رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹

هشدار کلینتون به احمدی‌نژاد در مورد نشست نیویورک

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به محمود احمدی‌نژاد هشدار داد که وی موفق نخواهد شد کنفرانس بازبينی پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای را بر هم بزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون در این رابطه گفت:
«اگر آقای احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران بخواهد بیاید تا آمادگی کشورش برای پیروی از الزامات عدم گسترش هسته‌ای خود تحت ان‌پی‌تی را اعلام کند، این خبر بسیار خوشی خواهد بود و ما از آن استقبال خواهیم کرد.»

وی که پیش از گشایش کنفرانس دوشنبه سخن می‌گفت افزود:
«اما اگر او معتقد است که با آمدن خود می‌تواند به طریقی توجهات را از این کوشش بسیار مهم جهانی منحرف کند آن‌وقت فکر نمی‌کنم در آن‌جا با استقبال خوبی روبه‌رو شود.»

کنفرانس بازبينی پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای هر پنج سال یک‌بار به منظور بررسی میزان پیروی کشورها از پیمان کنترل تسلیحاتی برگزار می‌شود. این کنفرانس که دوشنبه آینده آغاز می‌شود تا ۲۸ ماه مه ادامه خواهد داشت.

محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در این نشست مهم سازمان ملل در مورد خلع سلاح هسته‌ای که در نیویورک برگزار می‌شود از آمریکا تقاضای روادید کرده است.
ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که «مانعی بر سر راه» این درخواست روادید ایجاد نخواهد کرد.

«اگر او معتقد است که با آمدن خود می‌تواند به طریقی توجهات را از این کوشش بسیار مهم جهانی منحرف کند آن‌وقت فکر نمی‌کنم در آن‌جا با استقبال خوبی روبه‌رو شود»

در نشست امسال این کنفرانس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در میان ۳۰ وزیر خارجه شرکت‌کننده در مراسم گشایش نخواهد بود.

فیلیپ کراولی، سخنگوی هیلاری کلینتون نیز از ایران خواسته‌است تا در این کنفرانس «نقشی سازنده» ایفا کند. وی هم‌چنین افزوده‌است که اگر ایران «مانند قبل» هم‌چنان از خواسته‌های جامعه جهانی برای توقف برنامه حساس هسته‌ای‌اش سرپیچی کند «متعجب نخواهد شد».

ایران همواره نگرانی‌های غرب از برنامه هسته‌ای خود را بی پایه نامیده‌است.

Share/Save/Bookmark