رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹

اروپا: چین لزوم تحریم ایران را پذیرفته‌است

اتحادیه اروپا امروز جمعه گفت که گفت‌وگوی این اتحادیه با چین بر سر تحریم ایران از مرحله بحث لزوم تحریم گذشته‌است و به مرحله تعیین نوع تحریم‌ها وارد شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مطلب را کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از دیدار خود با ون جیابائو، نخست‌وزیر چین اظهار داشت.

خانم اشتون به خبرنگاران گفت که وی در مورد لزوم تحریم بیشتر ایران بر سر مسئله هسته‌ای‌اش با نخست‌وزیر چین گفت‌وگو کرده‌است و به باور وی «چین اینک این موضع را پذیرفته‌است.»


رئیس سیاست خارجی اروپا افزود:
«آقای جیابائو آشکارا در مرحله بیان این موضوع بود که ما باید این تحریم‌ها را داشته‌باشیم اما او می‌خواهد که تحریم‌ها هدفمند باشند.»

موضع تازه ون جیابائو با بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه چین نیز هم‌خوانی دارد. این وزارتخانه در آن بیانیه ذکر کرد که چین با راهبرد دومسیرهٔ گفت‌وگو و تحریم مخالف نیست.

چین به عنوان یکی از دارندگان حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل مهره‌ای اصلی در مسئله افزایش تحریم ایران به‌شمار می‌آید. قدرت‌های غربی می‌کوشند از طریق گفت‌وگو و تحریم، مقامات ایرانی را به توقف برنامه هسته‌ای خود ترغیب کنند و به این منظور طی ماه‌های اخیر رفت‌وآمد دیپلماتیک خود را با چین بر سر این قضیه افزایش داده‌اند.

«آقای جیابائو آشکارا در مرحله بیان این موضوع بود که ما باید این تحریم‌ها را داشته‌باشیم اما او می‌خواهد که تحریم‌ها هدفمند باشند»

بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه چین نیز پس از دیدار نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه با مقامات چینی صادر شد. آقای سارکوزی پس از این دیدار ابراز داشت که «وقت تحریم‌ها دارد نزدیک می‌شود».

سفر رئیس جمهوری فرانسه به پکن در حالی صورت گرفته که اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل که چین نیز یکی از آن‌هاست، تاکنون دو نشست درباره تحریم ایران برگزار کرده‌اند. مقام‌های چین، این مذاکرات را «سازنده» اعلام کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سارکوزی: زمان تحریم ایران نزدیک است

نظرهای خوانندگان

بسیار عالی شد این امپریالیست های سوسیالیست قبلی (روسیه و چین ) که مثل زالو ایران را می مکند بدون هیچ مسولیتی در قبال حتا امنیت این ج ا همکارشان اگر کنار بروند ج ا راه عاقلانه ارتباط با امریکا و جهان آزاد را می پذیرد و اسرائیل را به رسمیت میشناسد و ما هم مثل مردم ترکیه و مالزی و کره جنوبی و سنگاپور و تایوان و حتا برزیل و ویتنام و همین روسیه و چین سیاست هایمان را بر اساس منفعت ملی تنظیم میکنیم نه منفعت روسیه و چین و اعراب و زیمبابوه و اوگاندا و بولیوی و ونزوئلا ! اما اگر این بازی باشد و روسیه و چین پنهانی تحریم ها را رعایت نکنند آنوقت به حمله اتمی به ایران میرسیم .

-- tahmineh ، Apr 30, 2010 در ساعت 11:03 AM