رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹

نشت نفت در خلیج مکزیک ۵ برابر بیشتر است

گزارش‌ها حاکی است که مقدار نفتی که از چاه حفاری سکوی نفتی «دیپ واتر هورایزن» در خلیج مکزیک نشت می‌کند پنج بار بیشتر از میزانی است که پیش از این فرض شده‌بود.
این سکوی نفتی هفته گذشته در خلیج مکزیک در نزدیکی کرانه‌های ایالات متحده غرق شد و چاه آسیب‌دیده آن هم‌چنان در حال نشت است.

به گفته مری لندری، دریاسالار دوم گشت ساحلی آمریکا، بررسی جدید نشان می‌دهد که از نشت‌های قبلی به همراه یک نشت دیگر که تازه کشف شده بیش از ۵ هزار بشکه نفت در روز به آب‌های این خلیج می‌ریزد.

تلاش‌ها برای بستن راه نشت نفت از طریق روبات‌های زیردریایی نتیجه‌بخش نبوده و هم‌اینک آزمایش‌هایی برای سوزاندن نفت بر روی دریا در حال انجام است

این لکه بزرگ نفتی ۱۶۰ کیلومتر درازا و ۷۲ کیلومتر پهنا دارد و در ۳۰ کیلومتری سواحل آمریکا ایجاد شده‌است. کناره‌های این لکه نفتی احتمالاً امروز پنج‌شنبه به ساحل آمریکا می‌رسند. منطقه‌ای که این لکه به آن وارد خواهد شد مصب رود میسیسیپی و مناطق مردابی شرق آن است که از نقاط باارزش زیست‌محیطی به‌شمار می‌آیند.

تلاش‌ها برای بستن راه نشت نفت از طریق روبات‌های زیردریایی نتیجه‌بخش نبوده و هم‌اینک آزمایش‌هایی برای سوزاندن نفت بر روی دریا در حال انجام است. در صورت نتیجه مثبت آزمایش‌ها «بریتیش پترولیوم» ممکن است کار سوزاندن نفت را ادامه دهد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از وزارت دفاع این کشور خواسته تا برای مهار لکه نفتی اقدام کند.
میزان خسارت این رخداد تا امروز بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده‌است.

Share/Save/Bookmark