رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

آمریکا: موضوع میانجی‌گری بزریل وقت‌کشی است

دولت باراک اوباما روز چهارشنبه ایران را متهم کرد که با پیش کشیدن موضوع «پذیرش میانجیگری برزیل» در کشمکش هسته‌ای، قصد وقت‌کشی دارد. ایالات متحده هم‌چنین اعلام کرد که این کشور هم‌چنان بر عزم خود برای اِعمال تحریم‌های تازه علیه ایران استوار است.

روزنامه‌های چاپ ایران روز گذشته (پنج‌شنبه)، از «موافقت اصولی ایران با پیشنهاد هسته‌ای برزیل» خبر داده‌بودند. این در حالی است که برزیل روز چهارشنبه این ادعای ایران که آن کشور به جمهوری اسلامی پیشنهاد مبادله هسته‌ای داده‌است را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دنیل رسترپو، مشاور ارشد باراک اوباما در امور آمریکای لاتین این حرکت تهران را «یک تاکتیک برای وقت‌کشی» توصیف کرد و افزود:
«ظاهراً ایرانیان می‌خواهند از راه تعامل با بزریلی‌ها و دیگران برای خودشان زمان بیشتری فراهم کنند.»

مشاور ارشد باراک اوباما: به باور ما زمان گام نهادن به جلو در شورای امنیت سازمان ملل رسیده‌است و این مؤثرترین وسیله برای رسیدن به یک نتیجه مثبت در زمینه این موضوع است

رسترپو که در یک نشست سرمایه‌گذاری آمریکای لاتین سخن می‌گفت افزود:
«همان‌طور که دولت ما صریحاً گفته‌است، به باور ما زمان گام نهادن به جلو در شورای امنیت سازمان ملل رسیده‌است و این مؤثرترین وسیله برای رسیدن به یک نتیجه مثبت در زمینه این موضوع است.»

ایالات متحده و هم‌پیمانانش می‌کوشند با اجرای سیاست دومسیرهٔ مذاکره و تحریم، حکومت ایران را به چشم‌پوشی از برنامه هسته‌ای خود ترغیب کنند.
پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای در خارج از ایران از راه‌های کاهش نگرانی غرب در مورد کاربرد نظامی برنامه هسته‌ای ایران توصیف شده‌است

سخنگوی وزارت خارجه برزیل روز گذشته اعلام کرد که در جریان سفر ماه گذشته سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل به تهران پیشنهاد چنین مبادله‌ای در خاک برزیل به ایران ارائه نشده‌است.

این در حالی است که تارنمای رسمی محمود احمدی‌نژاد نیز در خبرهای خود در مورد مسئله مبادله سوخت با برزیل گزارش داده است.

Share/Save/Bookmark