رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹

ایران با مبادله سوخت در ترکیه موافقت کرد

ایران اعلام کرد در جریان مذاکره با تركيه و برزيل بر سر مبادله سوخت اتمى، توافق کرده است این مبادله در خاک ترکیه انجام شود.

بر اساس این توافق، جمهوری اسلامی باید بخش عمده اورانيوم كمتر غنى‌شده خود را با سوخت ۲۰ درصدى كشورهاى غربى مبادله کند.


سخنگوى وزارت امور خارجه ايران امروز دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبر تلويزيون دولتى گفت: «ايران ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به تركيه ارسال كرده و در مقابل ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دريافت مى‌كند.»

خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند که لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و محمود احمدی‌نژاد، از صبح امروز مذاکرات سه جانبه خود درباره مبادله سوخت اتمی را در تهران آغاز کردند.

خبر توافق ایران با پیشنهاد مبادله سوخت وین، اندکی پس از این دیدار منتشر شد.

پیش‌تر خبرگزاری‌ها نوشته بودند که رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، گفته که بعيد است همزمان با رئيس جمهوری برزيل به تهران سفر کند، چرا که ايران تلاشی برای حل مسئله اتمی از خود نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا، آقای مهمانپرست افزوده است: «ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته می‌شود.»

پس از انتشار خبر توافق ایران با مبادله سوخت در خاک ترکیه، رجب طیب اردوغان گفت که دیگر نیازی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی نیست و باید به این توافقنامه با دید مثبت نگریست

به گفته وی «وقتی موافقت نهایی بین ایران و گروه وین به امضا برسد، میزان ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ما با نظارت ایران و آژانس در ترکیه نگهداری می‌شود.»

پس از انتشار خبر توافق ایران با مبادله سوخت در خاک ترکیه، رجب طیب اردوغان اظهار داشت که دیگر نیازی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی نیست و باید به این توافقنامه با دید مثبت نگریست.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده پیش از مذاکرات سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه گفته بود که گمان نمی‌کند ایران پیش از افزایش تحریم‌ها به درخواست‌های جهانی برای شفاف‌سازی برنامه اتمی خود پاسخ مثبت دهد.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه که جمعه گذشته، میزبان داسیلوا بود نیز گفته بود به نظر نمی‌رسد برزيل بتواند در پرونده ايران، به موفقيتی دست یابد.

آقای مدودف، سفر داسیلوا به تهران را آخرين شانس برای پيدا کردن راهی ديپلماتيک درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان غربی از مفهوم کلمه تقیه خبر ندارند.
قول روباه, چه نوشتاری باشد و چه کلامی, قابل اطمینان نیست. به یقین باید گفت که این دسته جماعت چه زمانی به حرفشان وفولشان عمل کرده اند, که الان دفعه دوم باشد.

-- امیر سایه ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

در آغاز و پایان دروغ است وبس شش ماه پیش هم در ژنو همین داستان را پذیرفتند و بازهم زیرش زدند اکنون نوبت ترکها وبرزیلیان است که دست انداخته شوند .اشغالگران در 8 ماه آن اندازه که برای ساخت یکی دو تا بمب بکار آید در گوشه و کنار کشور جا سازی کرده اند.آنهاجز به اعدام وبمب هسته ای و باجگیری نمی اندیشند .

-- بهنامl ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

این پیروزی را باید به قدرتهای بزرگ و جهانخوار تبریک گفت.

این هم سرانجام شعارهای دفاع از منافع ملی

-- بدون نام ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

هم چوب را خوردیم و هم پیاز را.

-- بدون نام ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

اینا دیگه کین بابا...
یک هفته مهلت خواسته برای ارسال نامه به آژانس. خب اگر یا یک ماه دیگه هم این نامره رو فرستادن یعنی اینکه جمهوری اسلمای ایران همه چیش درسته.
اما نمی فرستن ، نمی فرستن آقا، نمی فرستن.
اینا دنبال اینن که جامعه جهانی با این قال و وعده وعیدها گوش خودش رو در برابر سر‌کوب های قبل از سالگرد اعتراضات مردم ایران "کر" کنن.
بگیرن، بکشن، اعدام کنن، سر کوب کنن...
آخر سرم دمکراسی و حقوق بشر کشک آمریکایی و اروپایی سکوت خواهد کرد...

