رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹

آمریکا: تلاش برای تحریم ایران ادامه می‌یابد

ایالات متحده اعلام کرد که توافق تهران با برزیل و ترکیه بر سر مبادله سوخت اتمی، برنامه آمریکا جهت تلاش برای تحریم این کشور را تغییر نمی‌دهد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید افزود: «اهمیت این طرح کمتر از طرحی است که ایران در وین با آن موافقت کرد.»


رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید

این مقام آمریکایی، انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران را «گامی مثبت» دانست، اما افزود که «اظهارات و اقدامات مقام‌های بلندپایه ایران با یکدیگر هماهنگ نیست.»

وی پافشاری ایران بر ادامه غنی‌سازی تا سطح ۲۰ درصد را در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

این مقام آمریکایی، انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران را «گامی مثبت» دانست، اما افزود که «اظهارات و اقدامات مقام‌های بلندپایه ایران با یکدیگر هماهنگ نیست»

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه نیز از توافقنامه امضاشده در تهران استقبال کرد، اما این سوال را مطرح کرد که آیا این توافقنامه به تنهایی کافی است یا خیر؟

آقای مدودف اظهار امیدواری کرد که بتواند به زودی با لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل مکالمه تلفنی انجام دهد تا «اطلاعات دست اول» را از او بگیرد.

چین هم از توافق امضاشده در تهران استقبال کرد و خواستار ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه اتمی جمهوری اسلامی شد.

رئیس جمهوری برزیل این موافقتنامه را یک «موفقیت دیپلماتیک» دانست و گفت: «بدون اعتماد، نمی‌توان سیاست را پیش برد. باید اعتماد کرد. من فکر می‌کنم دستاوردی بزرگ کسب کردیم»

سخنگوی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، فرانسه و بریتانیا نیز شب گذشته با استقبال از توافق تهران با برزیل و ترکیه، خواستار همکاری بیشتر از سوی جمهوری اسلامی شدند.

با این حال، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفته که باید به این توافق خوشبین بود و دیگر نیازی به افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران نیست.

لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل نیز این موافقتنامه را یک «موفقیت دیپلماتیک» دانست و گفت: «بدون اعتماد، نمی‌توان سیاست را پیش برد. باید اعتماد کرد. من فکر می‌کنم دستاوردی بزرگ کسب کردیم.»

بر اساس توافقنامه تهران، قرار است ايران ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به تركيه ارسال كرده و در مقابل ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دريافت كند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

معلوم بود دیر یا زود چین هم به این جمع می پیوندد.
این مصیبت بزرگ رو به مقام عظما و شرکا تسلیت عرض میکنم

-- تولبار جنبش سبز ، May 18, 2010 در ساعت 12:00 PM