رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹

موافقت چین و روسیه با تحریم ایران

بدنبال اعلام ایالات متحده مبنی بر موافقت چین و روسیه با پیش‌نویش قطعنامه تحریم ایران، روسیه نیز این خبر را تائید کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که واشینگتن درباره پيش‌نويس قطعنامه‌ای «سختگیرانه» برای دور چهارم تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران، با روسیه و چين و سایر اعضای دائم شورای امنیت به توافق رسيده است.


به گفته وی، این پيش‌نويس، میان اعضای شورای امنيت از جمله ترکيه و برزيل نیز توزيع شده است.

خانم کلینتون، موافقت ایران با طرح تبادل سوخت در شرایطی که مقام‌های این کشور می‌دانند شورای امنیت به سمت تحریم جمهوری اسلامی پیش می‌رود را «اتفاقی» ندانست.

خانم کلینتون، موافقت ایران با طرح تبادل سوخت در شرایطی که مقام‌های این کشور می‌دانند شورای امنیت به سمت تحریم جمهوری اسلامی پیش می‌رود را «اتفاقی» ندانست

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز با تائید خبر توزیع این پیش‌نویس میان ۱۰ کشور عضو غیردائم شورای امنیت، هدف این قطعنامه را «افزایش هزینه‌ای که مقام‌های بلندپایه ایران به دلیل ادامه سرپیچی از جامعه بین‌المللی می‌پردازند و تشویق این کشور به حل و فصل صلح‌آمیز نگرانی‌های جهانی درباره برنامه اتمی خود» اعلام کرد.

به گفته خانم رایس، این قطعنامه با طرح تبادل سوخت اتمی ارتباطی ندارد و به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران تدوین شده است.

این در حالی است که ماریو لوئیزا ریبریو، سفیر برزیل در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که کشورش، در مذاکرات بررسی این قطعنامه شرکت نخواهد کرد.

برزیل و ترکیه که در تلاش برای میانجی‌گری میان ایران و غرب بر سر برنامه اتمی تهران هستند، همراه با لبنان، با تحریم ایران مخالفت می‌کنند.

ماریو لوئیزا ریبریو، سفیر برزیل در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که کشورش، در مذاکرات بررسی این قطعنامه شرکت نخواهد کرد

در حالی‌که متن قعطنامه تحریم ایران هنوز به طور رسمی منتشر نشده، اما خبرگزاری رویترز، بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است.

این پیش‌نویس، تحریم‌های قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را تشدید کرده و مجازات‌های جدیدی علیه این کشور چون «نظارت» بر مبادلات مالی بانک‌های ایرانی و جلوگیری از افتتاح شعبه‌ها و نمایندگی‌های این بانک‌ها که فعالیت‌هایی مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی انجام می‌دهند و اتخاذ تدابیر سخت‌تر برای بازرسی کشتی‌های ایرانی و محموله‌های ایران در کشتی‌های خارجی پیشنهاد کرده است.

در پیش‌نویس قطعنامه تحریمی جدید نوشته شده که شمار دیگری از مقام‌ها و شرکت‌های متعلق به سپاه پاسداران و دولت جمهوری اسلامی به فهرست تحریم‌های جهانی اضافه می‌شوند.

بر اساس توافقنامه تهران با برزیل و ترکیه، قرار است تهران ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به تركيه ارسال كرده و در مقابل ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دريافت كند. ناظران، توافق تهران با پیشنهاد مبادله سوخت را دیرهنگام ارزیابی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هر چند هنوز متن این قطعنامه منتشر نشده، اما به توجه به چند بند اشاره شده توسط رویترز کاملا مشهود است که این تحریم ها هم خوانی چندانی با اتخاذ مواضع ایالای متحده و متحدان غربی اش ندارد. و ظاهرا جدیت و سختگیری از تحریم ها به یک تبلیغات رسانه‌ای بسنده نموده است.
هر چند بنده کاملا مخالف اعمال تحریم هایی هستم که مستقیم و غیر مستقیم به سفره مردم مرتبط گردد، اما انتظار می رود تحریم هایی در پیش گرفته شود که برخی از اشخاص عالیرتبه سپاه و مقامات کشوری خاش را مد نظر قرار دهد. که ظاهرا قرار نیست چنین مواردی در این قطعنامه در نظر گرفته شود.

-- راژان ، May 19, 2010 در ساعت 12:00 PM