رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹

روزنامه‌نگاران زندانی: شرایط هرروز سخت‌تر می‌شود

جمعی از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان بازداشت‌شده در زندان اوین، در پیامی که به مناسبت روز جهانی مطبوعات، ۱۳ اردیبهشت منتشر شد، اعلام کرده‌اند که شرایط‌‌شان هرروز «محدودتر و سخت‌تر» می‌شود.

به گزارش تارنمای کلمه، امضاکنندگان این نامه می‌گویند که اهالی رسانه در زندان‌های ایران به صورت «فزاینده‌ای» با وثیقه‌های سنگین‌ و احکام «غیر منصفانه» مواجه هستند.

بنا به این بیانیه شرایط روزنامه‌نگاران به دلیل خبررسانی، مقاله‌نویسی، مصاحبه و شرکت در میزگردهای حرفه‌ای در خصوص آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و انجام «رسالت مطبوعاتی و انتقاد از حاکمان در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی» هرروز «محدودتر و سخت‌تر» می‌شود.

به گفته روزنامه‎نگاران دستگیرشده هم‌اینک تعداد روزنامه‌های «مستقل و آزاد به‌وی‍ژه آن گروه که در اختیار دگراندیشان، تحول‌خواهان و اصلاح‌طلبان است» در پی تعطیلی‌های اخیر به اندازه انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد.

توقیف شمار زیادی از روزنامه‌های منتقد دولت و فیلتر سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر از جمله فشارهای وارد شده به روزنامه‌نگاران است. روزنامه‌های اعتماد، اعتماد ملی، کلمه سبز و بهار و نشریه ایران‌دخت از مطبوعات توقیف‌‌شده در ماه‌های اخیر هستند.

امضاکنندگان این نامه می‌گویند که اهالی رسانه در زندان‌های ایران به صورت «فزاینده‌ای» با وثیقه‌های سنگین‌ و احکام «غیر منصفانه» مواجه هستند

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌است: «روز جهانی مطبوعات در شرایطی فرامی‌رسد که خودسانسوری و سانسور سازمان‌یافته گسترده‌ای علیه رسانه‌های مختلف ایران اعمال می‌گردد و دامنه آن تا حد اعمال تیترهای تحمیلی و عکس‌های منتخب حکومتی گسترش یافته‌ است.»

روزنامه‌نگاران زندانی با اعتراض به محرومیت رسانه‎ها از «حداقل ظرقیت‌های اطلاع‌رسانی آزاد و آگاهی‌بخشی عمومی» می‌گویند که «فشارها و اجبارهای غیر قانونی حاکمیت» راه فعالیت‌های حرفه‌ای را بسته ‌است.

اعتراض به بازداشت شمار زیادی از مدیران، سردبیران و روزنامه‌نگاران از دیگر مسائل مطرح شده در این نامه‌ است.

در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۸۰ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده و شمار زیادی از اهالی رسانه مجبور به ترک ایران و پناهندگی به کشورهای دیگر شده‌اند.

روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان محبوس در زندان با تبریک روز جهانی مطبوعات به اهالی رسانه‌های همگانی ایران و جهان، از تمامی گروه‌ها و نهادهایی که «در ایام بازداشت و محاکمه و زندانی شدن غیر قانونی اهالی مطبوعات ایران» از آنان حمایت کرده‌اند، سپاس‌گزاری کرده‌اند.

میلاد اسدی، علی بهزادیان‌نژاد، علی بیکس، سید مسعود حسینی لواسانی، عباس خلیلی درمنکی، مجید دری، رضا رفیعی‌فروشان، عیسی سحرخیز، حسن سرشاری، کیوان صمیمی، حشمت‌الله طبرزدی، جهانگیر عبداللهی، نادر کریمی جونی، کوهیار گودرزی، جواد ماهزاده، سعید متین پور، مهدی حیدریان، حجت‌الله ملکی، علی ملیحی و ضیا نبوی امضاکنندگان این نامه هستند.

«خانه آزادی» روز گذشته طی گزارشی پیرامون وضعیت آزادی مطبوعات، اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۰۹ با شش رتبه سقوط پس از کشورهایی مانند اریتره و گینه استوایی قرار گرفته‌ است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
۶ رتبه سقوط در آزادی مطبوعاتی ایران