-- راژان ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

اینها ۳۱ سال هست دارند دنیا رو سر میدوانند. غرب باید تحریم‌نامه را تصویب کند ولی اجرایش رو بگذارد برای اولین تخلف ایران بعد از این موافقت. در ضمن آقای ترکیه و اقای برزیل تمام مسئولیت تخلفات احتمالی ایران را به عهده بگیرند. انوقت ببینیم آقای ترکیه و اقای برزیل حاظر هستند حتی به جای امضا توف دهان روی اون قرارداد ...بندازند!!! با این کار ایران فقط سعی میکند وقت بخره برای حل مشکلات سیاسی و از همه بزرگتر اجتماعی و اقتصادیش. غرب هم وقت میخرد هم برای جنبش مردمی بلکه بتواند این مشکل را قبل از حمله نظامی برایش کم‌هزینه‌تر حل کند و هم برای پیدا کردن یک راه‌حل اساسی، چیزی که جورج‌بوش پشت گوش انداخت و حتی با جنگ عراق و افغانستان حتی خیلی مشگلتر کرد.

-- مهران ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

حالا : رقص و شادی ، رقص و شادی ...
یالا یالا رقص و شادی ...

-- Barobax ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

می گویند یک دزدی در هنگام نیمه شب قفل مغازه ای رامی برید البته با اره . یک رهگذری در حال گذر میان بر از بازار بود به این دزد در حال خلاف روبرو میاید می پرسد خیر باشد در این مو قع پاسی از نیمه شب گذشته چه کارها می کنید دزد مکار با زرنگی تمام جواب میدهد که دارم ساز میزنم ان رهگذر هم که ساز را با صدا می شناخت بجای اینکه بپرسد کو سازات می گوید پس صدایش کو دزد کلک با خونسردی جواب میدهد که فردا صدایش در میاید.
حال با توجه به حال وروزگار رژیم که همان دزد حیله گر است صدای کارش فردا قبل ازاینکه مرکب مذاکراتشان خشک شود در میاید.

-- Hamid ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

از : زیر پوشش منافع من کو ؟
عنوان : عوامل روسیه در وب سایت های زنجیره ای روسی با بزرگ کردن نقش ترکیه و پنهان کردن نقش لولا برزیلی سعی در بر هم زدن توافق بین ج ا و غرب را دارند
توده ایها و عوامل مزدور روسیه از اینکه می بینند دست روسیه از غارت ایران و غرب هم زمان قطع شده عصبانی هستند و حتا در رادیو امریکا عوامل نفوذیشان یکدفعه یاد منافع ایران ! افتاده اند . یکی نیست بگوید بلاخره منافع ایران در رویارویی با غرب و جنگ است یا دست شستن از ۱۲۰۰ کیلو اورانیوم بی خاصیت ؟
شما دارد باز تحریک میکنید تا یک رادیکال ابله در ج ا باز یاد مبارزه ضد امپریالیستی ( روس محور ) که ۳۱ سال است شاه کلید تمام گرفتاریهای مملکت است بیفتد و معامله را بر هم زند .
الان عوامل توده ای در حکومت مشغول تحریک هستند .
....

-- jasousan rousieh ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM


جمهوری اسلامی گفته است 1200 کیلوگرم سوخت 305 درصدی به ترکیه می دهد در مقابل 120 کیلوگرم سوخت 20 دزصدی می گیرد اما باید به این مسئله فکر کرد که اگر جمهوری اسلامی به طور مثال 2400 کیلوگرم سوخت داشته باشد و فقط 1200 کیلوگرم انرا عنوان کرده باشد پس نتیجه به نفع ج اسلامی خواهد بود چون دوباره همه را فریب داده است حالا اگر به جای 2400 کیلوگرم3600کیلوگرم داشته یاشد و این میزان سوخت را رو نکرده باشد پنهان کرده باشد چه می شود ؟
اسرائیل زیر بار چنین توافق نامهی بی نخواهد رفت چون یک فریب کاری جدید از طرف تهران است

-- reza ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

پایان جنگ 8 ساله ؟

-- بدون نام ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

این ها هم مردم خودشان را با دروغ به بازی گرفته اند هم مردم دنیا را. غرب اگر گول بخورد و به این ها حمله نکند اشتباه محض کرده است.

-- بدون نام ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

به هرصورت که باشد، انقلاب مشروطه باید به آخرین
هدفش که فروپاشانیده کردن قوانین الهی - اسلامی
است برسد. یعنی کشورایران دارای مجلس قانونگذاری باید بشود چه ملی وچه اسلامی که باشد مجلس شورا باید برود.باجنگ یا با دیپلماسی

-- َArsez@yahoo.com ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

« حق مسلم» ما یادش به خیر.

کجایند «خط قرمز»های ما؟

«دُر غلتان»م کجاست؟

رهبر «فرزانه» مان یادش به خیر.

-- بدون نام ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

پيداکنيد رابطه انتخابات انگليس و علامت وی احمدی نژادرا!!

-- hashemi ، May 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

خبر خوش هسته ایی.
جام زهر نوش جان رهبر باد که تا دیروز همه اش به تهدید و خزبلعات گویی دلخوش کرده بود

-- فریبرز ، May 18, 2010 در ساعت 12:00 PM