفر دیگر را اعدام کنند؟

-- MARYAM RAEESDANA ، May 20, 2010 در ساعت 02:00 PM

انگاری که می خواهند تخم مرغ دو زرده بگذارند که گفتند سال آینده!!!
براستی این سازمان ملل هم اجازه اش دست از ما بهتران هست که باید ببینند به مصلحت نظام هست که 30 سال پیش با کلک و حقه از ما بهتران غربی بر مردم نا آگاه تحمیل کردند یا نه؟

-- مسعود از پارس ، May 20, 2010 در ساعت 02:00 PM