رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

هشدار کانون نویسندگان به «افزایش اختناق»

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای «فشار روزافزون بر ناشران مستقل» را محکوم کرد و نسبت به «روند رو به افزایش سانسور، اختناق و سرکوب فرهنگی» هشدار داد.

در این بیانیه که در سایت‌های خبری منتشر شده، آمده‌ است: «امسال در نمایشگاه کتاب، برگزارکنندگان نه‌تنها با ایجاد گشت‌های نامحسوس و سانسورچی‌های آن‌لاین فضایی رعب‌آور ایجاد کرده‌اند، که پا را از این فراتر نهاده و در حرکتی بی‌سابقه پروانهٔ نشر تنی چند از ناشران را لغو و برخی از آن‌ها را به مراجع امنیتی احضار کردند.»


نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

کانون نویسندگان همچنین به جلوگیری از ورود شماری از ناشران سرشناس به نمایشگاه کتاب تهران و اجازه ورود «مشروط و ملتزم» به برخی دیگران از ناشران اعتراض کرده‌ است.
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از چهاردهم اردیبهشت‌ماه در تهران آغاز به کار کرد.

این بیانیه افزوده‌‌است: «چند سالی است نه‌تنها از حضور برخی از ناشران مستقل در نمایشگاه کتاب جلوگیری می‌کنند، بلکه آن‌ها را در چنان تنگناهای حرفه‌ای قرار داده‌اند که شماری از این ناشران، برای تن ندادن به تهدید و توهین و تحقیر، عطای ورود به نمایشگاه کتاب و رویارویی با برگزارکنندگان آن را به لقایش بخشیده‌اند.»

کانون نویسندگان به جلوگیری از ورود شماری از ناشران سرشناس به نمایشگاه کتاب و اجازه ورود «مشروط و ملتزم» به برخی دیگران از ناشران اعتراض کرده‌ است

کانون نویسندگان ایران نهادی فرهنگی و صنفی است که در سال ۱۳۴۷ خورشیدی از سوی جمعی از نویسندگان ایران پایه‌گذاری شده است.

برچیدن کتب مراجع تقلید منتقد از نمایشگاه
از سوی دیگر گزارش‌های رسیده از نمایشگاه کتاب تهران، حاکی از جمع‌آوری تمامی آثار آیت‌الله حسین‌علی منتظری و آیت‌الله یوسف صانعی، دو تن از مراجع تقلید شیعه‌ از این نمایشگاه است.

به نوشته تارنمای خبرآن‌لاین، مسئولان نمایشگاه، کتاب‌های مرتبط با آیت‌الله صانعی را از نمایشگاه جمع‌آوری کرده و در محل دفتر فرهنگی مصلای تهران نگهداری کرده‌اند.

گفته می‌شود به ترجمه کتاب «التعلیقه علی تحریر الوسیله»، کتاب جدید آیت‌الله صانعی که از سوی «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی» منتشر شده نیز اجازه نمایش داده نشده‌ است.

مسئولان وزارت ارشاد همچنین با همراهی برخی مأموران امنیتی کتاب‌های مربوط به آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید درگذشته را نیز از غرفه‌های نمایشگاه برچیدند.

این در حالی است که تمامی این کتاب‌ها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ است.

آیت‌الله منتظری و صانعی دو تن از مراجع تقلید منتقد دولت هستند که در ناآرامی‌های اخیر ایران از معترضان حمایت کرده‌اند.

مسئولان وزارت ارشاد با همراهی برخی ماموران امنیتی کتاب‌های مربوط به آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید درگذشته را از غرفه‌های نمایشگاه جمع‌آوری کرده‌اند

بنا به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مجوز «انتشارات بنیاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله شهید بهشتی (بقعه)» نیز برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال لغو شده‌ است.

یکی از مسئولان دفتر بنیاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله بهشتی گفت: «مطابق هر سال غرفه‌ای برای ارائه آثار آیت‌الله بهشتی در نمایشگاه تهیه کرده و مبلغ آن را پرداختیم اما با مراجعه به مسئولان نمایشگاه متوجه شدیم که ما به طور کلی از حضور در نمایشگاه کتاب محروم شده‌ایم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کانون نویسندگان باید بداند ملت ایران پشت و پناه انها خواهند بود و هرگونه اعتراضشان را حمایت خواهند کرد کانون نویسندگان از حمایت ملت ایران برخوردارند و مزدوران اجیر شده اشغال گر باید هرچه زودتر دست از ازارو اذیت و سرکوب مردم بردارند وبه حقوق انسانی هر ایرانی احترام بگذارند هر چند ظالم هرگز تسلیم مظلوم نمی شود .

-- جمشید ، May 7, 2010 در ساعت 11:08 AM