رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹

۳ ماه زندان برای رئیس پیشین بنیاد علوی

رئیس پیشین بنیاد علوی نیویورک که به دست داشتن در «مبادله مالی و اطلاعاتی» با ایران متهم است به سه ماه زندان و پرداخت ۳ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد.

به گزارش «وال استریت جورنال»، این حکم برای فرشید جاهدی، دیروز پنج‌شنبه و به دنبال پذیرش اتهام «کارشکنی در اجرای قانون» از سوی وی، توسط دادگاه نیویورک صادر شده‌است.


۶۰ درصد سهام این ساختمان در اختیار بنیاد علوی است

در کیفرخواست آقای جاهدی آمده که شرکت آسا شریک بنیاد علوی در واقع «شرکتی صوری» بوده که برای حفظ منافع بانک ملی ایران فعالیت می‌کرده‌است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک ملی را متهم به ارائه خدمات به شرکت‌هایی کرده که در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران فعال هستند.

جاهدی ۵۵ ساله، در یکی از جلسات پیشین در دادگاهی در منطقه منهتن حاضر شد و اقرار کرد که اسناد مرتبط به تحقیقات قضایی خود را از بین برده‌است.

روز گذشته قاضی شیرا ای. شیندلین در منهتن برای فرشید جاهدی حکم زندان و جریمه مالی صادر کرد و بر پایه این حکم وی پس از ۳ ماه حبس به مدت ۶ ماه در «آزادی تحت نظارت» به‌سر خواهد برد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته، دارایی‌های شرکت آسا و آساکوروپ (وابسته به این بانک) را توقیف کرد.

جاهدی در یکی از جلسات پیشین در دادگاهی در منطقه منهتن حاضر شد و اقرار کرد که اسناد مرتبط به تحقیقات قضایی خود را از بین برده‌است

بانک ملی ایران اعلام کرده که این اتهامات سیاسی بوده و «هدف آن تحت‌الشعاع قرار دادن پرونده شکایت بانک ملی ایران از تصمیم مورخ ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ اتحادیه اروپا» است.

بنیاد علوی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران، بنیاد «پهلوی» نامیده می‌شد و اکنون تحت نظر بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی قرار دارد.
بیش از نیمی (۶۰ درصد) از سهام ساختمانی ۳۶ طبقه در نیویورک در اختیار بنیاد علوی است.

اف بی‌آی می‌گوید که ۴۰ درصد سهام این ساختمان، با واسطه، از دارایی‌های بانک ملی ایران است و باید مصادره شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
فرشید جاهدی اتهام خود را پذیرفت