رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹
قانون‌گزاران آمریکایی:

«مانع از سفر احمدی‌نژاد به نیویورک شوید»

شماری از قانون‌گزاران آمریکایی، خواستار جلوگیری از سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک شدند. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا می‌گوید برای تعدادی از اعضای هیات ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس نیویورک، روادید صادر شده است.

آن‌طور که خبرگزاری فرانسه نوشته است، ۱۴ سناتور دموکرات، در نامه‌ای به هیلاری کلینتون نوشته‌اند که دلیل «قانع‌کننده‌ای» برای سفر احمدی‌نژاد به نیویورک وجود ندارد.


هيات نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد، برای شرکت در اجلاس بازنگری پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که دوشنبه آينده در نيويورک آغاز می‌شود، درخواست رواديد کرده است.

به نوشته سناتورهای آمریکایی، «درست نیست که اجازه داده شود با سفر احمدی‌نژاد، تلاش‌ها برای جلوگیری از دستيابی گروه‌های تروريستی و دولت‌های یاغی به سلاح‌های اتمی به تمسخر گرفته شود.»

«دولت آمریکا دارای اختیارات قانونی برای رد درخواست احمدی‌نژاد و جلوگیری از ورودش، حتی اگر قرار باشد وی تنها به سازمان ملل متحد برود، هست. از این اختیارات استفاده کنید»

در این نامه آمده است: «دولت آمریکا دارای اختیارات قانونی برای رد درخواست احمدی‌نژاد و جلوگیری از ورودش، حتی اگر قرار باشد وی تنها به سازمان ملل متحد برود، هست. ما از شما می‌خواهیم از این اختیارات استفاده کنید.»

شماری از اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز قصد واشینگتن برای اعطای روادید به محمود احمدی‌نژاد را «منزجرکننده» دانسته‌اند.

به گفته آنها حضور احمدی‌نژاد در نیویورک، مروج «تنفر و خشونت در خاک آمریکا» خواهد بود.

«درست نیست که اجازه داده شود با سفر احمدی‌نژاد، تلاش‌ها برای جلوگیری از دستيابی گروه‌های تروريستی و دولت‌های یاغی به سلاح‌های اتمی به تمسخر گرفته شود»

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند واشینگتن نباید اجازه دهد «یک دیکتاتور خطرناک، از آزادی و تعهد آمریکا برای میزبانی یک کشور به منظور حضور در سازمان ملل متحد، برای گسترش پیام نفرت و خشونت استفاده کند.»

این در حالی است که فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، روز گذشته (جمعه) گفت که برای تعدادی از اعضای هیات ایرانی، روادید صادر شده است.

آقای کراولی با اين حال افزود که نمی‌داند آيا رواديدی برای احمدی‌نژاد نیز صادر شده است يا خیر.

پیش‌تر، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، به آقای احمدی‌نژاد هشدار داده بود که در این اجلاس، «شبهه» ایجاد نکند.

اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از سوم ماه مه، دوشنبه آينده، در مقر سازمان ملل در نيويورک آغاز می‌شود و تا ۲۸ ماه مه (هفتم خرداد ماه) ادامه خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من نیز اقدام بسیار درستی است که جلو احمدی نژاد گرفته شود. از دید ایشان همه چیز بازی است. آدم هر چه از دهنش در میاید بگوید و انگار نه انگار دوباره برای امریکا ویزا بگیرد؟ حضور ایشان در ایران هم مروج «تنفر و خشونت" است. به نظر من دیکتاتوری، بی قانونی و بیعدالتی آثار عمیقی بر روح و روان مردم ایران به جا گذشته است که شاید اثرات منفی ان تا چندین نسل ادامه یابد.

-- بدون نام ، May 1, 2010 در ساعت 12:00 PM

اگر آمد او را به جرم جنایت در حق مردم ایران و ریاست تقلبی بر دولت ایران بازداشت و محاکمه کنند. کافی هست دادگاهی در جهان حکم جلب این ...را بدهد تا خودش جرات نکند که از ایران خارج شود.

-- کوشا ، May 1, 2010 در ساعت 12:00 PM